Geert Pereboom

  • hennypereboom
    Message 1 of 8 , Mar 3, 2008
      Beste Mensen,

      Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Henny Pereboom, kleindochter
      van Geert Pereboom, die 16 januari 1910 in Wolvega is geboren.

      Sinds een paar jaar ben ik gegevens aan het zoeken van Geert Pereboom
      en zijn vrouw Klaasje van der Meulen.
      Geert is ongeveer in 1846 geboren en op 12-03-1923 in Wolvega
      overleden.
      Klaasje van der Meulen is geboren 18-02-1849 te Weststellingwerf en
      overleden 02-11-1912 te Franeker. Ze zijn 05-02-1876 te
      Weststellingwerf in het huwelijk getreden.
      Geert is eerder getrouwd geweest met aafke Luites Zandstra, zei is
      overleden 04-04-1875 te Weststellingwerf.

      Wie kan mij vertellen wanneer en waar Geert Pereboom is geboren, en
      wie
      de ouders zijn van Geert Pereboom en Klaasje van der Meulen.

      met vriendelijke groet,

      Henny Zeeuw
      Rotterdam
    • Herman van der Woude
      Message 2 of 8 , Mar 3, 2008
        Beste Henny,

        De huwelijksakte (gehuwd in de gemeente Weststellingwerf, 1876) is te vinden
        in It Tresoar in Leeuwarden, www.tresoar.nl. Belangrijker haast dan de
        huwelijksakte (die niet op scherm wordt getoond, maar die wel bij It Tresoar
        is te bestellen), zijn uiteraard de huwelijkse bijlagen, die ook bij It
        Tresoar worden bewaard. Zoals je wel weet, bevatten die huwelijkse bijlagen
        veel gegevens over de bruid en bruidegom en over hun (directe) afkomst.
        Hoewel Leeuwarden niet direct in de buurt van Rotterdam ligt, is dit wel een
        reisje waard.

        Ik hoop je hier iets meet te hebben geholpen!

        Met vriendelijke groet,

        Herman van der Woude.

[...]

        Recent Activity
        a.. 5New Members
        Visit Your Group
        Moderator Central
        An online resource

        for moderators

        of Yahoo! Groups.

        Featured Y! Groups
        and category pages.

        There is something

        for everyone.

        Yahoo! Groups
        w/ John McEnroe

        Join the All-Bran

        Day 10 Club.
        .

      • Henny Pereboom
        Message 3 of 8 , Mar 3, 2008
          Beste Herman,

          Je hebt me enorm geholpen. Friesland is inderdaad niet naast de deur, maar mijn vader en oma zonen daar nog steeds, dus ik kom daar nog regelmatig.

          met vriendelijke groet,

          Henny Pereboom

          Message 4 of 8 , Mar 3, 2008
            Dag Henny,

            Nog een keer, in GenLias (www.genlias.nl) vind je wel de geboorteakte van
            Klaasje van der Meulen; daaruit blijkt dat haar vader Dirk Jans van der
            Meulen was en haar moeder Trijntje Fokes Gouma heette. Hier heb je wel wat
            aan!

            Met vriendelijke groet,

            Herman van der Woude.

            Message 5 of 8 , Mar 3, 2008
              Beste Herman,

              Wat fijn dat je deze gegevens hebt gevonden. Waarschijnlijk heb ik hier overheen gekeken.
              Binnenkort heem ik een dag vrij om in Leeuwarden de huwelijkse voorwaarden te gaan bekijken.

              Bedankt,

              met vriendelijke groet,

              Henny Zeeuw

              Message 6 of 8 , Mar 4, 2008
                Beste Henny,

                Ik neem aan dat je op tresoar alle kinderen van Geert en Aafje Luitjes en die van Geert en Klaaske al hebt gevonden.
                Een andere mogelijkheid voor ons "geëmigreerde" Friezen is het CBG in Den Haag, daar zijn bijna alle akten en bijlagen van Friesland (ook van andere provincies) op microfiches aanwezig en te raadplegen. Een dagje snuffelen levert een schat aan informatie.
                Handig is wel als je vooraf de jaartallen en aktennummers weet.
                Anders moet je zoeken via de tienjarentafels, welke daar ook aanwezig zijn.

                Het CBG is naast het centraal station.
                Met vriendelijke groet
                Luut Vlastra

              • Annemarth Sterringa
                Message 7 of 8 , Mar 4, 2008
                  Hallo Henny, welkom bij de groep!

                  Een heleboel indexjes (incl. aktenummers etc) kun je thuis al vinden
                  op de site van Tresoar
                  http://tinyurl.com/dzxwd
                  =
                  http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig_teaser_re
                  chts.jsp?lang=nl&pagina=3313&stylesheet=onderzoek.css

                  (waarschijnlijk breekt de lange link)

                  Tip: zoek op beginletters van naam gevolgd door*
                  Klaasje van der Meulen zoek op
                  [ kl* meu* ]
                  spaties tussen de rechte haken en de zoekterm

                  En zoals ik je buiten de groep om al schreef, alle Friese doop-,
                  trouw- en begraaf- en lidmatenboeken (voor 1811) en de aktes van de
                  Burgerlijke Stand (na 1811) zijn net als bij Tresoar op microfiche
                  bij het CBG aanwezig; en nog veel meer, zie Friesland of de gemeente
                  waar je zoekt bij
                  http://www.cbg.nl/

                  Een bezoek aan CBG is vanuit Rotterdam trouwens 'kat int bakkie'.

                  Succes en groetjes uit Delft,
                  Annemarth Sterringa

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hennypereboom"
                  <henny@...> wrote:

> [...]
                  >
                  > Wie kan mij vertellen wanneer en waar Geert Pereboom is geboren, en
                  > wie de ouders zijn van Geert Pereboom en Klaasje van der Meulen.

                • Henny Pereboom
                  Message 8 of 8 , Mar 5, 2008
                    Beste mensen,

                    Luut, Annemarth, en Herman, bedankt voor jullie bruikbare tips om gegevens van Geert Pereboom en Klaasje van der Meulen te achterhalen.
                    Ik ga er zeker gebruik van maken.

                    Van Theun Dijkstra heb ik een mail ontvangen, dat hij gegevens van Klaasje en Geert in zijn bestand heeft. Dit gaat hij mij doormailen.

                    Eindelijk kom ik verder in mijn speurtocht.

                    Met vriendelijke groet,

                    Henny Pereboom