Koekblokken en disschen

  • fokko_kloostra
    Message 1 of 3 , Nov 28, 2007
      Onderzoek naar de Harste, een buurtschap onder Suameer (Sumar)

      Bij een boelgoed op de Harste in 1865 stond onder de advertentie
      Koekblokken en disschen niet toegestaan.

      wie kan me vertellen wat dit betekend en waar ik de omschrijving kan
      vinden.

      Dank voor jullie medewerking
      Fokko Sumar
    • Rienk de Boer
      Message 2 of 3 , Nov 28, 2007
        Fokko,
        In dit verband heb ik ook eens gelezen dat de verkoop van etenswaren en dergelijke niet was toe gestaan.
        Vermoedelijk is hier hetzelfde bedoelt, denk aan "koek en sopie". Disch = tafel met eten.

        Rein

        Message 3 of 3 , Nov 28, 2007
          Fokko,

          op http://www.kruidkoekhof.nl/bakkerij/Bakkerstaal/k-o.htm
          vond ik het volgend:
          "Op boeldagen was koek hakken een attractie waar je met een koekbijl koekblokken (geblinddoekt) doormidden moest hakken. Een knecht van de bakker was hiermee belast."

          Een koekblok schijnt de vorm te zijn waarin een koek (of cake) gebakken wordt.

          Disschen, in de huidige spelling dissen, betekent onder moderne jeugd dat je iemand respectloos bejegent (afkorting van disrespect), maar in vroeger eeuwen had een dis meer met de maaltijd van doen.
          Gezien de eerdere verklaring m.b.t. koekblokken is dit mogelijk ook een vorm van vertier waarbij eetbare waar betrokken was :-)?

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.