Re: [Friesland-genealogy] verzoekvraag Tresoar

  • Fred Schotsman
    Message 1 of 7 , Dec 2, 2007
      Hallo Piet,

      Maar klopt niet met de vermoedelijke doopdatum. Vandaar mijn verzoek.

      Workum, dopen, doopjaar 1761
      Dopeling: Baukjen
      Gedoopt op 31 mei 1761 in Workum
      Dochter van Reiner Clases en niet genoemde moeder

      Dopeling : BAUKJE
      Vader : REINER KLASES

      Bron:
      Herv. gem. Workum, doop 1753-1772
      Inventarisnr. : 856
      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

      groet
      Fred

      pboltjes@... schreef:

      > Hallo Fred,
      >
      > Haar leeftijd staat vermeld bij de overlijdensakte. 65 jaar
      >
      > Groeten,
      >
      > Piet Boltjes

    • Cor
      Message 2 of 7 , Dec 6, 2007
        Fred,

        Jij twijfelde misschien
        Baukjen Reinders Staanslouw nagezien.

        Het is echt waar
        Ze werd 65 jaar.

        * en wonende te Workum.
        Wed. van Johannes Schotsman.
        Dr. van Meinder Klazes en Akke Durks, beide ovl.
        Nu thuis vraag ik mij af of het Meindert moet zijn.
        De t vergeten op te schrijven ??

        Gr. Cor Seinstra

      • Esther van Rems-Dijkstra
        Message 3 of 7 , Dec 6, 2007
          Wie heeft het overlijden aangegeven? Waren dat de kinderen of buren, dan kan
          de leeftijd met een kleine korrel zou worden genomen), al heeft de familie
          het ook wel eens mis (ik heb een voormoeder waar haar moeder niet de juiste
          geboortedatum wist, het jaar had ze mis..........nieuwe akte gemaakt na
          gerechtelijke uitspraak, bleek ze een jaar eerder op die dag geboren te
          zijn............fijne moeder!)

          Esther

          --
          Get Firefox!

        • Fred Schotsman
          Message 4 of 7 , Dec 6, 2007
            Cor, dank je wel.
            Baukje Reinders is overleden Workum, 27 april 1844 en ik had gehoopt dat
            ik haar kon koppelen aan onderstaande doopakte, maar dan zou ze ongeveer
            83 moeten zijn geweest. Vandaar mijn twijfel over haar leeftijd.
            Misschien dan toch een fout in de overlijdens aangifte, Esther?
            > Workum, dopen, doopjaar 1761
            > Dopeling: Baukjen
            > Gedoopt op 31 mei 1761 in Workum
            > Dochter van Reiner Clases en niet genoemde moeder
            >
            > Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
            > Dopeling : BAUKJE
            > Vader : REINER KLASES
            >
            > Bron:
            > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
            > Herv. gem. Workum, doop 1753-1772
            > Inventarisnr. : 856
            Groet
            Fred

            Esther van Rems-Dijkstra schreef:

> [...]
            > geboortedatum wist, het jaar had ze mis..........nieuwe akte gemaakt na
            > gerechtelijke uitspraak, bleek ze een jaar eerder op die dag geboren te

          • Cor
            Message 5 of 7 , Dec 6, 2007
              Esther,

              je geeft zelf al het antwoord:
              Of de familie of de buren of ...... de aangifte doen, niemand
              is te vertrouwen v.w.b. datums en jaren.
              Maar we moeten het er mee doen, navragen lukt niet meer.
              Vorige week had ik (via via) 2 geboorten met 4 maanden er tussen,
              nu dat was in 18.. onmogelijk, en zelfs nu nog.
              Jouw kleine korrel kan ook wel een theelepeltje vol zijn.

              Cor Seinstra