ouders Bernardus Ankringa

  • Frits Ankringa
    Message 1 of 1 , Jan 2, 2008
      Beste speurders,

      Van Bernardus Ankringa, geboren omstreeks 1716 en gehuwd met Ytske de Blij in 1736 te Sneek (beide komende van Sneek), is zijn geboorte-akte onvindbaar en daarmee ook zijn ouders.Het lidmatenboek van Sneek heb ik helaas niet kunnen raadplegen.Gezien de (vernoemde) namen van zijn kinderen is het goed mogelijk dat hij een zoon zou kunnen zijn van Matthijs C. Ankringa/Anck(e)ringa, geb. 1687 te Leeuwarden en gehuwd met Maria J. Helmholt (1710 te Leeuwarden).Deze Matthijs is mr. chirurgijn en werkzaam geweest in de stad Groningen en in Langweer. In de periode tussen 1711 en 1918 is hij elders werkzaam geweest.Volgens de beschrijving als lidmaat (1718) van de Ned. Herv. Kerk te Langweer kwamen "(-) van Meene Monÿ. Matthijs Ankringa en juffr. Maria Johanna Helmholt".In Nederland geven de 2 buurtschappen Meene geen oplossing. De plaats Menen in België ook niet. Onderzoek bij Nederlandse plaatsen die lijken op Meene o.a Meeden (Gr.) en Meele (Ov.), was niets te vinden.Wie kan mij een hint geven of helpen om de ouders van Bernardus te vinden?

      Met dank en vriendelijke groeten,

      Frits Ankringa