Ate Sjoerds Bokma

  • Cornelius Boekema
    Message 1 of 3 , Dec 2, 2007
      Voor liefhebbers van 'n puzzel,

      Tresoar vermeldt het dopen van 'n Ate Sjoerds Bokma in Sneek op 11 oct.
      1744. Hij was de zoon van Sjoerd Sibles (niet Gerbens) Bockma (Bokma)
      en Hinke Cleiterp, getrouwd met Helena Flink en gestorven op 18 maart
      1817. Hessel de Walle vond echter de inscriptie van 'n geboortelepel
      welke 22 jan. 1746 aangeeft. Sjoed en Helena hadden al eerder 'n zoon
      Ate, geboren in 1743 en overleden hetzelfde jaar. Van 'n andere Ate
      Sjoerds vind ik niets. Hoe dan te verklaren de geboorte- en de
      doopdatums?

      Cor Boekema
    • P. van Diemen
      Message 2 of 3 , Dec 3, 2007
        Beste Cor,

        Deze kwestie is ook op het Tresoar forum besproken. Conclusie was dat er een
        doop mist. En de tweede Ate Sjoerds Bokma ook jong overleden is. In dat
        geval klopt de leeftijd bij overlijden van dus de derde Ate met de
        inscriptie van de geboortedatum op de lepel.

        Met vriendelijke groet,

        Irene Walstra

        Message 3 of 3 , Dec 4, 2007
          Beste Irene,

          Die oplossing neem ik graag aan, want had ook dat vermoeden. Dank aan het
          Tresoar Forum om deze puzzel op te lossen.

          Cor Boekema