Voorouders Jackle Djurres

  • Piet Reitsma
    Message 1 of 7 , Nov 29, 2007
      Ik ben op zoek naar de voorouders van Jackle Djurres.

      Jackle is geboren in 1658 in Wons
      Jackle was getrouwd met Jeltje Douwes in 1686.
      Jeltje is in 1669 geboren in Sandfirden.
      Samen kregen ze 6 kinderen (Douwe, Fookel, Djurre, Jieske, Jackle en Neeltje)
      Alle kinderen zijn geboren/gedoopt in Wons/Engwier
      Jackle Djurres overleed in 1698 in Wons.
      Jeltje overleed in 1706.

      Via DTB in Tresoar kom ik niet verder.
      Ook heb ik het archief van de NH kerk in Witmarsum doorgezocht, maar dat gaat niet ver genoeg in de tijd.

      Wie kan mij aanwijzingen geven waar ik de informatie kan krijgen die ik zoek?

      Mvg Piet Reitsma

    • Judith Henstra
      Message 2 of 7 , Nov 29, 2007
        Hallo Piet,

        Ook ik ben een nakomeling van Jackle Djurres, via Djurre Jackles,
        Douwe Djurres Reitsma (trouwde met Ynskje Tietes Wiersma) en diens
        dochter Doutje Douwes Reitsma.

        Ik heb helaas ook weinig anders over deze familie dan wat jij al
        hebt. Wel heb ik nog dit gevonden in Tresoar:

        Trouwregister Hervormde gemeente Parrega Hieslum Greonterp,
        1625
        DTB nr: 818, 1612 - 1744
        Vermelding: Attestatie afgegeven 6 maart 1625
        Man: Jaeckle Djurres, Idsegahuizum
        Vrouw: Jisk Claeses, Hieslum

        Gestandaardiseerde namen: JAKLE DJURRES en IESKJE KLASES
        NB: met attestatie naar Idsegahuizen

        Dat zouden grootouders van "onze" Jackle Djurres kunnen zijn. Maar
        verder heb ik ook geen aanwijzingen voor verder onderzoek.

        Mocht je geinteresseerd zijn in Doutje Douwes Reitsma's nakomelingen,
        voor zover je die nog niet hebt, dan kan ik die sturen.

        Vriendelijke groeten,

        Judith Hensyta

        Judith Henstra
        genealogie@...
        http://www.henstraweb.com

      • Marten
        Message 3 of 7 , Nov 29, 2007
          Hallo Judith en Piet,

          Ik heb ook een (veel latere) Jackle Djurres (Tacoma), mijn overgrootvader. Zie hieronder.
          Hebben jullie een link met mijn Jackle Djurres?

          Met vriendelijk groet,
          Marten.

          VIo. Jackle Djurres Tacoma, geb. Witmarsum (Wonseradeel) 15 febr. 1852, ? Franekeradeel 28 maart 1931, tr. 1e Wonseradeel 16 aug. 1877 Reintje Hoitinga, geb. Arum (Wonseradeel) 28 jan. 1853, ? Witmarsum (Wonseradeel) 28 juni 1880, dr. van Tjitte Douwes en Trijntje Cornelis Koster; tr. 2e Franekeradeel 25 nov. 18811 Sjoukje Hendriks Meyer, geb. Minnertsga 4 april 1843, ? Franekeradeel 29 april 1890; tr. 3e Franekeradeel 18 april 18911 Taedje Beinema, geb. Wolsum (Wymbritseradeel) 9 jan. 1863, In 1891 winkelier te Tzum, ? 18 mei 1951, begr. Tzum, dr. van Floris Mintjes en Trijntje Lolkes Wytsma.
          Uit het eerste huwelijk:
          1. Djurre Jackles, volgt VIIf.
          2. Trijntje Jackles Tacoma, geb. Wonseradeel 23 dec. 1879, ? ald. 19 jan. 1881, begr. Witmarsum.
          Uit het tweede huwelijk:
          3. Baukje Jackles Tacoma, geb. Tzum (Franekeradeel) 3 aug. 1882, ? Harlingen 1 mei 1955, tr. Franekeradeel 11 mei 19071 Oepke Bijlsma, geb. Tzum 2 mei 1885, Boer te Tzum, ? Harlingen 13 juni 1954, zn. van Harmen en Minke Salverda.
          4. Hendrik Jackles, volgt VIIg.

          Notitie bij het huwelijk van Jackle Djurres en Taedje: Staat of haar grafsteen vermeld als: Taekje Beintema

        • van 't Zet
          Message 4 of 7 , Nov 29, 2007
            Piet, Judith en belangstellenden
            Dit is wat ik heb van Jakle Djurres
            Volgens mij hoort Dieuwke er ook bij, haar kinderen zijn: Jeltje 2x , Abe 2x en Jakele
            met groet Carla

            Jakle Djurres is geboren omstreeks 1658 in Wons, zoon van Djurre.
            Jakle is overleden omstreeks 1698 in Wonseradeel, ongeveer 40 jaar oud.
[...]
            Jakle trouwde, ongeveer 29 jaar oud, omstreeks 1687 met Jeltje Douwes, ongeveer 18 jaar oud.
            Jeltje is geboren omstreeks 1669 in Sandfirden. Jeltje is overleden omstreeks 1706, ongeveer 37 jaar oud.

            Kinderen van Jakle en Jeltje:
            1 Dieuwke Jakeles. Dieuwke trouwde op 16-02-1710 in Schraard met Claas Abes.
            Wonseradeel, huwelijken 1710
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 februari 1710
            Man : Claes Abes
            Vrouw : Dieuke Jakles
            Trrouwregister Hervormde gemeente Schraard 1688-1810
            2 Douwe (Djurre) Jakeles (Jakles). Hij is gedoopt op 21-08-1687 in Wons/Engwier.
            Wonseradeel, dopen, doopjaar 1687
            Dopeling: Douwe
            Gedoopt op 21 augustus 1687 in Wons/Engwier
            Kind van Jakle Djurres en niet genoemde moeder
            Douwe trouwde, 28 jaar oud, op 01-01-1716 in Schraard met
            Hinke Jacobs Reitsma, 21 jaar oud.
            Wonseradeel, huwelijken 1716
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 januari 1716
            Man : Djurre Jackles afkomstig van Schraard
            Vrouw : Hincke Jacobs Reitsma afkomstig van Schraard
            Trouwregister Hervormde gemeente Schraard 1688-1810 Inventarisnr.: 825
            Hinke is geboren in 1695 in Schraard, dochter van Jacob Martens Reitsma en Geertje Pieters.
            3 Fookel Jakeles. Zij is gedoopt op 02-03-1690 in Wons/Engwier.
            Wonseradeel, dopen, doopjaar 1690
            Dopeling: Fookel
            Gedoopt op 2 maart 1690 in Wons/Engwier
            Dochter van Jakle Djurres en niet genoemde moeder
            Fookel:
            (1) trouwde, 19 jaar oud, op 06-10-1709 in Schraard met
            Baucke Pieters.
            Wonseradeel, huwelijken 1709
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 oktober 1709
            Man : Baucke Piters
            Vrouw : Fokel Jakles
            Trouwregister Hervormde gemeente Schraard 1688-1810 Inventarisnr.: 825
            Baucke is overleden vóór 1729.
            (2) trouwde, 38 jaar oud, op 09-01-1729 in Schraard met
            Sjoerd Hansens.
            Wonseradeel, huwelijken 1729
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 januari 1729
            Man : Sjoerd Hanses afkomstig van Schraard
            Vrouw : Fokel Jackles afkomstig van Schraard
            Opmerking : zij is weduwe van Baucke Pijters
            Trouwregister Hervormde gemeente Schraard 1688-1810 Inventarisnr.: 825
            4 Jakeles. Hij is gedoopt op 22-11-1691 in Wons/Engwier.
            Wonseradeel, dopen, doopjaar 1691
            Dopeling: niet genoemd
            Gedoopt op 22 november 1691 in Wons/Engwier
            Kind van Jakle Djurres en niet genoemde moeder
            Hij is overleden omstreeks 1691, ongeveer geen jaar oud.
            5 Jieske Jakeles. Zij is gedoopt op 07-05-1693 in Wons/Engwier.
            Wonseradeel, dopen, doopjaar 1693
            Dopeling: Jieske
            Gedoopt op 7 mei 1693 in Wons/Engwier
            Dochter van Jakle Djurres en niet genoemde moeder
            Jieske trouwde, 22 jaar oud, op 12-05-1715 in Schraard met
            Dirck Dircks.
            Wonseradeel, huwelijken 1715
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 mei 1715
            Man : Dirck Dircks afkomstig van Schraard
            Vrouw : Jisckjen Jackles afkomstig van Schraard
            Trouwregister Hervormde gemeente Schraard 1688-1810 Inventarisnr.: 825
            6 Jackle Jakeles. Hij is gedoopt op 17-05-1696 in Wons/Engwier.
            Wonseradeel, dopen, doopjaar 1696
            Dopeling: Jackle
            Gedoopt op 17 mei 1696 in Wons/Engwier
            Zoon van Jakle Djurres en niet genoemde moeder
            7 Neeltie Jakeles. Zij is gedoopt op 15-05-1698 in Wons/Engwier.
            Wonseradeel, dopen, doopjaar 1698
            Dopeling: Neeltie
            Gedoopt op 15 mei 1698 in Wons/Engwier
            Dochter van Jakle Djurres en niet genoemde moeder
            Neeltie trouwde, 23 jaar oud, op 15-06-1721 in Schraard met
            Symen Symens Posthumus.
            Wonseradeel, huwelijken 1721
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 juni 1721
            Man : Sijmen Sijmens Posthumus afkomstig van Schraard
            Vrouw : Neeltje Jackles afkomstig van Schraard
            Trouwregister Hervormde gemeente Schraard 1688-1810 Inventarisnr.: 825

            ._,___

          • klaaspera
            Message 5 of 7 , Nov 29, 2007
              Beste Marten, Judith en Piet,

              Op www.rootsweb.com vind ik de volgende gegevens:

              1. Jackle DJURRES. He was the son of 2. Djurre JACKLES and 3. Hinke
              Jacobs REITSMA.

              Ahnentafel, Generation No. 2
              2. Djurre JACKLES.

              3. Hinke Jacobs REITSMA died 1773 in Schraard. She was the daughter of
              6. Jacob Martens REITSMA and 7. Geertje PYTERS.

              Children of Hinke Jacobs REITSMA and Djurre JACKLES are:
              1. i. Jackle DJURRES.

              ii. Jakle DJURRES.

              iii. Geertje DJURRES died 1784 in Schraard. She married Sijmen
              SIJMENS, son of Sijmen Sijmens POSTHUMUS and Neeltje JACKLES.
              iv. Jeltie DJURRES.

              v. Pytje DJURRES was born 22 JULI 1729 in Schraard.

              vi. Ancke DJURRES.

              vii. Jacob DJURRES was born 30 JUNI 1732 in Schraard.

              viii. Ancke DJURRES was born 4 OKTOBER 1735 in Schraard, and died
              19 SEP 1773 in Schraard.
              ix. Douwe Djurres REITSMA was born 6 JAN 1739 in Schraard. He
              married Ynskje Tietes WIERSMA 25 JAN 1761 in Schraard, daughter of
              Tiete Baukes WIERSMA and Douwtje Sybes HAITSMA. She was born 25 NOV
              1738 in Exmorra.

              Ahnentafel, Generation No. 3
              6. Jacob Martens REITSMA was born in Schettens, and died CIR 1743 in
              Schraard.

              7. Geertje PYTERS.

              Child of Geertje PYTERS and Jacob Martens REITSMA is:
              3. i. Hinke Jacobs REITSMA died 1773 in Schraard. She married Djurre
              JACKLES 1 JAN 1716 in Schraard.

              Bron:
              http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=AHN&db=:402382&id=I1824

              Hartelijke groeten,

              Klaas Pera

              Message 6 of 7 , Nov 29, 2007
                Hallo Marten,

                Het was even puzzelen, maar kijk eens of je hiermee verder kan:

                Geboorteakte Wonseradeel, 1827
                Aangiftedatum 1 maart 1827, akte nr. 65
                Djurre Takema, geboren 28 februari 1827
                Zoon van Jakkele Hessels Takema en Doutzen Djurres Reitsma

                Dat zou dan de vader van jouw Jackle Djurres Tacoma zijn.

                Doutzen Djurres Reitsma is de dochter van Djurre Douwes Reitsma en
                Hinke Reinders Tacoma (alweer deze achternaam!). Djurre was de zoon
                van Douwe Djurres Reitsma en Ynskje Tietes Wiersma (waarvan ook nog
                ettelijke voorouders in mijn database), Douwe is de zoon van Djurre
                Jakles en Hinke Jacobs Reitsma (de naam Reitsma is via haar in de
                Djurre Jackles familie gekomen), en Djurre was de zoon van Jakle
                Djurres en Jeltje Douwes.

                En dat zijn dan weer de Jakle en Jeltje waar Piet Reitsma het over had.

                Mijn eigen informatie heb ik via Tresoar, aangevuld met gegevens van
                deze website:

                http://members.tripod.com/~Sybrand_Bonsma/stamboom/bongen9.html#284

                Aan jou dus de taak om de verbinding te vinden tussen Djurre Takema
                van 1827 en Jakle Djurres Tacoma, jouw overgrootvader. Zou niet al te
                moeilijk moeten zijn, maar ik heb even genoeg gespit in de database
                van Tresoar voor vandaag.

                Alles bij elkaar heb je er dan een heleboel voorouders bij.

                Groetjes, Judith

                Judith Henstra
                genealogie@...
                http://www.henstraweb.com

                Message 7 of 7 , Nov 30, 2007
                  Hallo Judith,

                  Deze Djurre (Jackles) Tacoma is inderdaad mijn betbetovergrootvader. Ik was geintredseerd in de herkomst van de namen Djurre en Jackle in onze stamboom. Het is zeker dat Djurre afkomstig is van de vader van Doutzen Reidsma (bij mij met een d ipv t(?)). Jackle komt bij mij een generatie eerder voor, dat het lijkt dat daar geen connectie is met de Jackle Djurres van Piet.
                  Mijn stamboom van de Tacoma's staat op http://home.hccnet.nl/m.tacoma/.

                  Met vriendelijke groet,