voorouders Molenaar

  • backfiremillie
    Message 1 of 17 , Jan 11, 2008
      Beste medespeurders,

      Ik ben nu een half jaartje verder en heb mijn 4 families van mijn
      zoon met zo'n 5000 personen zien groeien. Bij sommigen ben ik
      tientallen generaties verder. Het gaat nu niet meer zo snel en dan ga
      je weer eens bij de "doodlopers" proberen. Ik weet niet of het toeval
      is maar met de families van mijn vader in friesland kom ik niet
      verder. Ik heb al een paar honderd euro uitgegeven aan kopieen van
      acten maar mijn ervaring is dat daar niet zoveel meer op staat.

      Ik zou graag weten of iemand mij verder kan helpen met de voorouders
      van de volgende personen:

      Harlingen, huwelijken 1809
      Vermelding: Ondertrouw op 15 april 1809
      Man : Johannes Harmens afkomstig van Almenum
      Vrouw : Jeltje Doedes afkomstig van Almenum

      Gestandaardiseerde namen: JOHANNES HARMENS en JELTJE DOEDES

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Ondertrouwregister Gerecht Harlingen 1787-1811
      Inventarisnr.: 310
      en ook nog een bevestiging op 30 april inventarisnummer 335.

      De vader van Johannes zou Harmens Durks kunnen zijn. Op "kleine
      kerkstraat" zie je ook terugkomen, maar verder terug kom ik niet.

      Van Jeltje Doede heb ik de ouders, maar daar kom ik ook niet verder.

      Harlingen, huwelijken 1785
      Vermelding: Ondertrouw op 26 februari 1785
      Man : Doede Annes afkomstig van Almenum
      Vrouw : Maryke Johannes afkomstig van Almenum
      Opmerking : zijnde wegens de bruid geweest Yeb
      Steffens deszelfs neef.

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Ondertrouwregister Gerecht Harlingen 1769-1787
      Inventarisnr.: 309
      met ook een bestiging onder inventarisnummer 335

      Er zijn een tijdje terug al mensen bezig geweest voor mij (nog
      bedankt daarvoor) maar misschien heeft iemand toch nog een oplossing
      of toevallig onderzoek gedaan.

      Ik wacht met spanning af

      Hans Molenaar
    • reyacta
      Message 2 of 17 , Jan 11, 2008
        Hoi,

        Je Doede Annes krijgt 4 kinderen waaronder een Jeltje.

        Zijn eigen doop gezocht met doede anne levert enkel deze in de hele
        regio, dus dat zal hem wel zijn:

        Barradeel, dopen, geboortejaar 1758, doopjaar 1758
        Dopeling: Doede
        Geboren op 30 oktober 1758 bij de Halle
        Gedoopt op 19 november 1758 in Wijnaldum
        Kind van Anne Rienks en Jeltje Doedes

        Anne Rienks trouwde 4 keer. Heel vaak vernoemen ze dan de overleden
        moeder van de vader eerder dan de moeder van de moeder.
        Hiernaast is er ook geen mar* van een jeltje en johannes te vinden.

        Doede Annes is ook zwager van Beitske Johannes, wat betekent dat
        Beitske een zus van Marijke is.
        Harlingen, huwelijken 1787
        Vermelding: Ondertrouw op 30 juni 1787
        Man : Ale Jansen afkomstig van Almenum
        Vrouw : Beitske Johannes afkomstig van Kimswerd
        Opmerking : de bruid wordt gecompareerd door haar zwager Doede Annes

        Wonseradeel, dopen, doopjaar 1764
        Dopeling: Beitske
        Gedoopt op 1 januari 1764 in Kimswerd
        Dochter van Johannes Dirks en Akke Piers

        Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1750, doopjaar 1750
        Dopeling: Mari
        Geboren op 15 juni 1750 in Kimswerd
        Gedoopt op 26 juli 1750 in Kimswerd
        Dochter van Johannes Dirks en Akke Piers
        Trouwden 1741, dopen eerst Harlingen, oudste zoon geboren op de
        Franeker merke.

        Beitske krijgt veel kinderen, dus met die namen zou je wellicht ook
        verder kunnen.

        dag margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "backfiremillie"
        <hms.molenaar@...> wrote:

> [...]
        >
        > Er zijn een tijdje terug al mensen bezig geweest voor mij (nog
        > bedankt daarvoor) maar misschien heeft iemand toch nog een oplossing

      • reyacta
        Message 3 of 17 , Jan 11, 2008
          Hans, ik heb nog even naar de neef Yeb Steffens kekeken.
          Ik snap niet hoe hij neef kan zijn, maar wellicht bedoelen ze achterneef.

          Harlingen, dopen, doopjaar 1752
          Dopeling: Yb
          Gedoopt op 13 februari 1752 in Harlingen
          Kind van Steffen Piers en Tryntje Ybs

          Harlingen, huwelijken 1779
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1779
          Man : Yeb Steffens afkomstig van Harlingen
          Vrouw : Grietje Klaasses afkomstig van Harlingen

          Barradeel overlijden/begraven 1808
          Overleden: Yep Steffens, oud 56 jaar
          Datum : 8 mei 1808
          Plaats : Almenum
          Opm. : De overledene was gehuwd

          Hij doopte 10 kinderen Harlingen, maar er overleden ook kinderen
          Midlum- Franekeradeel.

          Wonseradeel, huwelijken 1750
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 mei 1750
          Man : Steffen Piers afkomstig van Almenum
          Vrouw : Tryntie Ybes afkomstig van Almenum

          Ik denk dat Steffen Piers een broer is van Akke Piers, en Yeb dus een
          achterneef.

          groet margreet

          KNIP

        • janvanzandbergen
          Message 4 of 17 , Jan 11, 2008
            Hans
            bij mijn voorouders is er een Sjoukje Durks
            huwelijk in 1791 en zij komt uit Wirdum
            gestandaardiseerde naam Sjoukje Dirks
            als ik dan verder terug ga in de tijd dan trouwt er in 1660 een
            Siouckien Dircx afkomstig van Wirdum
            met gestandaardiseerde naam Sjoukje Dirks
            dus je kan ook zoeken op Durks , Dirks en Dircxs
            ben zelf ook vaak vastgelopen op dit soort situatie's
            Jan

            <hms.molenaar@...> wrote:

> [...]
            >
            > Er zijn een tijdje terug al mensen bezig geweest voor mij (nog
            > bedankt daarvoor) maar misschien heeft iemand toch nog een

          • backfiremillie
            Message 5 of 17 , Jan 11, 2008
              Margreet,

              Ik heb alles in de datbase gezet en denk dat je gelijk hebt.
              Hoe snel jij die verbanden legt....

              Mvg

              Hans Molenaar

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
              > Vrouw : Tryntie Ybes afkomstig van Almenum
              >
              > Ik denk dat Steffen Piers een broer is van Akke Piers, en Yeb dus

            • backfiremillie
              Message 6 of 17 , Jan 11, 2008
                Jan,

                Bedankt voor je reactie. Ik had ook al gezien dat Dirks en Durks al
                heel veel door elkaar gebruikt werd. Die met die x heb ik nog niet
                geprobeerd.

                Mvg

                Hans Molenaar

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "janvanzandbergen"
                <janvanzandbergen@...> wrote:

> [...]
                > met gestandaardiseerde naam Sjoukje Dirks
                > dus je kan ook zoeken op Durks , Dirks en Dircxs
                > ben zelf ook vaak vastgelopen op dit soort situatie's

              • reyacta
                Message 7 of 17 , Jan 12, 2008
                  Ik heb niet helemaal gelijk, hoor Hans.
                  Als Steffen Piers de oom is (broer van Marijkes moeder)
                  is Yeb toch gewoon de neef.

                  Ik denk dat Akke en Steffen kinderen van dit echtpaar zijn:
                  Franekeradeel, huwelijken 1721
                  Vermelding: Derde proclamatie op 20 april 1721
                  Man : Pier Yettes afkomstig van Tzum
                  Vrouw : Trintje Steffens afkomstig van Tzum
                  Opmerking : getrouwd te Tzum

                  Akke Piers krijgt een Trijntje - hoewel dat natuurlijk een veel
                  voorkomende naam is en dus niet alles zegt.

                  groet margreet

                  <hms.molenaar@...> wrote:

                  > Margreet,
                  >
                  > Ik heb alles in de datbase gezet en denk dat je gelijk hebt.
> [...]
                • sietze_elsinga
                  Message 8 of 17 , Feb 3, 2008
                    Hallo Hans,

                    Johannes Harmens Molenaar wordt als schoonbroer van Pieter Doedes
                    Dijkstra vermeld op 10 mei 1814 bij dit huwelijk:
                    Huwelijksakte Barradeel (mairie Almenum), 1814
                    Man: Pieter Doedes Dijkstra
                    Vrouw: Dieuwke Douwes Bleeker
                    Datum: 10 mei 1814, akte nr. 5

                    Als ouders van Pieter Doedes Dijkstra worden vermeld Doede Annes
                    Dijkstra en Marijke Johannes Scheer.

                    Samen met de door Margreet al genoemde Beitske Johannes en wellicht de
                    hieronder vermelde gegevens van Doedtje Johannes Scheer, zijn de
                    ouders mogelijk terug te vinden.

                    Overlijdensakte Wonseradeel, 1842
                    Aangiftedatum 2 april 1842, blad nr. 16
                    Doedtje Johannes Scheer, overleden 1 april 1842, vrouw
                    Oud 84 jaar, weduwe

                    Met vriendelijke groeten,
                    Sietze Elsinga
                    www.elsinga-s.nl

                    <hms.molenaar@...> wrote:

> [...]
                    >
                    > Er zijn een tijdje terug al mensen bezig geweest voor mij (nog
                    > bedankt daarvoor) maar misschien heeft iemand toch nog een oplossing

                  • backfiremillie
                    Message 9 of 17 , Feb 3, 2008
                      Sietze,

                      Bedankt voor je speurwerk.
                      Ik had deze mensen ook al eens op een andere manier gevonden. Door
                      jou ben ik nu wel zeker van die toevoeging Scheer. In de richting van
                      de Molenaars zelf blijft het behelpen. De namen in mijn familie zijn
                      ook niet zo zeldzaam dat je direct de oplossing hebt. Om een beetje
                      overzicht te houden heb ik toch even een schemaatje gemaakt van
                      mogelijke namen. De regels van vernoemingen worden voorzover ik kan
                      zien vrij consequent toegepast ook als je kijkt naar broers ed. De
                      komende week dus maar weer even uitproberen.

                      Mvg

                      Hans

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "sietze_elsinga"
                      <nieuwsgroepen@...> wrote:

> [...]
                      >
                      > Overlijdensakte Wonseradeel, 1842
                      > Aangiftedatum 2 april 1842, blad nr. 16
                      > Doedtje Johannes Scheer, overleden 1 april 1842, vrouw

                    • Cor
                      Message 10 of 17 , Feb 7, 2008
                        Sietze,
                        door tijdgebrek heb ik alleen de 2e akte even nagezien. (ovl. 1842).
                        Wat de 1e akte op kan leveren snap ik niet, maar kan aan mij liggen.
                        Succes er mee, Cor Seinstra
                        ANTWOORD:

                        * te Kimswerd.
                        Won. en + te Arum.
                        Dr. van Johannes Dirks Scheer en Akke Piers beide ovl.
                        Wed. van Sijtse Oeges Kooistra.

                        Message 11 of 17 , Feb 8, 2008
                          Hoi allen,

                          Ik had eruit begrepen dat Sietze de 2e akte al nagekeken had -
                          en daar schoonbroer/zwager? Johannes tegenkwam.
                          Tevens Marijke met achternaam.

                          Het was al ongeveer rond en gevonden, Sytze -
                          maar met Cors ovl erbij hebben we nu helemaal:
                          Johannes Dirks en Akke Piers.
                          12 kinderen:
                          Beitske - 2 Doetjes - Mari(jke) - Hans, Dirk, Pier etc.

                          Wie er na 1811 leeft of te boek staat heet Scheers, dus er is geen
                          verwisseling mogelijk met een ander echtpaar die toevallig ook
                          Beitskes, Doetjes en Marijkes krijgen.

                          groet margreet

                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...> wrote:

> [...]
                          >
                          > Overlijdensakte Wonseradeel, 1842
                          > Aangiftedatum 2 april 1842, blad nr. 16
                          > Doedtje Johannes Scheer, overleden 1 april 1842, vrouw

                        • backfiremillie
                          Message 12 of 17 , Feb 8, 2008
                            Badankt allemaal,

                            Hiermee ben ik weer een klein stapje maar nu wel een zekere verder
                            met mijn voorouders.

                          • backfiremillie
                            Message 13 of 17 , Feb 8, 2008
                              Margreet,

                              Ik doe nu even stapje terug. Je had het ene tijdje terug in
                              onderstaand mailtje over een Pier en Trintje die de ouders zouden
                              kunnen zijn van Akke Piers.

                              Ik heb nu een stel gevonden die volgens mij ook zouden kunnen. Mari
                              (= Marijke) komt nl ook verderop als dochter van Akke voor.

                              Wonseradeel, dopen, doopjaar 1726
                              Dopeling: Steffen
                              Gedoopt op 17 februari 1726 in Kimswerd
                              Zoon van Pier Tjepkes en Mari Hommes

                              Dopeling : STEFFEN
                              Vader : PIER TJEPKES
                              Moeder : MARIA HOMMES

                              Bron:
                              Herv. gem. Kimswerd, doop 1699-1811
                              Inventarisnr. : 804
                              Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

                              Want denk jij hiervan? Ik maak hier toch geen denkfout?

                              Het blijft natuurlijk "gokken" als Akke zelf nergens genoemd wordt
                              als dochter.

                            • sietze_elsinga
                              Message 14 of 17 , Feb 8, 2008
                                Bedankt Cor voor het opzoeken,

                                De tweede akte heb ik vermeld voor Hans om aan te tonen dat Johannes
                                Harmens Molenaar in die akte schoonbroer wordt genoemd van Pieter
                                Doedes Dijkstra.
                                Johannes Harmens Molenaar was dus getrouwd met de zus van Pieter, nl.
                                Jeltje Doedes Dijkstra.
                                Als ouders van Doede Annes Dijkstra worden in die akte genoemd Doede
                                Annes Dijkstra en Marijke Johannes Scheer.
                                De akte heb ik indertijd bekeken, HB waren er niet.

                                Door jouw gegevens zijn nu ook de ouders van Marijke Johannes Scheer
                                en Doedtje Johannes Scheer bekend.

                                Met vriendelijke groeten,
                                Sietze Elsinga
                                www.elsinga-s.nl

                              • sietze_elsinga
                                Message 15 of 17 , Feb 8, 2008
                                  Hallo Margreet en anderen,

                                  Dat is juist de tweede akte (de HA van 10 mei 1814) had ik bekeken.
                                  Johannes Harmens Molenaar werd daar schoonbroer (volgens mij dus
                                  zwager) van Pieter Doedes Dijstra genoemd.
                                  De ouders van Pieter Doedes Dijkstra werden daar Doede Annes Dijkstra
                                  en Marijke Johannes Scheer genoemd.

                                  De HB waren er niet of ik heb niet goed gekeken.

                                  Met vriendelijke groeten,
                                  Sietze Elsinga
                                  www.elsinga-s.nl

                                  Message 16 of 17 , Feb 8, 2008
                                    Vermoedelijk is dit het overlijden van Beitske Johannes:

                                    Overlijdensakte Wonseradeel (mairie Witmarsum), 1814
                                    Aangiftedatum 20 maart 1814, blad nr. 5
                                    Beitske Johannes, overleden 18 maart 1814, vrouw
                                    Oud 50 jaar, gehuwd

                                    Met vriendelijke groeten,
                                    Sietze Elsinga
                                    http://www.elsinga-s.nl/

                                  • ijsvogel54
                                    Message 17 of 17 , Feb 8, 2008
                                      Hoi Hans,

                                      Niet dat ik je kan helpen met het uitzoeken van je voorouders Molenaar.
                                      In de bestanden van mijn beppe Miedema zag ik dat de zoon van Johannes
                                      Harmens Molenaar en Jeltje Doedes Dijkstra in mijn familie zit. Harmen
                                      Johannes Molenaar trouwt met Pietje Symons Miedema uit Zurich. Zij
                                      kregen 4 kinderen.Tjerkje,Jeltje,Sjoerdtje en Johannes. Als je nog
                                      aanvulingen nodig bent dan mail je mij maar om de groep heen.

                                      Groet Afke Aardema