Re: passagierslijsten Indië

  • Nanny Verheijen
    Message 1 of 1 , Oct 31, 2007
      Hoi Joke,

      > weet iemand of de passagierslijsten van de schepen die naar Indië voeren bewaard
      > zijn gebleven ( niet V.O.C.) . En hoe zit het met de Burgerlijke Stand in het
      > voormalige Ned. Indiè. Vrees het ergste, maar vraag het toch maar eens, want ik
      > loop vast met bepaalde voorouders.
      >
      > vriendelijke groet Joke van Gorcum

      Door de Indische Genealogische Vereniging (IGV) zijn een aantal bronnenpublicaties
      uitgebracht, waaronder een paar geboorte- en doopregisters. Een aantal van die
      bronnenpublicaties en nog veel meer genealogisch materiaal zijn bijeen gebracht op een
      door hen uitgegeven CD. Die CD heb ik in mijn bezit, dus als je een concrete naam
      zoekt laat het maar weten, dan kijk ik er het even voor je na.

      Verder staat op de site van het IGV ( http://www.igv.nl) het volgende over burgerlijke
      stand gegevens: "De grootste collectie van de Burgerlijke Stand van Nederlandsch-Indië
      echter, bevindt zich in het bezit van "The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints"
      (door buitenstaanders veelal 'Mormonen' genaamd) te Salt Lake City (Utah, U.S.A).
      Vanuit de optiek van dit kerkgenootschap, waarbij familieleden niet 'door de dood
      worden gescheiden' zodat nazaten en voorouders (indien geïdentificeerd) voor eeuwig
      met elkaar verbonden blijven, worden sinds 1894 gegevens uit Burgerlijke Standen over
      de hele wereld verzameld. Tussen 1980 en 1990 werden door de Mormonen de nog
      aanwezige registers in Indonesië verfilmd.
      Voor de èchte gegevens van de Burgerlijke Stand dient men dus bij dit
      kerkgenootschap te zijn! In een van hun vele 'Centra voor Familiegeschiedenis' over de
      gehele wereld kunnen deze films door zowel leden als niet-leden worden besteld en
      bekeken. Er zijn meerdere van deze centra in Nederland. Met name de vestiging te
      Amsterdam heeft veel films betreffende Nederlandsch-Indië op voorraad."

      Ook interessant om in de gaten te houden is de site van de Stichting Indisch
      Familiearchief (http://www.sifa.nl). Ze zijn bezig met een complete vernieuwing en als ik
      het goed begrijp komen de familiedossiers die ze daar hebben begin 2008 online.

      Veel succes en met vriendelijke groet,
      Nanny Verheijen