Re: [Friesland-genealogy] Wie kan voor mij tijdens Tresoar bezoek iets uitzoeken over familie Bosje?

  • Cor
    Message 1 of 2 , Feb 28 9:09 AM
      Tjerk,
      hier wat ik vond.
      Op de begraafplaats bij St. Jacobiparochie liggen enkele Bosje's
      Zie www.graftombe.nl
      Succes er mee, Cor Seinstra

      1.) Ik kan geen geboorte/overlijdensdatum van de moeder van Dirk
      Dooitzes Zuiderbaan, die in het Bildt trouwt in 1845 op 8 mei
      (Huwelijksakte 33).
      Zou je voor me kunnen kijken of in de bijlagen iets staat dat de
      moeder reeds, en zo ja wanneer, is overleden? Moeder is Hendrikje
      Pieters Bosje, (kerkelijk) gehuwd in 1803.
      ANTWOORD:
      Aaltje Meinderts * 22-01-1821 te Sint Annaparochie (Anp.)

      Dr. van Antje Meinderts, werkvrouw te Anp.

      Antje Hendriks Koster + 06-12-1843 te Anp. 25 jaar,

      werkvrouw * en won. te Anp. X met Dirk Dooitzes Z.

      Dr. van Hendrik Harmens K., ovl. en van Haantje Jacobs van Gelder won. te
      Anp.

      Dirk * 12-09 doop 30-09-1810 te Anp. bakkersknecht.

      Zoon van Dooitze Dirks en Hendrikje Pieters Bosje won. te Anp.

      Akte van onvermogen

      2.) Op 23 jan 1910 wordt levenloos geboren Bosje in Het Bildt. De
      moeder is ene Trijntje Bosje. Aangifte wordt gedaan door Dirk Bosje
      46 jaar.
      ANTWOORD:
      Dirk Bosje 46 jaar, werkman won. te Vrouwenparochie.

      Doet aanggifte samen met een secretarie ambtenaar.

      Dirk staat niet als vader vermeld in de akte.

      Trijntje Bosma, ongehuwd won. te Vrouwenp.

      Op dat moment zijn er 2 Trijntjes Bosje in St Jacobiparochie,

      De ene is geboren op 31 jan 1889, vader Dirk (geboren 1863), dus die
      zou inderdaad in 1910 46 kunnen zijn. Kans is groot dat de vader van
      deze (voor zover bekend) ongehuwde Trijntje de aangifte komt doen.
      ANTWOORD:
      Dirk Bosje 25 jaar werkman won. te St. Jacobiparochie.

      X met Rinsje Grond.

      Trijntje geboren in zijn woonstede.

      De andere echter is Trijntje, geboren op 25-2-1890. Zou dus ook de
      moeder kunnen zijn want, voor zover ik heb kunnen zoeken was die toen
      ook (nog?) ongehuwd. Vader is echter ene Gerrit Bosje, wel familie
      van genoemde Dirk.
      ANTWOORD:
      Gerrit Bosje 29 jaar werkman won. te St.Jacobip.

      X met Eeke Wijnsma

      Trijntje geboren in zijn woonstede.

      Is het mogelijk is om uit de bijlage op te kunnen maken welke
      Trijntje de moeder is?

      Alvast bedankt

      Tjerk Bosje

      database 2906 (20080227) __________