N-O Friesland: Claas Douwes uit Wierum x Aafke Pieter uit Nes

  • Bert de Boer
    Message 1 of 8 , Feb 25, 2008
      Beste groepsleden.
      Cornelis Dirks de Boer (1738-1800, Vlieland) trouwt 26 sep 1762 te Oost-Vlieland met Maaijke Klaas Visser, geboren ca feb 1742 te Oost-Vlieland, waarschijnlijk dochter van Claas Douwes, afkomstig van Wierum in N.O Friesland en Aafke Pieters, afkomstig van Nes, ook in N.O Friesland. Claas Douwes was vermoedelijk schipper op een vissersschuit.
      Er zijn meerdere van deze contacten bekend tussen Wierum en de familie de Boer op Vlieland, waaronder Douwe Nuttes/Nittes Visser, afkomstig van Wierum, Schepen (1796) en Burgemeester van Vlieland.
      Ik ben daarom geinteresseerd in de achtergrond van genoemde personen en de'emigratie' vanuit Wierum naar Vlieland.
      Met vriendelijke groet,
      Bert de Boer

    • hzijlstra
      Message 2 of 8 , Feb 29, 2008
        Bert,

        Via Gerard de Weger uit Moddergat heb ik de volgende info:
        Aafke Pieters ~in 1770 Vader Pieter Johannes x 1760 Feikje Jochums
        woonde 1766 in Paesens. Twee kinderen gaan zich Peeringa noemen,
        Ruurd en Sytske. Er is ook een Peeringa sneuper, volgens mij ook in
        deze emailgroep.

        Groetnis,
        Hans
        http://www.angelfire.com/vt/sneuper

        http://sneuperdokkum.blogspot.com/

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"
        <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
        > Ik ben daarom geinteresseerd in de achtergrond van genoemde
        personen en de'emigratie' vanuit Wierum naar Vlieland.

      • Bert de Boer
        Message 3 of 8 , Feb 29, 2008
          Hans,
          Dank voor je reactie.
          Gezien het vermoedelijke geboortejaar van Maaike Klaas Visser (ca 1742) is haar moeder Aafke Pieters waarschijnlijk rond 1720 geboren. Dit geboortejaar sluit waarschijnlijk de door jou genoemde Aafke Pieters, gedoopt op 23-4-1770, uit. Alternatief zou kunnen zijn, dat jouw Aafke op ca 20 jarige leeftijd gedoopt is. Hetgeen op zich niet onmogelijk is.
          Met jou blijf ik van mening dat de afstamming van Maaike en Aafke gezocht moet worden in Noord-Oost Friesland.
          Met vriendelijke groet,
          Bert de Boer

          <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
          > Ik ben daarom geinteresseerd in de achtergrond van genoemde
          personen en de'emigratie' vanuit Wierum naar Vlieland.

        • Douwe Visser
          Message 4 of 8 , Mar 1 4:35 AM
            Hans en Bert,

            Ik heb een Claes Douwes Visser geboren omstreeks 1710 te Wierum.
            Hij is gedoopt op 39 jarige leeftijd op 27-03-1750 te Oost Vlieland, te samen met zijn broer Nutte Douweszn eveneens op belijdenis.
            Is dat dezelfde Klaas als die jij bedoeld? Hij zou volgens mijn gegevens zijn gehuwd met Anna.N.N en een dochter Antje hebben gedoopt op 03-051750 te Oost Vlieland.
            Kennelijk heb jij een huwelijk van Claes Douwes met Aafke Pieters en uit deze verbintenis een dochter genaamd Maaijke.
            Claas heeft nog 2 zussen Hidske en Lotske en een broer Jan Douweszn. Deze Jan Douweszn is geboren in Wierum en in 1749 met att, naar Vlieland gekomen.

            Ik heb ook een Douwe Nuttes Visser (kaagschipper) geboren 16-05-1745 te Wierum en overleden op Vlieland 13-02-1811. Deze Douwe Nuttes is een zoon van bovengenoemde Nutte Douweszn.
            Gaat het in jouw mail genoemde personen overdezelde personen als die ik noem.

            Vriendelijke groet,
            Douwe Visser

          • Fr@ns Krom
            Message 5 of 8 , Mar 1 5:31 AM
              Beste Hans, Bert en Douwe,

              Ik vind ook nog bij Tresoar:
              Vlieland, dopen, doopjaar 1746
              Dopeling: Jan
              Gedoopt op 6 februari 1746 in Oost-Vlieland
              Zoon van Claas Douwes en Aafje Pieters

              Mvg.

              Frans Krom

              Website: www.familiewiersema.nl

              Inmiddels zijn er 4.188 verschillende bezoekers op mijn website geweest. Ruim 4.200 Wiersema's in mijn bestand.
              Alles is welkom met betrekking tot de navolgende familienamen : Dijksterhuis(Gr); Gezelle-Meerburg(ZH); Klooster(NH); Krom(NH-ZH); Laribeij(Fr;ZH); Laribij(Fr;ZH); de Leeuw(Gld); Meerburg(ZH); Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH); Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(NLD;VS;CAN;AUS;MEX); Wiersum(Gr;USA); Wier(d)sma (Fr).

            • Marcel Peeringa
              Message 6 of 8 , Mar 1 6:39 AM
                Beste Hans en Bert,
                Ik ben inderdaad bezig met de fam. Peeringa.
                Aafke Pieters komt daarin inderdaad voor.
                Echter zij is gedoopt in 1770.
                Toen was Maaijke (* 1742) ook al in leven.
                Dus helaas geen match denk ik.
                Groet,
                Marcel Peeringa

                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: hzijlstra@...: Fri, 29 Feb 2008 19:43:28 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: N-O Friesland: Claas Douwes uit Wierum x Aafke Pieter uit Nes

                Bert,Via Gerard de Weger uit Moddergat heb ik de volgende info:Aafke Pieters ~in 1770 Vader Pieter Johannes x 1760 Feikje Jochums woonde 1766 in Paesens. Twee kinderen gaan zich Peeringa noemen, Ruurd en Sytske. Er is ook een Peeringa sneuper, volgens mij ook in deze emailgroep.Groetnis,Hanshttp://www.angelfire.com/vt/sneuperhttp://sneuperdokkum.blogspot.com/--- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer" <e_de_boer@...> wrote:>> Beste groepsleden.> Cornelis Dirks de Boer (1738-1800, Vlieland) trouwt 26 sep 1762 te Oost-Vlieland met Maaijke Klaas Visser, geboren ca feb 1742 te Oost-Vlieland, waarschijnlijk dochter van Claas Douwes, afkomstig van Wierum in N.O Friesland en Aafke Pieters, afkomstig van Nes, ook in N.O Friesland. Claas Douwes was vermoedelijk schipper op een vissersschuit.> Er zijn meerdere van deze contacten bekend tussen Wierum en de familie de Boer op Vlieland, waaronder Douwe Nuttes/Nittes Visser, afkomstig van Wierum, Schepen (1796) en Burgemeester van Vlieland.> Ik ben daarom geinteresseerd in de achtergrond van genoemde personen en de'emigratie' vanuit Wierum naar Vlieland.> Met vriendelijke groet,> Bert de Boer> > > [Non-text portions of this message have been removed]>

              • Bert de Boer
                Message 7 of 8 , Mar 1 3:07 PM
                  Douwe, Frans,
                  Het ziet er naar uit dat jullie informatie aansluit met mijn gegevens. Een aantal open eindjes kan ik nu waarschijnlijk aansluiting geven. Na verdere analyse kom ik hier in meer detail een dezer dagen op terug.
                  Met vriendelijke groet,
                  Bert de Boer

                  <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                  > Ik ben daarom geinteresseerd in de achtergrond van genoemde
                  personen en de'emigratie' vanuit Wierum naar Vlieland.

                • Bert de Boer
                  Message 8 of 8 , Mar 5 2:49 AM
                    Beste Douwe Visser,
                    Na uitwisseling eerste informatie blijken we op het zelfde spoor te zitten. Er lijkt nog veel boeiend werk te doen. Ik zal verder contact opnemen buiten de groep om.
                    Met vriendelijke groet,
                    Bert de Boer