Re: Nageslacht Uilke Saskers

  • klaaspera
    Message 1 of 16 , Dec 1, 2007
      Hallo Wybren,

      Binnen mijn familie komen ook enkele mensen voor met het patroniem
      Saskers. Is dat ook familie? Zie bijgaande parenteel. Er komt onder
      andere een Eelckje Saskers in voor.

      I Sasker Jans. Sasker is overleden op 20-12-1723 in Lutjegast.
      Sasker trouwde met Wiske Lamberts. Wiske is overleden op 25-08-1722 in
      Lutjegast.

      Kinderen van Sasker en Wiske:
      1 Jan Saskers. Jan is overleden in 05-1696 in Lutjegast.
      2 Jantjen Saskers. Jantjen is overleden op 21-11-1697 in Lutjegast.
      3 Jan Saskers. Jan is overleden op 22-08-1698 in Lutjegast.
      4 Jantjen Saskers. Jantjen is overleden op 09-03-1726 in Lutjegast.
      Notitie bij overlijden van Jantjen: In de lijst van overledenen staat:
      "9 meert 1726: Jantjen Saskers, jongedogter".
      5 Anje Saskers Volgt II.
      6 Eelckje Saskers. Zij is gedoopt op 13-03-1707 in Lutjegast.
      7 Jan Saskers. Hij is gedoopt op 01-12-1709 in Lutjegast.

      II Anje Saskers, dochter van Sasker Jans en Wiske Lamberts. Zij is
      gedoopt op 05-02-1702 in Lutjegast. Anje is overleden op 21-07-1740 in
      Lutjegast, 38 jaar oud.

      Anje trouwde met Jan Lamberts (Jan Lammerts). Hij is een zoon van
      Lambert Jans (Lammert Jans) en Grietje Videnius. Hij is gedoopt op
      20-03-1696 in Lutjegast.
      Jan is overleden op 06-02-1748 in Lutjegast, 51 jaar oud.

      Kind van Anje en Jan:
      1 Wiske Jans. Wiske is overleden op 21-03-1743 in Lutjegast.

      Hartelijke greoten,

      Klaas Pera

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "W.H." <whvanderwal@...>
      wrote:

      > Wie is de eigenaar van "Nageslachten van Uilke Saskers"? Ik ben er
      nl ook een.

    • W.H.
      Message 2 of 16 , Dec 2, 2007
        Hinke,

        Jij hebt als ouder van Uilke Saskers: Sasker Uilkes gehuwd met Tjam Garryts 14 jan 1700. Op internet vond ik:
        Hemelumer Oldeferd, huwelijken 1686
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 31 januari 1686 in
        Molkwerum
        Man : Sascker Ulckes afkomstig van Molkwerum
        Vrouw : Ytjen Juws afkomstig van Molkwerum.

        Wellicht heb jij er een beter zicht op en is mijn vondst niet de juiste.

      • W.H.
        Message 3 of 16 , Dec 2, 2007
          Hallo Klaas,

          Zo te zien zijn het geen familieleden van elkaar. Ik moet mijn vondsten nog wel controleren op juistheid.

          M.vr gr.

          Wybren van der Wal

        • Marjan Oldenburger
          Message 4 of 16 , Dec 2, 2007
            Ik ben in het bezit van nageslacht van Uilke Saskers en Hebel Simens, ook ik ben er 1 van van de nazaten van deze 2.

            Groetjes,
            Marjan Oldenburger

            Message 5 of 16 , Dec 2, 2007
              Marjan,

              Klopt het dat Uilke Saskers en Hebel Simens 9 kinderen hebben gekregen? Zo ja, dan is mijn voorvader Wopke Uilkes.

              M. vr gr

              Wybren van der Wal

            • Marjan Oldenburger
              Message 6 of 16 , Dec 2, 2007
                Wybren,

                Ja dat klopt, ze hadden 9 kinderen. Wopke Uilkes, ged. 05-12-1745 te Warns gehuwd met Eelk Hendriks. Zelf ben ik een nazaat van Symen Uilkes

                Met vr. groet,
                Marjan Oldenburger

                Message 7 of 16 , Dec 2, 2007
                  Marjan,

                  Bedankt voor deze informatie. Dan zit ik daar dus goed mee. Nu nog de ouders van. Ik heb 2 Sasker Uilkes gevonden. Een getrouwd met Tjamke Garryts en de ander getrouwd met Yttie Jouws. Deze laatste hebben 4 kinderen gekregen waarvan de jongste Uilke Saskers heet, gedoopt op 21 aug 1703. Dit zou een goede link kunnen zijn.

                • Marjan Oldenburger
                  Message 8 of 16 , Dec 2, 2007
                    Hallo Wybren,

                    De Uilke Saskers die ik heb is inderdaad ged. 21-08-1703 te Warns gehuwd 27 maart 1729 te Warns met Hebel Simens.
                    Mocht je meer info willen of in contact willen komen met Willem Zeeman dan mail me maar even privé.

                    Groetjes,
                    Marjan

                    Message 9 of 16 , Dec 2, 2007
                      Bewijs heb ik niet maar gezien vernoeming ga ik er voorlopig vanuit dat
                      Sasker Uilkes en Tjamke Gerrits de ouders zijn van Uilke Saskers. Het
                      eerste kind van Uilke en Hebel is een Tjamk.
                      Het huwelijk van Sasker met Ytje Juws lijkt mij een eerder huwelijk van
                      Sasker, daaruit drie kinderen, Sjoerd 1690, Sjoerd 1692 en Antje 1694.
                      In 1700 huwelijk Sasker en Hebel, 1703 geboorte van Uilk. Mogelijk is er
                      een authorisatie die e.e.a. kan bevestigen.

                      Ik zet het in mijn werklijst, mocht ik deze winter nog een keer op het
                      archief komen zal ik er eens naar kijken, tenzij iemand anders e.e.a.
                      kan bevestigen/ontkennen.

                      En mijn lijn komt van Hebeltje Wopkes van der Wal, dr.v. Uilkes van der
                      Wal en Eelk Hendriks de Boer, zolas eerder gemeld is mijn moders naam
                      Hebeltje.

                      groet, Hinke Woudt-Westra.

                      W.H. schreef:

> [...]
                      > kinderen gekregen waarvan de jongste Uilke Saskers heet, gedoopt op 21
                      > aug 1703. Dit zou een goede link kunnen zijn.

                    • Hinke
                      Message 10 of 16 , Dec 2, 2007
                        En mijn lijn komt van Hebeltje Wopkes van der Wal, dr.v. WOPKE Uilkes
                        van der
                        Wal en Eelk Hendriks de Boer en dan de rest meteen ook even
                        verbeteren:-)) 'zoals eerder gemeld is mijn moeders naam Hebeltje.'

                        Hinke.

                        Hinke schreef:

> [...]
                        >
                        > En mijn lijn komt van Hebeltje Wopkes van der Wal, dr.v. Uilkes van der
                        > Wal en Eelk Hendriks de Boer, zolas eerder gemeld is mijn moders naam

                      • Peter Schriemer
                        Message 11 of 16 , Dec 2, 2007
                          Op 8 juni 1711 wordt scheiding gemaakt wegens het overlijden van Sasker Uilkes. Zijn zwager Claes Jouws (broer van IJttje) te Molkwerum wordt curator over Sioerdtie Saskers (20 jaar), kind uit zijn eerste huwelijk, en Saskers broer Fecke Uilkes (in 1692 te Molkwerum gehuwd met Tiam Douwes) uit Hemelum wordt curator over zoon Uilke uit het tweede huwelijk.

                          gr.

                          Peter Schriemer

                          Message 12 of 16 , Dec 2, 2007
                            Peter,

                            Je bevestigd mijn vermoeden. Hartelijk dank. Mocht je nog meer informatie hebben, m.n. over de ouders van Sasker Uilke en vt. verder terug dan houd ik mij aanbevolen.

                            M.vr.gr.
                            Wybren van der Wal

                          • Hinke
                            Message 13 of 16 , Dec 2, 2007
                              Peter, hartelijk dank voor de bevestiging van en aanvulling van de gegevens.

                              groet, Hinke Woudt-Westra