RE: [Friesland-genealogy] Geert Pereboom

  • Herman van der Woude
    Message 1 of 8 , Mar 3, 2008
      Beste Henny,

      De huwelijksakte (gehuwd in de gemeente Weststellingwerf, 1876) is te vinden
      in It Tresoar in Leeuwarden, www.tresoar.nl. Belangrijker haast dan de
      huwelijksakte (die niet op scherm wordt getoond, maar die wel bij It Tresoar
      is te bestellen), zijn uiteraard de huwelijkse bijlagen, die ook bij It
      Tresoar worden bewaard. Zoals je wel weet, bevatten die huwelijkse bijlagen
      veel gegevens over de bruid en bruidegom en over hun (directe) afkomst.
      Hoewel Leeuwarden niet direct in de buurt van Rotterdam ligt, is dit wel een
      reisje waard.

      Ik hoop je hier iets meet te hebben geholpen!

      Met vriendelijke groet,

      Herman van der Woude.

      Message 2 of 8 , Mar 3, 2008
        Beste Herman,

        Je hebt me enorm geholpen. Friesland is inderdaad niet naast de deur, maar mijn vader en oma zonen daar nog steeds, dus ik kom daar nog regelmatig.

        met vriendelijke groet,

        Henny Pereboom

[...]

        .

      • Herman van der Woude
        Message 3 of 8 , Mar 3, 2008
          Dag Henny,

          Nog een keer, in GenLias (www.genlias.nl) vind je wel de geboorteakte van
          Klaasje van der Meulen; daaruit blijkt dat haar vader Dirk Jans van der
          Meulen was en haar moeder Trijntje Fokes Gouma heette. Hier heb je wel wat
          aan!

          Met vriendelijke groet,

          Herman van der Woude.

          Message 4 of 8 , Mar 3, 2008
            Beste Herman,

            Wat fijn dat je deze gegevens hebt gevonden. Waarschijnlijk heb ik hier overheen gekeken.
            Binnenkort heem ik een dag vrij om in Leeuwarden de huwelijkse voorwaarden te gaan bekijken.

            Bedankt,

            met vriendelijke groet,

            Henny Zeeuw

            Message 5 of 8 , Mar 4, 2008
              Beste Henny,

              Ik neem aan dat je op tresoar alle kinderen van Geert en Aafje Luitjes en die van Geert en Klaaske al hebt gevonden.
              Een andere mogelijkheid voor ons "geëmigreerde" Friezen is het CBG in Den Haag, daar zijn bijna alle akten en bijlagen van Friesland (ook van andere provincies) op microfiches aanwezig en te raadplegen. Een dagje snuffelen levert een schat aan informatie.
              Handig is wel als je vooraf de jaartallen en aktennummers weet.
              Anders moet je zoeken via de tienjarentafels, welke daar ook aanwezig zijn.

              Het CBG is naast het centraal station.
              Met vriendelijke groet
              Luut Vlastra

            • Annemarth Sterringa
              Message 6 of 8 , Mar 4, 2008
                Hallo Henny, welkom bij de groep!

                Een heleboel indexjes (incl. aktenummers etc) kun je thuis al vinden
                op de site van Tresoar
                http://tinyurl.com/dzxwd
                =
                http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig_teaser_re
                chts.jsp?lang=nl&pagina=3313&stylesheet=onderzoek.css

                (waarschijnlijk breekt de lange link)

                Tip: zoek op beginletters van naam gevolgd door*
                Klaasje van der Meulen zoek op
                [ kl* meu* ]
                spaties tussen de rechte haken en de zoekterm

                En zoals ik je buiten de groep om al schreef, alle Friese doop-,
                trouw- en begraaf- en lidmatenboeken (voor 1811) en de aktes van de
                Burgerlijke Stand (na 1811) zijn net als bij Tresoar op microfiche
                bij het CBG aanwezig; en nog veel meer, zie Friesland of de gemeente
                waar je zoekt bij
                http://www.cbg.nl/

                Een bezoek aan CBG is vanuit Rotterdam trouwens 'kat int bakkie'.

                Succes en groetjes uit Delft,
                Annemarth Sterringa

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hennypereboom"
                <henny@...> wrote:

> [...]
                >
                > Wie kan mij vertellen wanneer en waar Geert Pereboom is geboren, en
                > wie de ouders zijn van Geert Pereboom en Klaasje van der Meulen.

              • Henny Pereboom
                Message 7 of 8 , Mar 5, 2008
                  Beste mensen,

                  Luut, Annemarth, en Herman, bedankt voor jullie bruikbare tips om gegevens van Geert Pereboom en Klaasje van der Meulen te achterhalen.
                  Ik ga er zeker gebruik van maken.

                  Van Theun Dijkstra heb ik een mail ontvangen, dat hij gegevens van Klaasje en Geert in zijn bestand heeft. Dit gaat hij mij doormailen.

                  Eindelijk kom ik verder in mijn speurtocht.

                  Met vriendelijke groet,

                  Henny Pereboom