Schoone Isak Duparc-Wurmser 106 jaar?

  • T. Dolstra
    Message 1 of 1 , Jan 3, 2008
      Bij mijn inventarisatie van EEUWLINGEN in Friesland kom ik het volgende
      tegen;

      Schoone Carolina Wurmser,

      Geboren te Stuttgart.

      Overleden te Leeuwarden op 11 februari 1848 in de ouderdom van 106 jaar.

      Gehuwd geweest met Isack Salomon Duparc. Naamsaaname in 1812. (Op 't Perk,
      vermoedelijk omdat men woonachtig was op het Schoenmakersperk in
      Leeuwarden.) 1751-1821

      Gehuwd te Leeuwarden in 1783 .

      Schoone Carolina ( Isak) Wurmser zou geboren moeten zijn in 1741/1742.

      Zij zou dan 10 jaar ouder zijn geweest dan haar man Isack Duparc.

      Zij zou bij haar huwelijk 41/42 jaar oud zijn geweest..

      Bij de naamsaaname in 1811 neemt Isack Salomon de achternaam DUPARC aan te
      samen met zijn drie kinderen; Simon oud 27 jaar, Hester oud 25 jaar en Mozes
      oud 23 jaar,

      Mozes zou dan zijn geboren in 1788. Schoone Wurmser zou dan 47 jaar oud zijn
      geweest.

      In het archief van de Leeuwarder Courant is rond 1848 niets te vinden mbt
      haar overlijden op 106 jarige leeftijd en dat zou in die tijd toch zeer
      bijzonder zijn. Wel is er een artikel uit 1912 waarop kleinzoons wijzen op
      het op 106-jarige leeftijd overlijden van hun grootmoeder. Dit als een
      reactie op een artikel van oudste inwoners ooit in Leeuwarden.

      Persoonlijk denk ik dat mevrouw Duparc - Wurmser een zeer oude mevrouw is
      geworden, maar ik heb mijn twijfels of ze inderdaad 106 geworden is. Ik denk
      dat ze vermoedelijk een jaartje of 10 jonger is geweest.

      Bronnen: Tresoar, archief Leeuwarder courant en website Joods Historisch
      Museum.

      Tabe Dolstra

      www.dollenindetijd.nl