Re: [Friesland-genealogy] Re: overlijdensakten.

  • M.E.Vijverberg-Kalkema
    Message 1 of 12 , Feb 21, 2008
      Lijstgenoten,

      Na lang aarzelen reageer ik nu toch maar. In een bepaalde periode (ik zou na moeten kijken welke precies) werden bij zowel geboorte als overlijden van alle personen, dus ook van aangevers cq getuigen de adressen opgenomen. Maar nu komt het: het hangt van de gemeente af welke standaardformulieren gebruikt werden, er waren er meer in omloop. Zo kan het woorkomen dat in de ene gemeente van (ik bedenk nu even zelf de jaartallen) van 1820 tot 1840 de adressen opgenomen werden maar in een andere helemaal niet of van alleen maar van 1818 tot 1825.

      In het geval van Zoetermeer en Zegwaart ligt het extreem. Vrijwel de hele periode tussen 1812/1870 en 1890/ 1912 worden alle adressen opgenomen (ja ik weet het, uitzonderingen waren er) zowel van borelingen, getuigen, aangevers etc. Uitzondering daarop zijn de aangiften overlijden die gedaan werden door begrafenisondernemers. In grote steden begon dat ca 1870, in kleinere pas na 1900.

      Het is dus zaak om altijd goed de acten door te lezen. Vaak leest men de hoofdzaken en vergeet de rest, niet omdat men geen interresse heeft, maar ook door een "kriebelhandschrift".

      Mijn ervaring is echter dat een groot aantal mensen alleen de "hoofdzaken" leest en de rest "vergeet" of gewoon niet kan lezen vanwege de kriebeltjes. Dus: echt de hele acte doorlezen en overlezen en desnoods nog een keer. Er staat vaak meer als men op het eerste ogenblik denkt.

      Ook in Friesland ben ik vele acten tegengekomen waar adressen in staan. Ik heb het dan over een periode vooor 1900.

      Marjolijne

      Met vriendelijke groeten,

      Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
      kalkema@...