eeuwlingen

  • T. Dolstra
    Message 1 of 4 , Jan 2, 2008
      Bij deze, de allerbeste wensen voor een gezond een voorspoedig 2008.

      Het heeft me altijd geïnteresserd. Eeuwlingen. Mensen die de leeftijd der
      zeer sterken hebben bereikt. Met behulp van Tresoar en het digitaal archief
      van de Leeuwarder courant (met dank) heb ik de meeste EEUWLINGEN in
      Friesland wel getraceerd. Je hebt er niets aan, maar ik heb een toptien
      samengesteld van de oudste personen die in Friesland zijn overleden. Niets
      is compleet, dus ook op deze top-tien zullen wel aanmerkingen en
      aanvullingen zijn. Laat het maar weten.

      De oudste Friezin is geweest: mevrouw Johanna Francine Zandstra-Giezen. Maar
      zij is op 111 jarige leeftijd overleden in Den Haag.

      Top-10 EEUWLINGEN

      110 jaar

      01.

      Overlijdensdatum 14 augustus 1997.

      * Geertje de Groot.

      Oud 110 jaar en 47 dagen. Gehuwd geweest met 1. Roelof Koning en 2. met
      Uilke Roelinga.

      Geboren op 29 juni 1887 te Wijnjeterp (thans Wijnjewoude, bron: archief

      Leeuwarder Courant)

      Overleden te Heerenveen. Sinds 15 juli 1996 oudste inwoonster van Nederland
      (bron Wikepedia). Oudste Friezin ooit.

      109 jaar

      02.

      Overlijdensdatum 05 maart 1991

      * Trijntje Aukes Boskma

      Oud 109 jaar en 30 dagen. Gehuwd geweest met Jelle Bareld Jansma.

      Geboren op 03 februari 1882 te Veenwoudsterwal.

      Overleden te Veenwoudsterwal, Sinds januari 1990 oudste persoon van
      Nederland (bron archief LC.)

      108 jaar

      03.

      Overlijdendensdatum 26 februari 1970

      * Reinschkje (Reinskje) Bakker

      Oud 108 jaar en 245 dagen. Gehuwd geweest 1. Gijsbert Wassenaar en 2. met
      Wisse Pruiksma.

      Geboren op 21 juni 1861 te Woudsend.

      Overleden te Ijlst. Sinds...?.... oudste inwoonster van Nederland.

      04.

      Overlijdensdatum 06 mei 1992

      * Roelofje Huisman

      Oud 108 jaar en 73 dagen, gehuwd geweest met Wiebren Akkerman. (overleden
      1918 aan de Spaanse griep. Bron archief LC)

      Geboren op 22 februari 1884

      Overleden te Sint Johannesga, Sinds..?....oudste inwoonster van Friesland.
      Op 1 na oudste inwoonster van Nederland.

      05.

      Overlijdensdatum 06 augustus 2001

      * Yme van der Meer

      Oud 108 jaar en 6 dagen, gehuwd geweest met Jantje Kuipers (overleden 1975
      bron archief LC.

      Geboren te Blauwhuis op 01 augustus 1893.

      Overleden te Workum, sinds 03 januari 1999 oudste persoon van Friesland.

      06.

      Overlijdensdatum 21 mei 2005

      * Brechtje Bloemhof

      Oud 108 jaar precies. Gehuwd geweest met Meint Velstra.

      Geboren op 25 mei 1896 Husterheide bij Bergum.

      Overleden te Aldstsjerk , sinds 21 september 2001 oudste persoon van
      Friesland. (bron: archief LC)

      107 jaar

      07. Onder voorbehoud.
      Overlijdensakte Schoterland, 1873
      Aangiftedatum overlijden 27 februari 1873, akte nr. 44
      * Tjitte Hendriks de Vries,
      Oud 107 jaar en 362 dagen, weduwnaar
      Geboren 02 maart 1765 vermoedelijk Beneden Knijpe Schoterland bron archief
      LC. (geen geboorte- of doopgegevens kunnen vinden)
      Overleden te Beneden Knijpe,

      08.

      Overlijdensdatum 21 maart 1993

      * Petronella Zeijlemaker

      107 jaar en 186 dagen. Gehuwd geweest met 1. Cornelis Gorter (overleden
      100) en 2. de Boer.

      Overleden te Vlieland.

      Geboren te Vlieland. Sinds 06 mei 1992 oudste persoon van Friesland

      09. Onder voorbehoud.
      Overlijdensakte Leeuwarden, 1824
      Aangiftedatum 21 december 1824, akte nr. 533
      * Cornelia Jacobs, overleden 20 december 1824 Dochter van Jacob Jansen en
      Eke Meinders
      Oud 107 en een half jaar (Bron archief LC), ongehuwd

      Geboren te Leeuwarden in het jaar 1717 (geen geboorte- of doopgegevens
      kunnen vinden)

      10.

      Overlijdensdatum 28 november 2004

      * Martha ter Huizen

      Oud 107 jaar en 154 dagen. Gehuwd geweest met Jurjen Hempel.

      Overleden te Wolvega. Oudste inwoonster van gemeente Schoterland. Op 1 na
      oudste Friezin.

      Geboren te Winsum Groningen

    • Bert de Boer
      Message 2 of 4 , Jan 2, 2008
        Aardig overzicht.
        Even kijken of mijn oudtante Petronella van Vlieland in het rijtje staat.
        Ja inderdaad, Petronella (genoemd tante Pé) (1885-1993) 107 jaar oud geworden was getrouwd met Teunis de Boer (1878-1965) uit mijn familie op Vlieland. Zij was daar de laatste persoon die de oud-Vlielander taal sprak.

        Groet,
        Bert de Boer

        Message 3 of 4 , Jan 3, 2008
          Bert.

          Hier was het mij een beetje om te doen. Reacties met eventuele aanvullingen.
          Ben nu bezig de volgende tien personen aan de lijst toe te voegen.

          Bedankt.

          Tabe Dolstra

          _____

          Message 4 of 4 , Jan 3, 2008
            Dag Tabe,

            Als je een reactie wilt, dan krijg je een voormoeder van me:-))
            Lijsbeth Rinses (Bijlsma, geh. met Hidde Houtsma), * 14-12-1767, ~ 28-04-1768 in Harlingen, ovl. 21-02-1869 in Schraard.
            Volgens de krant was ze bij het overlijden 101 jaren, 2 maanden en 7 dagen. Ik heb het eerlijk gezegd niet nagerekend!
            Groeten,
            Lineke Bijlsma