trijntje gerrits bruinsveld (2e keer)

  • johnplaysjazz
    Message 1 of 1 , Feb 1, 2008
      dag medesneupers,
      ik heb over deze dame ongeveer een jaar geleden ook al een vraag
      gesteld. Inmiddels heb ik, tijdens mijn jaarlijkse bezoek aan tresoar,
      een gedeeltelijk antwoord gevonden. Het blijkt dat trijntje Gerrits
      Bruinsveld in 1789 overleden is, "onder Nes" (Westdongeradeel). Dit
      heb ik gevonden in een notariele akte uit 1848 (inv. 104035, rep. 175,
      d.d. 31.8.1848) - een boedelinventaris van haar man, Jan Foppes
      Dijkstra. Daarin staat de zin "overleden onder Nes in den jare
      zeventien honderd negen en tachtig", zonder vermelding van maand of dag.
      Nu heeft Trijntje, wanneer ze overlijdt, twee kinderen: Foppe, geboren
      1785, en Gerrit, geboren Januari 1789 (en gedoopt 22 februari 1789).
      Beide zoons waren dus miderjarig toen hun moederoverleed. Mijn vragen
      zijn:
      1. is er in zo'n geval een boedelinventaris en de benoeming van een
      toeziend voogd? Aangezien we voor 1811 zijn, denk ik dat er geen
      notariele aktes te vinden zijn.
      2. zo ja, waar zou dit te vinden zijn?
      3. als iemand in tresoar is, en wat vrije tijd heeft, zou die iemand
      dan eens voor mij kunnen sneupen naar boedelinventaris, of voogdij zaak?
      Ik ben inmiddels weer weg uit NL en kom vermoedelijk dit jaar niet
      meer terug.
      Bij voorbaat dank voor het meedenken en -zoeken.
      John de Vries
      Ottawa