Huwelijk van Dijk Reitsma voor Ruud

  • Hinke
    Message 1 of 6 , Jan 3, 2008
      Hallo Ruud,

      Ik hoop dat je dit leest want heb vergeten je mail adres op te slaan en
      heb het nu niet op mijn nieuwe laptop.
      Net de huwelijksakte van Jacob van Dijk en Antje Reitsma ingezien.
      Helaas zijn de fichereaders op het gemeentearchief van Lemmer zo oud dat
      de aktes slecht te lezen zijn. Het volgende heb ik genoteerd:

      Lemsterland 13-04-1856/6
      Jacob van Dijk, 30 jaar geboren Oldemarkt, boekhandelaar, wonende te
      Lemmer, meerderjarige zoon van Poppe van Dijk, overleden en Antje
      Hendriks de Boer, zonder beroep wonende te Lemmer
      en
      Antje Reitsma, 27 jaar, zonder beroep, geboren en wonende te Lemmer,
      dochter van Geert (?) Tjalles Reidsma overleden en Sjoerdje Hermanus ??,
      winkeliersche wonende te Lemmer.

      Voor de goede namen heb ik de geboorte van Antje maar even van Tresoar
      geplukt.

      Geboorteakte Lemsterland, 1828
      Aangiftedatum 29 december 1828, blad nr. 114
      Antje Reitsma, geboren 28 december 1828
      Dochter van Gurbe Tjittes Reitsma en Sjoerdtje Harmanus
      Witteveen

      groet, Hinke Woudt-Westra

    • Ruud Hijlkema
      Message 2 of 6 , Jan 3, 2008
        Hallo Hinke,

        Geweldig, ik weet het nu zeker, hij behoort tot onze van Dijk tak.

        Zijn vader werd geboren in Lemmer, en vertrok naar Oldemarkt.

        Jacob blijft niet in Lemmer want hij krijgt samen met Antje Reitsma kinderen
        in Zwolle.

        Ik wil je hiermee hartelijk bedanken voor de genomen moeite om de akte voor
        mij in te zien.

        Met vriendelijke groet,

        Ruud.

        _____

        Message 3 of 6 , Jan 3, 2008
          Ruud, graag gedaan. Omdat ik zelf veel Lemsters in mijn bestand heb en
          het leuk vind wanneer ik personen kan koppelen, zocht ik het huwelijk
          van Antje haar ouders op op Tresoar en zag dat haar vader daar Gerben
          wordt genoemd.

          Huwelijksakte Lemsterland (mairie Lemmer), 1813
          Man : Gerben Tjittes Reitsma
          Vrouw : Sjoerdje Harmanus Witteveen
          Datum : 22 juli 1813, akte nr. 13

          groet, Hinke.

          Ruud Hijlkema schreef:

> [...]
          > kinderen
          > in Zwolle.
          >
          > Ik wil je hiermee hartelijk bedanken voor de genomen moeite om de akte

        • p_j_de_wit
          Message 4 of 6 , Jan 9, 2008
            Beste Ruud,
            Hinke was mij blijkbaar net voor, maar ik heb de originele akte
            ingezien. Ik kan bevestigen dat vader bruidegom is Poppe van Dijk.
            Moeder bruidegom lees ik niet Antje Hendriks de Boer, maar Lutje
            Hendriks de Boer (geen Antje maar Lutje dus).
            Groeten, Peter

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Ruud Hijlkema"
            <rudolfhijlkema@...> wrote:

> [...]
            kinderen
            > in Zwolle.
            >
            > Ik wil je hiermee hartelijk bedanken voor de genomen moeite om de

          • Ruud Hijlkema
            Message 5 of 6 , Jan 9, 2008
              Beste Peter,

              Ook bedankt voor de moeite, ik had a de conclusie getrokken dat het Lutje
              moest zijn, zo wordt ze wel in meer aktes genoemd.

              Haar doopnaam , of officiële naam zo als men het nu zou doen, is Lutgertjen
              Hendriks de Boer.

              Het belang is dat Jacob bij onze familie Dijkstra / van Dijk behoort.

              Groeten , Ruud.

              _____

[...]

              --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
              <rudolfhijlkema@...> wrote:

> [...]
              kinderen
              > in Zwolle.
              >
              > Ik wil je hiermee hartelijk bedanken voor de genomen moeite om de

            • Hinke
              Message 6 of 6 , Jan 9, 2008
                Peter, ik heb de originele akte ingezien op fiche en zoals ik in mijn
                eerdere bericht aangaf is de fichereader erg slecht en niet goed scherp
                te stellen. Dus het kan zijn dat ik Antje gelezen heb terwijl het Lutje
                moet zijn. Ik meen me te herinneren dat Ruud het ook over een Lutgertje
                o.i.d had, dus dan klinkt het heel logisch:-)

                groet, Hinke.