Re: [Friesland-genealogy] ten Cate (Oproer van 1748)

  • Appy De Vries
    Message 1 of 14 , Feb 5, 2001
      Jan
      Bedankt voor de reactie .
      Als ik zeker weet dat dit de Jacob Siebes is die met de sweerde onthooft is
      voor de Kanselarij,
      zal ik de Feanster misschien nog raadplegen .Isdit net zoiets als de
      Woudklank?
      Groetnis fan Appy.

      Message 2 of 14 , Feb 5, 2001
        Sake
        Bedankt voor de reactie en de info ,dit deed mij denken aan de verhalen van
        Twerda { Fan Fryslans ferline!}mar mei hwat mear humor.Voordat ik nog niet
        zeker weet of het de Jacob Siebes is laat ik het maar even zo. Groetnis fan

        At 10:54 2-02-01 +0100, you wrote:
        >(...) er gaat een verhaal dat een Jacob Sybes uit de Knijpe onthoofd is te
        Leeuwarden in verband met het Pachtersoproer <1752 >? Wie weet hier iets
        van? Ben benieuwd Groetjes Appy

        of: http://go.to/frgen .

      • Appy De Vries
        Message 3 of 14 , Feb 5, 2001
          Hans
          Bedankt voor de informatie .Ik heb alles genoteerd en probeer toch via via
          er achter te komen
          of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare Kostgangers van Dokkum
          van W. Vleer
          kon ik niets vinden! Groetnis fan Appy

          Message 4 of 14 , Feb 5, 2001
            Datzou best kunnen. De Feanster is een streekkrant met een mix van
            (plaatselijk) nieuws en plaatselijke advertenties. Het had een bekende
            journalist: Joop Atsma, kamerlid CDA.
> [...]
            is
            > voor de Kanselarij,
            > zal ik de Feanster misschien nog raadplegen .Isdit net zoiets als de

          • Hans Zijlstra
            Message 5 of 14 , Feb 5, 2001
              Appy,

              Lijkt me een leuk boek over die Rare kostgangers. Is
              dat nog te koop ?
              De logica zegt dat de Jacob Sybes van Ternaard niet de
              jouwe is. De namen van de kinderen die je noemt zie ik
              niet in de naam van zijn vrouw (gezien de strikte
              vernoemingsregels). Volgens de quotisatiekohieren van
              1749 komen er 6 verschillende heren Jacob Sybes in
              Friesland voor. Het is wel leuke heroiek zo'n
              onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
              geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.
              Succes,
              Hans
              --- Appy De Vries <appy@...> wrote:
> [...]
              > en probeer toch via via
              > er achter te komen
              > of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare

              === message truncated ===

              Message 6 of 14 , Feb 6, 2001
                Hans
                De boekjes , Rare Kostgangers ,
                zijn uitgegeven door Micro Print te Hardegarijp en
                geschreven door W. TSJ. Vleer [1960] en bevat 15 delen
                uit heel Friesland .Volgens mij alleen nog te koop in tweedehands
                boekwinkeltjes.
                Zelf heb ik 5 deeltjes [ dus nog 10] Ik heb er al wat fam- o.a..Siebe
                Jacobs uit de Bovenknijpe uitgeplukt
                i.v.b.m. een doopsgezinde dominee die zijn plichten verzaakte en meer met
                politiek bezig was,
                dan met zijn schaapjes ! [1795] Dus Hans toch een rare kostganger .
                Veel groetjes Appy

> [...]
                > onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
                > geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.

              • Movision
                Message 7 of 14 , Feb 10, 2001
                  Hoi Hans,

                  Bedoel jij soms Jacob Sybes Boersma x Eelkjen Reinders en Sicke Piters
                  Boersma?
                  Het lijkt me dat er haast een verband moet zijn met een Jacob Boersma geb
                  1725-1745 in-rond Dongeradeel, daar huwelijken van de kinderen van Jacob
                  Boersma (voor zover bekend; Renger, Antje, Sybe, Wytske, Houkje en Kornelis)
                  alle in Oostdongeradeel zijn getrouwd en daar kinderen hebben gekregen.
                  Tot op heden is de lijn Jacob-Sybe compleet en mijn oudste zoon heet dan ook
                  weer Sybe, naar zijn opa, hetzij het via moeders kant.

                  Misschien kun jij me verder helpen, ik vindt dit een grappige ontwikkeling.

                  Groeten,

                  John Besseling

                  The Opportunity

                  Your 1st choice for digital promotional tools! Ask us about: 3D & "Motion"
                  software! CD-R in Business Card, 8 & 12 cm dia sizes! Plus the "Multi-Flip
                  2000+ All New CD Labelling Kit" and ALL consumables; first quality labels,
                  screens and more!