Re: Anna van Kerkhoven, Leeuwarden

  • klaaspera
    Message 1 of 6 , Mar 4, 2008
      Hallo Esther,

      Vanmorgen heb ik even voor jou op verschillende websites gekeken. Ik
      vond twee dingen die van belang kunnen zijn. Anna van Kerkhoven staat
      ook bekend als Antje of Antie (van) Kerkhoven. Ik vond op Tresoar een
      mogelijk kind van haar uit een eerste huwelijk, maar de moeder Antie
      Kerkhoven kan natuurlijk ook een naamgenoot zijn:

      Leeuwarden, dopen, geboortejaar 1777, doopjaar 1777
      Dopeling: Lourens
      Geboren op 9 februari 1777
      Gedoopt op 16 februari 1777 in Leeuwarden
      Zoon van Lodewyk Carel van der Helm en Antie Kerkhoven

      Opm.: Gedoopt in de Jacobijnerkerk, NB

      Dopeling : LOURENS
      Vader : LODEWIJK KARELS
      Moeder : ANTJE

      Bron:
      Herv. gem. Leeuwarden, doop 1772-1777
      Inventarisnr. : 947
      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

      Bron: www.tresoar.nl

      Het tweede document dat ik vond geeft mogelijkerwijs haar ouders aan.
      Aangezien de moeder hier Antie heet, zo wordt zij ook regelmatig
      genoemd, voel ik heel veel voor deze optie.

      Harlingen, huwelijken 1729
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 mei 1729
      Man : Jacobus Pyters van Kerkhoven afkomstig van
      Harlingen
      Vrouw : Antie Hibbes Halma afkomstig van Harlingen

      Gestandaardiseerde namen: JAKOB PIETERS en ANTJE HIBBES

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Harlingen 1709-1739
      Inventarisnr.: 333
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

      Bron: www.tresoar.nl

      Hartelijke groeten,

      Klaas Pera

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Esther van Rems-Dijkstra"

      Friesland-genealogy@yahoogroups.com<Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>,

    • Esther van Rems-Dijkstra
      Message 2 of 6 , Mar 5, 2008
        Ik heb even doorgezocht met Lodewijk van der Helm, bij hun huwelijk wordt
        zijn vrouw Jantje van Kerkhoven genoemd, bij de geboortes van hun twee
        kinderen Antie. Ik ben nu een beetje confuus of dit wel dezelfde kan zijn,
        of zou ze haar moeders naam zijn gaan gebruiken na het overlijden van
        moeder??

        Leeuwarden, huwelijken 1776
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 mei 1776
        Man : Lodewijk Carel van der Helm afkomstig van
        ������������Leeuwarden
        Vrouw : Jantje van Kerkhoven afkomstig van Leeuwarden
        Opmerking : getrouwd in de Galilee�r kerk

        Gestandaardiseerde namen: LODEWIJK en JANKE

        Bron:
        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
        Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden 1772-1777
        Inventarisnr.: 997
        Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

        Bij het laatste huwelijk wat je gaf komen een rits kinderen naar de
        geboortegolf stopt in 1745, ik ben bang dat dit niet de ouders zijn van mijn
        Antie, jammer dat ze zo weinig kinderen had, ik heb er maar 2 gevonden....

        Dank voor je harde meezoeken!

        Groeten
        Esther

        --
        Get Firefox!

      • klaaspera
        Message 3 of 6 , Mar 6, 2008
          Hallo Esther,

          Het wordt nu inderdaad een beetje lastig. Als de twee sporen, die ik
          noemde, niet werken, heb ik nog één andere mogelijkheid. Er staan op
          Tresoar en genlias nogal veel kinderen van Joannis Kerkhoven en
          Petronella Bouwens (zie hun kind Ida=Ietje hieronder). Heb je daar al
          bij gekeken? Het is vreemd, dat er geen geboortebewijs is van Anna
          (Antje) van Kerkhoven. De puzzel is nog niet af, vrees ik.

          Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1755
          Dopeling: Ida
          Gedoopt op 23 oktober 1755 in Roodhuis
          Dochter van Joannis Kerkhoven en Petronella Bouwens
          Aanwezig: Ida/Iske Tjennes

          Dopeling : IETJE
          Vader : JOHANNES
          Moeder : PETRONELLA BOUWES
          Aanwezige : ..... TJERNES
          ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

          Bron:
          R.K. par. Roodhuis, doop 1748-1811
          Inventarisnr. : 406
          Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

          Bron: http://www.tresoar.nl/