soldaat in het leger van Napoleon

  • ken veldhuis
    Message 1 of 10 , Mar 4, 2008
      Beste Lijstgenoten,

      Naar aanleiding van een email in deze groep betr. brieven uit het leger van Napoleon het volgende ...

      Onderstaande 'neef' van mij was er een van. Vermeld word het volgende "laatste bericht 20-02-1812 uit Douai". Wat moet ik daarmee verstaan? Verwijst dat naar een brief of alleen maar officieel roll-call of iets dergelijks?

      bij voorbaat bedankt voor uitleg,
      Keimpe

      [1] Damstra, Tjeerd Jans, geb. Mildam 02.04.1789, wonende te De

      Knijpe, . zoon van Jan Andries Damstra en Antje Hanzes

      oteling lichting 1809 mairie Knijpe; oktober 1811 in dienst;

      14e bat., 6e comp. trein art.; wordt eind 1814 vermist; zijn

      laatste bericht was van 20.02.1812 uit Douai; bij aanneming

      familienaam 22 jaar dienende als conscrit

      Bronnen: Tresoar nr. 68 Op de lijst vermisten toegang 11

      inv.nr. 6510 nr. 22; Tresoar toegang 16/161 mairie Knijpe;

      Raf Knijpe fol. 177

      Message 2 of 10 , Mar 4, 2008
        Hallo Keimpe,

        Veel lotelingen deserteerden en werden later opgegeven als vermist.
        Het laatste bericht moet daarom letterlijk worden opgevat.

        Vriendelijke groet,

        Piet Boltjes

        Message 3 of 10 , Mar 4, 2008
          L.S.

          Weinigen overleefden het avontuur in het leger van Napoleon (lees de
          site van Paasman er maar op na). Als ze dus niet meer in Friesland
          terugkeerden kun je gevoeglijk aannemen dat ze onderweg gesneuveld
          zijn.
          Overigens is er ook nog een site met namenlijsten van Friezen in de
          Tiendaagse Veldtocht (1831). Ook van die periode zijn diverse brieven
          bewaard gebleven, zoals bv. van de oer-oerpake van Andrys Stienstra,
          Wietze Koops van der Velde, Ruurd Jans Deelstra, Ebe Rinders Kooistra
          en een brief van Gosse Heeringa aan zijn zoon Willem. Van de laatste
          staat een transcriptie in het Jaarverslag 2005 van het
          Admiraliteitshuis in Dokkum.

          Groetnis, Hans

          http://www.spamfighter.com/lnl

        • pboltjes@planet.nl
          Message 4 of 10 , Mar 4, 2008
            Hallo Hans,

            Gesneuveld, vermist, gedeserteerd.
            Veel vermisten, etc. zijn nooit teruggevonden, getraceerd.
            Van een klein aantal is bekend dat ze terug kwamen in
            hun dorp, gemeente en werden gearresteerd.
            Zie ook Paasman en ook Rian Derksen.

            Groetnis, Piet
> [...]

            > Veel lotelingen deserteerden en werden later opgegeven als vermist.
            > Het laatste bericht moet daarom letterlijk worden opgevat.

          • Herman van der Woude
            Message 5 of 10 , Mar 4, 2008
              Het heeft weliswaar niets met Friesland onder Napoleon te maken, maar toch
              kan ik in dit verband als (meer dan) achtergrondinformatie aanbevelen het
              boek: "In dienst voor Napoleons Europese droom, de verstoring van de
              plattelandssamenleving in Weert" door Joost Welten. Het boek (in feite een
              dissertatie) is in de herfst van 2007 verschenben bij het Davidsfonds te
              Leuven. Niet alleen geeft dr. Welten een zeer indringend beeld van de
              invloed van de Franse bezetting op een midden-Limburgse gemeenschap, maar
              ook geeft hij aan hoe het een en ander is te interpreteren. Leen dit boek
              via een bibliotheek!

              Overigens, uit eigen onderzoek is naar voren gekomen dat veel, heel veel
              'conscrits' die met Napoleon naar Moskou hadden moeten gaan, daar nooit zijn
              aangekomen. Veel van hen zijn al voortijdig door ziekten en ontberingen om
              het leven gekomen zonder ooit aan krijgshandelingen te hebben deelgenomen.
              Van hen is niet meer vermeld dan zo'n "laatste bericht". Ze waren voor het
              Franse leger niet meer van nut door hun voortijdig overlijden. Hadden ze wel
              aan gevechten deelgenomen en daar eventueel door om het leven gekomen, dan
              was er mogelijk wel meer over hen te vinden.

              Heel waarschijnlijk betkent in dit verband "laatste bericht" ook werkelijk
              laatste bericht, jammer genoeg. Vanuit De Knijpe heeft Keimpes 'neef' in
              ieder geval met vele ander 'conscrits' naar Douai gemarcheerd; hij zal ook
              nog wel verder zijn gekomen, maar dat is in de geschiedenis verdwenen. Neem
              maar aan dat hij door uitputting en/of ziekte is gestorven - ver voor
              Ruslan, ver voor Moskou. Hij was niet de enige.

              Met vriendelijke groet,
              Herman van der Woude

              Message 6 of 10 , Mar 4, 2008
                Hallo Keimpe,

                Je weet zoiets natuurlijk nooit zeker, maar het zou zo maar kunnen dat de verwijzing op een brief slaat, die hij van uit het kampement vlak voor hun vertrek heeft verstuurd.
                Douai is een plaats in Noord Frankrijk, waar het leger zich groepeerde om uiteindelijk op 22 juni 1812 de Niemen over te steken en Rusland binnen te vallen, op 7 september levert Napoleon slag bij Borodino en aan het eind van die maand trekt hij Moskou binnen, als hij eind 1812 Rusland weer verlaat heeft hij nog slechts 250 stuks geschut over van de 1300 waarmee de veldtocht begon. De meeste gewoon achtergelaten.
                Je "neef" diende zoals ik het lees als dienstplichtig bij de trein (transport) van de 6e compagnie van het 14e bataljon artillerie. Dat is een mogelijk aanknopingspunt.
                Goed mogelijk dat hij is omgekomen bij de veldslag op 7 september of slachtoffer is geworden van de raids van de kozakken op de terugtrekkende Fransen of doodgebleven van de koude. De transportpaarden werden voedsel voor de troepen.

                De vraag is of hij in Rusland gesneuveld is of later, want na het Russische debacle, volgen nog de veldslagen van Lützen, 2 mei 1813, Bautzen 20 mei 1813, dan de 3 daagse veldslag bij Leipzig van 16 t/m 18 oktober 1813, 1 februari 1814 de slag bij La Rothière.
                Voor het gemak sla ik de schermutselingen bij Grossbeeren, 23/8/1813 Kulm, 30/8/1813 en Dennewitz 6/9/1813 over omdat de artillerie daar geen echte rol speelde.

                Begin 1813 is de organisatie binnen het Franse leger weer veranderd en zijn veldbatterijen toegevoegd aan legerkorpsen, dus of de verwijzing vanuit Douai nog op gaat durf ik niet te zeggen, maar wellicht is dit ook een ingang.

                De 14e divisie onder leiding van divisiegeneraal Lorencez maakte deel uit van het 12 korps olv maarschalk Oudinot en had twee veldbatterijen van elk 8 stuks geschut.

                Met vriendelijke groet
                Luut

              • Betty Hughes
                Message 7 of 10 , Mar 5, 2008
                  Hello,

                  I am interested in finding out more about Frisian
                  deserters/deaths during the Napoleonic war,
                  specifically the individual noted below. It would be
                  interesting to know if there were deserters who
                  married and started up new families in Russia or
                  eastern Europe. (There are quite a few blond-haired
                  Russians and I've wondered if the Frisians could have
                  partially responsible.) Would anyone have information
                  of this? I have family members who can help with the
                  Dutch translation if necessary.

                  Betty de Jong-Hughes

                  Kooistra, Schelte Abes dagloner, geb. Nes (Westd.)
                  20.12.1786, wonende aldaar, zoon van Abe
                  Fokkes,overleden en Antje Jans
                  lichting 1812 mairie Nes; plaatsvervanger voor Tjerk
                  Taekes
                  Jouwsma (1792) kanton Holwerd; fuselier 08.07.1813
                  124e reg.
                  inf. onder nr. 5208, 5e bat., 1e comp.; in 1813
                  gedeserteerd;
                  wordt eind 1814 vermist; zijn laatste bericht was van
                  06.1813
                  Bronnen: Tresoar nr. 584 op de lijst vermisten toegang
                  11
                  inv.nr. 6510 nr. 22; toegang 8/4065. 406;
                  Mededelingenblad
                  NGV afd. Friesland jrg. 3 nr. 4 bldz. 147 dhr. F.
                  Kooistra te Hoevelaken

                • L.Vlastra
                  Message 8 of 10 , Mar 5, 2008
                    Hello Betty

                    I could do some investigations, but the Napoleonic Wars or Coalition Wars is not an issue for this genealogy group.
                    So if you don't mind, I rather prefer to answer to your personal mailadress.
                    Mine are:
                    luut@...
                    huiswerk@...

                    Withj regard
                    Luut
> [...]

                    > --
                    > Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.
                    > Download de gratis SPAMfighter via deze link:

                  • ken veldhuis
                    Message 9 of 10 , Mar 5, 2008
                      Beste Piet, Hans, Luut en Herman,

                      Hartelijk bedankt voor de reacties op mijn vraag. Nu heb ik een veel beter inzicht in het hoe en waarom, en mogelijkheden voor verder zoeken.

                      vr groet uit het opnieuw met sneeuw bedekte Southern Ontario - echter een prachtig gezicht,
                      Keimpe

                      Message 10 of 10 , Mar 5, 2008
                        Hallo Keimpe,

                        Heb je al contact gehad met Rian Derksen.
                        www.dutchregiments Je kunt natuurlijk ook eerst haar
                        prachtige site bezoeken.

                        Groeten en succes,
                        Piet