"Wezen & Boefjes"

  • Robert van der Hall
    Message 1 of 1 , Feb 3, 2008
      Goede morgen,

      Nu eens geen vraag maar een aanrader.

      Ik kwam het boek “Wezen & Boefjes, zes eeuwen zorg in wees- en
      kinderziekenhuizen” tegen. De schrijvers zijn S. Groenveld, J.J.H.Dekker en
      Th. R. M. Willemse, terwijl voor de eindredactie J.Dane tekent. Uitgever is
      Verloren Hilversum (1997) . Ik mag u allen lezing van dit boek zeer
      aanbevelen. We hebben allemaal weesjes in ons voorgeslacht en deze studie
      beschrijft dit verschijnsel zeer uitgebreid en naar mijn mening ook zeer
      volledig.

      In mijn geval ook nog een tweetal gevallen uit mijn voorgeslacht. O.a. mbt
      een broer van een voormoeder:

      “ ………opmerking van het weeshuisbestuur in Leiden in 1680, na het overlijden
      van het echtpaar Willem van Persijn en Lijsbet Basijn. Er waren twee
      nagelaten zoontjes met de naam Crijn, één van acht en één van vier jaar.
      ‘Die van 8 jaren is een speelkint, niet gewonnen bij Lisbet Basijn , maer
      bij sijn dienstmaecht, daerom hebben de regenten tselve niet willen
      aennemen, gelijc tselve oock noyt aengenomen zal werden’ Een zuster van de
      vader bekommerde zich om het kind………….”

      Ik zelf zou nooit op die gegevens of bron zijn uitgekomen en het vertelt mij
      dus enorm veel over de dagelijkse gang van zaken in die periode in Leiden.
      Het boek staat vol met dergelijke voorbeelden en met statistieken en meer
      informatie.

      Met groet!

      Robert van der Hall