DTB-boek Hervormde Kerk Kollum

  • klaaspera
    Message 1 of 7 , Oct 30, 2007
      Beste mensen,

      Kan iemand iets voor mij opzoeken? Graag zou ik willen weten, of er in
      het DTB-boek van de Hervormde Kerk in Kollum in de periode 1797 tot
      1799 een vermelding staat van Arnoldus Helmantel (ook gespeld als
      Hellemandel of Hermandel) en Martje Lammerts. Dan gaat het alleen om
      hun aankomst in en vertrek uit Kollum. Op 28-5-1797 trouwen ze in de
      Hervormde Galileeërkerk in Leeuwarden. De rechter moet toestemming
      geven voor dat huwelijk. Op 11-10-1797 wordt in Kollum hun eerste kind
      Frans Arnoldus geboren. Hun tweede kind wordt op 20-1-1799 in
      Uithuizen (Groningen) geboren. Heel misschien is Arnoldus betrokken
      geweest bij het Kollumer Oproer in 1797. Er bestaat namelijk een
      familieverhaal, dat hij zich onttrokken heeft aan de militaire
      dienstplicht.

      Hartelijke groeten,

      Klaas Pera
    • Hinke
      Message 2 of 7 , Oct 30, 2007
        Hallo Klaas,

        Op http://www.angelfire.com/vt/sneuper/main.html is veel te vinden over
        het Kollumer oproer, o.a. naamlijsten, ik zag daar zo snel geen Arnoldus
        maar misschien jij wel.

        Groet, Hinke Woudt-Westra

        klaaspera schreef:

> [...]
        > geweest bij het Kollumer Oproer in 1797. Er bestaat namelijk een
        > familieverhaal, dat hij zich onttrokken heeft aan de militaire

      • klaaspera
        Message 3 of 7 , Oct 30, 2007
          Hallo Hinke,

          Daar staat hij inderdaad niet bij, jammer genoeg. Inmiddels heb ik
          twee boeken aangevraagd bij de plaatselijke bibliotheek over het
          Kollumer Oproer: 'Een revolutie ontrafeld' en 'Het Kollumer Oproer van
          1797'. Misschien wordt zijn naam daarin wel genoemd. Hopelijk staat in
          het register van de Hervormde Kerk in Kollum ook nog iets over
          Arnoldus en Martje.

          Hartelijke groet,

          Klaas Pera

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <hhww@...> wrote:

> [...]
          >
          > Op http://www.angelfire.com/vt/sneuper/main.html is veel te vinden over
          > het Kollumer oproer, o.a. naamlijsten, ik zag daar zo snel geen

        • hzijlstra
          Message 4 of 7 , Oct 31, 2007
            Hallo Klaas,

            Op de site van Tymen Wierstra staan diverse namenlijsten van
            Kollumers rond 1800(www.wierstra.net). Ook te bereiken via de Indexen-
            pagina van de Sneuper site die Hinke al noemde.
            Misschien leveren de Groninger lidmatenboeken (bv Grijpskerk) in de
            Fries-Groningse grensstreek ook nog wel wat op (www.menneglas.nl).

            Groetnis, Hans
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...>
            wrote:

> [...]
            in
            > het register van de Hervormde Kerk in Kollum ook nog iets over

          • klaaspera
            Message 5 of 7 , Oct 31, 2007
              Hallo Hans,

              Bedankt voor je tip. Ik ga daar eens even kijken. We zien natuurlijk
              met spanning uit naar de digitale versie van de Friese kerkboeken,
              maar misschien levert dit ook iets op.

              Hartelijke groet,

              Klaas

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hzijlstra"
              <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
              > pagina van de Sneuper site die Hinke al noemde.
              > Misschien leveren de Groninger lidmatenboeken (bv Grijpskerk) in de

            • A.G Musquetier
              Message 6 of 7 , Oct 31, 2007
                Hallo Klaas

                Kerkboeken en lidmaatboeken zijn 2 verschillende items de Kerkboeken waren en zijn alleen voor de Kerkadministratie en de lidmaten werden in een ander boek genoteerd tenminste als de domninee niet te veel op had, want dan was hij dat weer vergeten, daarom mist er ook zoveel van sommige plaatsen, Dus niet de Kerkboeken komen op de site van Tresoar maar de lidmaatboeken. er gaan geruchten in Tresoar eind van dit jaar of begin 2008.

                Met vriendelijke groeten
                Anton Musquetier

                Op mijn site http://www.altijdstrijdvaardig.nl/

                vind u nu iets meer dan honderdduizend toevallige vondsten die regelmatig worden aangevuld , U zult verrast zijn, met zoveel gegevens,
                een Luilekkerland voor de Genealoog die wat meer van zijn voorouders wil weten. (Up-date 28-10-2007)

                U bent om wat voor reden dan ook, niet in staat naar het archief in Friesland te komen, maar wilt toch copieen van akten/stukken? kijk op mijn site www.altijdstrijdvaardig.nl
                Ook voor copieen van Gelderland uit het Archief Arnhem..

                <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
                > pagina van de Sneuper site die Hinke al noemde.
                > Misschien leveren de Groninger lidmatenboeken (bv Grijpskerk) in de

              • klaaspera
                Message 7 of 7 , Oct 31, 2007
                  Beste Anton,

                  Bedankt voor je toelichting. Het is mij inderdaad ook opgevallen, dat
                  lidmatenboeken niet volledig zijn.

                  Klaas Pera

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "A.G Musquetier"