Voorouders Watze Sents Gravius /Valerius Vincenti Gravius en Grietje Jans

  • Nico van der Woude
    Message 1 of 4 , Mar 1, 2008
      Watze Sents Gravius /Valerius Vincenti Gravius, procureur-fiscaal
      (1649) en secretaris van Idaarderadeel, tr. Grietje Jans.

      De familienaam Gravius komt vermoedelijk voort uit een
      verlatinisering van Grouw. Daar is al rond 1500 ene Idzardus Gravius
      pastoor. Bekend is dat hij nageslacht heeft. Later in de 16e eeuw
      wordt te Grouw een Jan Oenes Gravius vermeld, hij had een zoon,
      Hieronymus Gravius, die op zijn beurt weer twee zonen had:
      Ambrosius, tr. Anna Bauma (1580 te Kollum) en Isbrandus .

      Watze heeft mogelijk een broer, Oene Vincenty Gravius, notaris te
      Leeuwarden, (o)tr. Leeuwarden 16-4/1-5-1636 Trijntje Lieuwes, van
      Leeuwarden. Een Oene Gravius is van 1671-1674 lid van de magistraat
      van Leeuwarden. Een Oene Martens Gravius, van Grouw wordt in 1628
      burger te Leeuwarden.

      Watze komt uiteraard vanwege zijn functie met regelmaat voor in de
      rechterlijke archieven van Idaarderadeel. Hij komt dus ook voor in
      de geklapperde proclamatieboeken .
      Op 27-5-1650 verklaart Willem Douwes, woonachtig te Grouw, 200 cg.
      schuldig te zijn aan Watze, namens Pieter Gerrits te Harlingen.
      Op 10-9-1649 (nr. 131b) is hij als fiscaal van Idaarderadeel
      verkoper als curator over de geabandonneerde boedel van een huis te
      Grouw. Op 4-8-1651 (nummer 166a) als procureur-fiscaal van
      Idaarderadeel, bij nummer 167a idem, bij nummer 171a, op 22-9-1651
      idem. In 1654 is hij dan secretaris: op 22-5-1654 (nummer 206c) is
      hij dan namelijk met Sytse Gravius, executeur te Grouw, koper van
      Wartena stem 29.
      Op 17-3-1662 (nummer 355b) kopen secretaris Watse Gravius en zijn
      vrouw Grietje Jans een halve zate te Grouw (stem 39) van kapitein
      Dirk van Wygara.
      Op 13-4-1668 (nummer 484b) is sprake van Grietje Jans, de weduwe van
      secretaris Gravius. Zij protesteert met de erfgenamen tegen een
      buurman, vanwege een `houten lootske', waarvan de afwatering
      terechtkomt op hun `hiem'. Er is sprake van een koop d.d. 8-10-1661.
      Op 1-2-1669 (nummer 520a) leeft Grietje nog. Zij is in ieder geval
      overleden voor 27-2-1699 (nummer 739a). Dan koopt Minse Jans een
      dwarshuis c.a. op het zuidereind van Grouw van de erfgenamen. Dat
      zijn: Hitje Gravius en haar man Pieter van Asperen; Dieuwke Gravius,
      die de bewoner van het huis is; Jouck Gravius en haar man Claes
      Jansen, mr. bakker te Leeuwarden; Bauck Gravius en haar man Jan
      Asperen, ontvager te Tzummarum, allen voor 1/5e part en Buwe
      Saeckes, man van de overleden Antie Gravius (twee kinderen) voor
      1/10e deel en Ytje Douwes, getrouwd aan Hendrik Oedses, voor 1/20e
      deel en Maaike Douwes, eveneens voor 1/20e deel.
      Uit dit huwelijk (volgorde niet duidelijk):
      Hitje Watzes Gravius, tr. Pyter van Asperen (kinderen: Sent, Sybren,
      Jan, Trijntje, Watze, Teunis Pyters van Asperen).
      Dieucke Watzes Gravius, tr. Grouw 11-9-1664 Wabe Rienx.
      Antie Watzes Gravius, tr. Grouw 21-2-1669 Douwe Eelkes, tr. (2) Buwe
      Saeckes.
      Jouck Watzes Gravius, tr. Grouw 10-5-1674 Claas Jans.
      Bauck Watzes Gravius (= 11698).

      Wie weet meer over de voorouders van Watze Sents Gravius /Valerius
      Vincenti Gravius en Grietje Jans?
    • klaaspera
      Message 2 of 4 , Mar 1, 2008
        Beste Nico,

        In het boek "Dit was Idaarderadeel" wordt op twee bladzijden over deze
        familie gesproken. Op blz. 91 gaat het over Pytter (Petrus) van
        Asperen, schoolmeester in het begin van de achttiende eeuw te Grouw.
        Hij was getrouwd met Hittie Gravius, dochter van de gemeentesecretaris
        Watse Gravius. Omdat hij schrijver/secretaris was, had hij zijn naam
        laten veranderen in Valerius Gravius.

        Op blz. 158 worden twee leden van de familie Gravius genoemd:

        Gravius (=Grouster) Sydse, lânmjitter-kaartmakker (1655)(wenne ek te
        Idaard). 't Nieuw Grouster Almanach Voor 't Jaer onses Heeren 1657
        (net te betizen mei de Gr. pastoar Idsardus Gravius, reizger nei Rome
        plm. 1512, skriuwer fan Chronicon Frisae 763-1514, yn ôfskrift bewarre
        te Grins: fan syn hân in stik fan 1506 (yn: Oudfr. oorkonden IV).

        Hopelijk heb je hier iets aan. Toevallig was ik dit boek net aan het
        lezen.

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nico van der Woude"

        Message 3 of 4 , Mar 2, 2008
          Hallo Klaas,
          Heel hartelijk dank voor je bijdrage en de genomen moeite. Bij deze
          families blijft het natuurlijk de vraag, of ze ook echt in
          familiaire zin gelieerd waren of alleen maar uit datzelfde dorp
          kwamen.
          Wellicht is het zoeken geblazen naar een Vincent/Sent die in het
          begin van de zeventiende eeuw in de contreien van Grouw leefde,
          alhoewel zelfs dat niet zeker is: Watze Gravius kan slechts zelf van
          Grouw geboortig zijn, terwijl zijn vader geen echt band met dat dorp
          had. Misschien moeten we ook richting Leeuwarden kijken (gelet op de
          broer Oene).
          Een geschikte kandidaat aldaar leek lang Vincent/Sent Ypkes, maar
          dat lijkt een andere familie te zijn.
          Tot zover. Klaas; nogmaals bedankt voor je bijdrage.

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...>

          Message 4 of 4 , Mar 2, 2008
            Hallo Nico,

            Vanmorgen heb ik nog even op twee websites gekeken voor je. Op
            www.geneanet.org staan eigenlijk alleen maar Duitse personen met de
            naam Gravius. Dat is vermoedelijk een beetje zoeken naar een speld in
            de genealogische hooiberg. Op de andere website (www.rootsweb.com)
            staan wel veel Nederlandse mensen met die naam, onder anderen
            Ambrosius en Watze Sents Gravius. Zie het voorbeeld hieronder:

            Watze Sents Gravius

            • ID: I2453
            • Name: Watze Sents(Valerius Vincenty) Gravius
            • Sex: M
            • Birth: ABT 1620
            • Occupation: secretaris van Ideradeel
            • Change Date: 01 OCT 2001
            • Note: Overleden voor 1 februari 1669

            Marriage 1 Grietie Jans
            • Married: ABT 1654 0
            Children
            1. Dieuke Watzes Gravius b: ABT 1643
            2. Hitje Watzes Gravius b: ABT 1644 in Grouw
            3. Antie Watzes Gravius b: ABT 1646
            4. Jouck Watzes Gravius b: ABT 1648
            5. Bauck Watzes Gravius b: ABT 1650

            Bron: www.rootsweb.com

            Het zal inderdaad moeilijk zijn om de verschillende takken van de
            familie met elkaar in verband te brengen, maar misschien kom je met
            rootsweb een stukje verder. Als ik het goed heb gelezen in het boek
            over Idaarderadeel moet Sydse Gravius niet worden verward met Idsardus
            Gravius. Dan zouden ze eventueel nog wel familie van elkaar kunnen
            zijn. Je kunt ook nog kijken op www.ancestry.com; dat heb ik nog niet
            gedaan. Veel succes!