de Vries-Heerenveen

  • s.hhagen@freeler.nl
    Message 1 of 1 , Feb 25, 2001
      Dag onderzoekers,

      Misschien kan iemand mij helpen met het volgende:
      Op 28 februari 1751 trouwden te Gorredijk Albert Lammerts de Vries
      van het Heerenveen, en Zara Andries van Gordijk. Volgens DTB 559 (RA
      Leeuwarden)waren hun kinderen: Wike (1751),Andries (1753), Rinske
      (1756), Lammert (1758) en Hendrikjen (1760) (allen geboren te
      Gorredijk).
      Ik ben er tot dusver niet in geslaagd gegevens over de geboorte en
      ouders van zowel Albert Lammerts de Vries als Zara Andrys te
      achterhalen.
      Bij de geboorte van Wike op 5 dec 1751 staat in het doopboek vermeld
      dat het kind door de moeder is gepresenteerd. Volgens een
      archieffunctionnaris was dit ongebruikelijk en zou dit kunnen
      inhouden, dat de vader van een andere geloof is of zoiets. Dit zou
      dan een probleem kunnen zijn bij het achterhalen van zijn afkomst.Van
      zijn zoon Andries staat in een huwelijksakte vermeld dat hij tegen de
      doop was dus mogelijk gaat het hier om mennonieten ? (doopsgezinden
      die tegen de kinderdoop waren).
      Mijn vragen zijn:
      ---Heeft iemand misschien informatie over de ouders van Albert
      Lammerts de Vries en die van Zara Andries.
      ---Zijn er andere bronnen die mogelijk wat op zouden kunnen leveren?
      (zijn er bijvoorbeeld registers van doopsgezinde gemeenten uit die
      tijd en in die plaatsen).
      ---Wat mij ook interesseert is de familienaam : "de Vries". De meeste
      mensen hadden in die tijd nog geen familienaam. Waar komt dit
      vandaan ? Waarom heet iemand in "Vriesland" de Vries ?

      Bvd Siegfried Hagen