Nageslacht Uilke Saskers

  • W.H.
    Message 1 of 16 , Nov 30, 2007
      Wie is de eigenaar van "Nageslachten van Uilke Saskers"? Ik ben er nl ook een.

    • Hinke
      Message 2 of 16 , Nov 30, 2007
        Ik ben geen eigenaar van 'Nageslachten van Uilke Saskers' maar heb wel
        een Uilke Saskers in mijn kwartierstaat nl:

        Hemelumer Oldeferd, doopjaar 1703
        Warns en Scharl, Doop Herv. gem. 1659-1811
        DTB: 383
        Dopeling: Uilk
        Gedoopt op 21 augustus 1703 in Warns/Scharl
        Kind van Sasker Uilkes en niet genoemde moeder

        Trouwregister Hervormde gemeente Molkwerum
        DTB nr. 379, 1639 - 1811
        Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 januari 1700, Molkwerum
        Man: Sasker Ulckes, Molkwerum
        Vrouw: Tjam Garryts, Warns

        groet, Hinke Woudt-Westra

        W.H. schreef:

        > Wie is de eigenaar van "Nageslachten van Uilke Saskers"? Ik ben er nl
        > ook een.

        > Messages in this topic
        > <http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy/message/41605;_ylc=X3oDMTM1Y2tsNTBpBF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzIzODM3MARncnBzcElkAzE3MDUwNDA4MzcEbXNnSWQDNDE2MDUEc2VjA2Z0cgRzbGsDdnRwYwRzdGltZQMxMTk2NDU5ODgwBHRwY0lkAzQxNjA1>
        > (1)

      • Hinke
        Message 3 of 16 , Nov 30, 2007
          En als je deze site bedoelt http://home.wanadoo.nl/w.zeeman/de.htm dan
          kun je de eigenaar gewoon in het telefoonboek vinden, tenminste daar
          staat één met die naam in genoemde plaats. En zijn het dus inderdaad ook
          mijn voorouders, mij moedersnaam is Hebeltje.

          groet, Hinke.

          Hinke schreef:

> [...]
          >
          > Trouwregister Hervormde gemeente Molkwerum
          > DTB nr. 379, 1639 - 1811
          > Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 januari 1700, Molkwerum

        • klaaspera
          Message 4 of 16 , Dec 1, 2007
            Hallo Wybren,

            Binnen mijn familie komen ook enkele mensen voor met het patroniem
            Saskers. Is dat ook familie? Zie bijgaande parenteel. Er komt onder
            andere een Eelckje Saskers in voor.

            I Sasker Jans. Sasker is overleden op 20-12-1723 in Lutjegast.
            Sasker trouwde met Wiske Lamberts. Wiske is overleden op 25-08-1722 in
            Lutjegast.

            Kinderen van Sasker en Wiske:
            1 Jan Saskers. Jan is overleden in 05-1696 in Lutjegast.
            2 Jantjen Saskers. Jantjen is overleden op 21-11-1697 in Lutjegast.
            3 Jan Saskers. Jan is overleden op 22-08-1698 in Lutjegast.
            4 Jantjen Saskers. Jantjen is overleden op 09-03-1726 in Lutjegast.
            Notitie bij overlijden van Jantjen: In de lijst van overledenen staat:
            "9 meert 1726: Jantjen Saskers, jongedogter".
            5 Anje Saskers Volgt II.
            6 Eelckje Saskers. Zij is gedoopt op 13-03-1707 in Lutjegast.
            7 Jan Saskers. Hij is gedoopt op 01-12-1709 in Lutjegast.

            II Anje Saskers, dochter van Sasker Jans en Wiske Lamberts. Zij is
            gedoopt op 05-02-1702 in Lutjegast. Anje is overleden op 21-07-1740 in
            Lutjegast, 38 jaar oud.

            Anje trouwde met Jan Lamberts (Jan Lammerts). Hij is een zoon van
            Lambert Jans (Lammert Jans) en Grietje Videnius. Hij is gedoopt op
            20-03-1696 in Lutjegast.
            Jan is overleden op 06-02-1748 in Lutjegast, 51 jaar oud.

            Kind van Anje en Jan:
            1 Wiske Jans. Wiske is overleden op 21-03-1743 in Lutjegast.

            Hartelijke greoten,

            Klaas Pera

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "W.H." <whvanderwal@...>
            wrote:

            > Wie is de eigenaar van "Nageslachten van Uilke Saskers"? Ik ben er
            nl ook een.

          • W.H.
            Message 5 of 16 , Dec 2, 2007
              Hinke,

              Jij hebt als ouder van Uilke Saskers: Sasker Uilkes gehuwd met Tjam Garryts 14 jan 1700. Op internet vond ik:
              Hemelumer Oldeferd, huwelijken 1686
              Vermelding: Bevestiging huwelijk op 31 januari 1686 in
              Molkwerum
              Man : Sascker Ulckes afkomstig van Molkwerum
              Vrouw : Ytjen Juws afkomstig van Molkwerum.

              Wellicht heb jij er een beter zicht op en is mijn vondst niet de juiste.

            • W.H.
              Message 6 of 16 , Dec 2, 2007
                Hallo Klaas,

                Zo te zien zijn het geen familieleden van elkaar. Ik moet mijn vondsten nog wel controleren op juistheid.

                M.vr gr.

                Wybren van der Wal

              • Marjan Oldenburger
                Message 7 of 16 , Dec 2, 2007
                  Ik ben in het bezit van nageslacht van Uilke Saskers en Hebel Simens, ook ik ben er 1 van van de nazaten van deze 2.

                  Groetjes,
                  Marjan Oldenburger

                  Message 8 of 16 , Dec 2, 2007
                    Marjan,

                    Klopt het dat Uilke Saskers en Hebel Simens 9 kinderen hebben gekregen? Zo ja, dan is mijn voorvader Wopke Uilkes.

                    M. vr gr

                    Wybren van der Wal

                  • Marjan Oldenburger
                    Message 9 of 16 , Dec 2, 2007
                      Wybren,

                      Ja dat klopt, ze hadden 9 kinderen. Wopke Uilkes, ged. 05-12-1745 te Warns gehuwd met Eelk Hendriks. Zelf ben ik een nazaat van Symen Uilkes

                      Met vr. groet,
                      Marjan Oldenburger

                      Message 10 of 16 , Dec 2, 2007
                        Marjan,

                        Bedankt voor deze informatie. Dan zit ik daar dus goed mee. Nu nog de ouders van. Ik heb 2 Sasker Uilkes gevonden. Een getrouwd met Tjamke Garryts en de ander getrouwd met Yttie Jouws. Deze laatste hebben 4 kinderen gekregen waarvan de jongste Uilke Saskers heet, gedoopt op 21 aug 1703. Dit zou een goede link kunnen zijn.

                      • Marjan Oldenburger
                        Message 11 of 16 , Dec 2, 2007
                          Hallo Wybren,

                          De Uilke Saskers die ik heb is inderdaad ged. 21-08-1703 te Warns gehuwd 27 maart 1729 te Warns met Hebel Simens.
                          Mocht je meer info willen of in contact willen komen met Willem Zeeman dan mail me maar even privé.

                          Groetjes,
                          Marjan

                          Message 12 of 16 , Dec 2, 2007
                            Bewijs heb ik niet maar gezien vernoeming ga ik er voorlopig vanuit dat
                            Sasker Uilkes en Tjamke Gerrits de ouders zijn van Uilke Saskers. Het
                            eerste kind van Uilke en Hebel is een Tjamk.
                            Het huwelijk van Sasker met Ytje Juws lijkt mij een eerder huwelijk van
                            Sasker, daaruit drie kinderen, Sjoerd 1690, Sjoerd 1692 en Antje 1694.
                            In 1700 huwelijk Sasker en Hebel, 1703 geboorte van Uilk. Mogelijk is er
                            een authorisatie die e.e.a. kan bevestigen.

                            Ik zet het in mijn werklijst, mocht ik deze winter nog een keer op het
                            archief komen zal ik er eens naar kijken, tenzij iemand anders e.e.a.
                            kan bevestigen/ontkennen.

                            En mijn lijn komt van Hebeltje Wopkes van der Wal, dr.v. Uilkes van der
                            Wal en Eelk Hendriks de Boer, zolas eerder gemeld is mijn moders naam
                            Hebeltje.

                            groet, Hinke Woudt-Westra.

                            Message 13 of 16 , Dec 2, 2007
                              En mijn lijn komt van Hebeltje Wopkes van der Wal, dr.v. WOPKE Uilkes
                              van der
                              Wal en Eelk Hendriks de Boer en dan de rest meteen ook even
                              verbeteren:-)) 'zoals eerder gemeld is mijn moeders naam Hebeltje.'

                              Hinke.

                              Hinke schreef:

> [...]
                              >
                              > En mijn lijn komt van Hebeltje Wopkes van der Wal, dr.v. Uilkes van der
                              > Wal en Eelk Hendriks de Boer, zolas eerder gemeld is mijn moders naam

                            • Peter Schriemer
                              Message 14 of 16 , Dec 2, 2007
                                Op 8 juni 1711 wordt scheiding gemaakt wegens het overlijden van Sasker Uilkes. Zijn zwager Claes Jouws (broer van IJttje) te Molkwerum wordt curator over Sioerdtie Saskers (20 jaar), kind uit zijn eerste huwelijk, en Saskers broer Fecke Uilkes (in 1692 te Molkwerum gehuwd met Tiam Douwes) uit Hemelum wordt curator over zoon Uilke uit het tweede huwelijk.

                                gr.

                                Peter Schriemer

                                Message 15 of 16 , Dec 2, 2007
                                  Peter,

                                  Je bevestigd mijn vermoeden. Hartelijk dank. Mocht je nog meer informatie hebben, m.n. over de ouders van Sasker Uilke en vt. verder terug dan houd ik mij aanbevolen.

                                  M.vr.gr.
                                  Wybren van der Wal

                                • Hinke
                                  Message 16 of 16 , Dec 2, 2007
                                    Peter, hartelijk dank voor de bevestiging van en aanvulling van de gegevens.

                                    groet, Hinke Woudt-Westra