Re: [Friesland-genealogy] Bruning

  • Hessel de Vries
    Message 1 of 8 , Feb 4, 2001
      Hallo Rein,

      Als dit kan wachten tot Woensdag dan ga ik
      even vvor je nakijken wie de ouders zijn van
      Jan Bruning en of ik nog meer kan vinden
      wie zijn grootouders waren

      met vr. groeten

      Hessel de Vries

    • R.J.G. Wink
      Message 2 of 8 , Feb 5, 2001
        Hessel ik vind dit een geweldig aanbod, alvast hartelijk dank Rein Wink

        Message 3 of 8 , Feb 7, 2001
          Hallo Rein,

          Toen ik je schreef dat ik iets voor je uit zou zoeken over Jan
          Bruning heb ik er zonder verder bij na te denken de notitie in
          mijn map gestopt. Pas later realiseerde ik dat de naam Bruning
          mij bekend in de oren klonk en jawel hij komt in mijn bestand ook voor.
          Hieronder volgt een korte beschrijving.

          Het geslacht Bruning is afkomstig uit de stad Vreden Duitsland
          En wel dat gedeelte dat men vroeger Pruisen noemde
          De Nederlandse tak begint in 1857 toen Johannes Gerhard Bruning
          door naturalisatie Nederlander werd. Hij is uit het voormalig
          Pruisische leger gedeserteerd en naar Nederland gevlucht. Hij
          vestigde zich in het dorp Zwaagwesteinde. Zijn beroep was stoelwinder
          en hij woonde de eerste jaren samen met Antje Sapes Elzinga.

          Voor zijn wettig huwelijk dat op 19-02-1857 werd gesloten waren
          er reeds al twee kinderen geboren. Een zoon Johannes en een dochter Rinske
          Pas na zijn naturalisatie in 1857 kon het huwelijk worden gesloten.
          De twee kinderen werden erkend en een jaar later werd er nog een dochter
          Johanna geboren.

          Genealogie Bruning

          Johan Bruning gehuwd met Johanna Wissing.

          Kinderen:

          1. Johan Gerhard Bruning, geboren te Vreden (Duitsland)
          op 08-05-1814. Overleden te Zwaagwesteinde 23-12-1859 akte nr sub 5b
          om 09.00 uur. Gehuwd te Dantumadeel op 19-02-1857 akte nr. 3 met
          nna Sapes Elzinga, geboren te Zwaagwesteinde 16-06-1817 akte nr 45 B om
          09,00 uur. Dochter van Sape Metskes Elzinga en Rinske Rinzes Postma.
          De echtelieden verklaarden dat er 2 kinderen zijn geboren een zoon
          genaamd Johannes geboren te Zwaagwesteinde op 03-06-1846 en een dochter
          Rinske
          Geboren te Zwaagwesteinde op 18-06-1852 en deze voor het hunne
          erkennen.

          Kinderen:

          1. Johannes Bruning, geboren te Zwaagwesteinde op 03-06-1848 (zie II-1)
          2. Rinske Bruning, geboren te zwaagwesteinde 18-06-1852
          Gehuwd te Dantumadeel op 29-10-1874 met Christiaan Hilner.
          3. Johanna Bruning, geboren te Zwaagwesteinde 23-10-1858.
          Gehuwd te Dantumadeel op 17-05-1883 met Theodorus Berends Pijper
          geboren te Rinsumageest op 30-09-1858. Overleden te Rinsumageest
          op 26-11-1936. Zoon van Bernardus Henricus Theodorus Pijper
          en Klara Johannes Holman.

          II-1. Johannes Bruning, geboren te Zwaagwesteinde 03-06-1848
          Gehuwd te Dantumadeel op 01-10-1868 met Hendrikje Jans Lap
          geboren te Bergum 14-12-1846. Overleden te Murmerwoude op
          21-12-1911.. Dochter van ?????

          Kinderen;

          1. Antje Bruning, geboren te ??? op ??? Gehuwd te ??? met H. Sleifer
          2. Jan Bruning, geboren te Murmerwoude op 31-10-1872. Gehuwd te
          Westdongeradeel op 18-05-1895 met Maria Bruisma, geboren te Nes
          Oud 22 jaar. Dochter van ?? Dirks Bruinsma en ??? Catharina van de
          Meij.
          3. Tjitske Bruning, geboren 19-02-1873, gehuwd te dantumadeel op
          22-07-1893 met Jan Ernst.
          4. Rinske Bruning, geboren 14-08-1875, gehuwd met H. Halsema
          5. Gerardus Bruning, geboren 18-11-1877, gehuwd met K.G.Pijper
          6. Siebe Bruning, geboren 18-05-1880, gehuwd met R. Bruinsma
          7. Johanna Bruning, geboren te Dantumadeel 07-08-1882, .
          Gehuwd te Dantumadeel op 26-04-1902 (akte nr 10) met Jan Aukes de
          Vries geboren te Akkerwoude op 22-03-1877 om 17.00 uur, overleden te
          Rinsumageest op 12-10-1960. Zoon van Alle Aukes de Vries en
          Antje Hendriks Veenstra. (van deze twee stam ik af)
          8. Grietje Bruning, geboren 24-12-1884. Gehuwd met Pieter Tjeerds van der
          Galiën.

          Met vriendelijke groeten

          Hessel de Vries

        • R.J.G. Wink
          Message 4 of 8 , Feb 7, 2001
            Hessel bedankt voor de informatie over de Bruning mijn schoonzoon zal er
            blij mee zijn, alleen wordt het moeilijk zoeken nu we naar Duitsland gaan.
            Ik was eerst aan het zoeken naar Bruining ,mijn schoonzoon dacht zijn oma
            zo hete maar na het raadplegen van bidprentjes kwamen we er achter dat het
            Bruning was,dus maar weer opnieuw begonnen.
            De lijn die ik zoek is Bruning- Alves- Klappe allen te Leeuwarden.

            Weet je toevallig dat Catharina van de Meij uit Kollummerland
            komt????????daar ben ik nieuwsgierig naar.

            Met vr.gr. Rein Wink en bedankt voor de gegevens hopende dat ik je ook een
            keer kan helpen, ik zal het gaan invoeren misschien komen er nog wat vragen
            maar dan mail ik wel.

> [...]
            >
            > Hessel de Vries

            > of: http://go.to/frgen .
            >
            > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli

          • Rienk de Boer
            Message 5 of 8 , Feb 7, 2001
              Hallo Rein en Hessel,

              Uit het bericht van Hessel blijkt dat Jan en Grietje inderdaad broer en zus
              zijn.
              Wat Grietje betreft heb ik nog de volgende informatie.
              Grietje Bruning, geboren 23-12-1884 te Akkerwoude, overleden 31-03-1974 te
              Dokkum.
              Zij is 08-06-1907 gehuwd met Pieter Tjeerds van der Galiën geboren
              10-04-1885 te Akkerwoude,
              overleden 25-05-1981 te Dokkum.

              Met vriendelijke groet
              Rienk de Boer.

                Aalet Catharina Bruning, geb. te Nes bij Dokkum op 2-9-1897, Overl. te
                Leeuwarden 6-1-1977. geh. 10-5-1919 gem. Westdongeradeel met Gerlof
                Henderikus Alves, geb. Leeuwarden, 30-5-1890, overl. Leeuwarden 10-1-1962.
                Johanna Bruning geb. te Nes d.v Jan Johannes Bruning en Maria Lourens
                Bruinsma, gehuwd 18-6-1930 te Leeuwarden met Gerlof Alves, geb. 6-5-1905 te
                Leeuwarden.
                groeten, H. de Haan-Klijnstra

                Message 7 of 8 , Feb 7, 2001
                  Hallo Klijnstra,

                  Heel hartelijk dank voor deze aanvullingen
                  zo komen we steeds weer een stukje verder.

                  met vr. gr.

                  Hessel de Vries

                  Dan nog een berichtje voor Rein,

                  Of Catharina van de Meij uit Kollumerland komt weet ik niet

                  Catharina was haar tweede naam. De eertst was op de huwelijksakte
                  niet te lezen Deze begint met Aa en de rest is weggevallen.

                  met vr. gr.

                  Hessel de Vries