Re: [Friesland-genealogy] ten Cate (Oproer van 1748)

  • Appy De Vries
    Message 1 of 14 , Feb 5, 2001
      Sake
      Bedankt voor de reactie en de info ,dit deed mij denken aan de verhalen van
      Twerda { Fan Fryslans ferline!}mar mei hwat mear humor.Voordat ik nog niet
      zeker weet of het de Jacob Siebes is laat ik het maar even zo. Groetnis fan
      Appy

      Message 2 of 14 , Feb 5, 2001
        Hans
        Bedankt voor de informatie .Ik heb alles genoteerd en probeer toch via via
        er achter te komen
        of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare Kostgangers van Dokkum
        van W. Vleer
        kon ik niets vinden! Groetnis fan Appy

        Message 3 of 14 , Feb 5, 2001
          Datzou best kunnen. De Feanster is een streekkrant met een mix van
          (plaatselijk) nieuws en plaatselijke advertenties. Het had een bekende
          journalist: Joop Atsma, kamerlid CDA.
          Message 4 of 14 , Feb 5, 2001
            Appy,

            Lijkt me een leuk boek over die Rare kostgangers. Is
            dat nog te koop ?
            De logica zegt dat de Jacob Sybes van Ternaard niet de
            jouwe is. De namen van de kinderen die je noemt zie ik
            niet in de naam van zijn vrouw (gezien de strikte
            vernoemingsregels). Volgens de quotisatiekohieren van
            1749 komen er 6 verschillende heren Jacob Sybes in
            Friesland voor. Het is wel leuke heroiek zo'n
            onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
            geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.
            Succes,
            Hans
            --- Appy De Vries <appy@...> wrote:
> [...]
            > en probeer toch via via
            > er achter te komen
            > of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare

            === message truncated ===

            Message 5 of 14 , Feb 6, 2001
              Hans
              De boekjes , Rare Kostgangers ,
              zijn uitgegeven door Micro Print te Hardegarijp en
              geschreven door W. TSJ. Vleer [1960] en bevat 15 delen
              uit heel Friesland .Volgens mij alleen nog te koop in tweedehands
              boekwinkeltjes.
              Zelf heb ik 5 deeltjes [ dus nog 10] Ik heb er al wat fam- o.a..Siebe
              Jacobs uit de Bovenknijpe uitgeplukt
              i.v.b.m. een doopsgezinde dominee die zijn plichten verzaakte en meer met
              politiek bezig was,
              dan met zijn schaapjes ! [1795] Dus Hans toch een rare kostganger .
              Veel groetjes Appy

> [...]
              > onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
              > geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.

            • Movision
              Message 6 of 14 , Feb 10, 2001
                Hoi Hans,

                Bedoel jij soms Jacob Sybes Boersma x Eelkjen Reinders en Sicke Piters
                Boersma?
                Het lijkt me dat er haast een verband moet zijn met een Jacob Boersma geb
                1725-1745 in-rond Dongeradeel, daar huwelijken van de kinderen van Jacob
                Boersma (voor zover bekend; Renger, Antje, Sybe, Wytske, Houkje en Kornelis)
                alle in Oostdongeradeel zijn getrouwd en daar kinderen hebben gekregen.
                Tot op heden is de lijn Jacob-Sybe compleet en mijn oudste zoon heet dan ook
                weer Sybe, naar zijn opa, hetzij het via moeders kant.

                Misschien kun jij me verder helpen, ik vindt dit een grappige ontwikkeling.

                Groeten,

                John Besseling

                The Opportunity

                Your 1st choice for digital promotional tools! Ask us about: 3D & "Motion"
                software! CD-R in Business Card, 8 & 12 cm dia sizes! Plus the "Multi-Flip
                2000+ All New CD Labelling Kit" and ALL consumables; first quality labels,
                screens and more!