Bruning

  • R.J.G. Wink
    Message 1 of 8 , Feb 4, 2001
      Wie heeft er informatie over,

      Jan Bruning geb. 13-10-1870 Murwerwoude

      gehuwd met,

      Marijke/Maria Bruinsma geb.18-1-1873 nes?

      en

      Jan Gerlof Alves geb. 19-10-1872 Leeuwarden

      gehuwd met,

      Ruurdje Joha geb.21-2-1875 Dronrijp

      gezocht de voorouders en kinderen, met vriendelijke groeten Rein Wink.

    • Hessel de Vries
      Message 2 of 8 , Feb 4, 2001
        Hallo Rein,

        Als dit kan wachten tot Woensdag dan ga ik
        even vvor je nakijken wie de ouders zijn van
        Jan Bruning en of ik nog meer kan vinden
        wie zijn grootouders waren

        met vr. groeten

        Hessel de Vries

      • R.J.G. Wink
        Message 3 of 8 , Feb 5, 2001
          Hessel ik vind dit een geweldig aanbod, alvast hartelijk dank Rein Wink

          Message 4 of 8 , Feb 7, 2001
            Hallo Rein,

            Toen ik je schreef dat ik iets voor je uit zou zoeken over Jan
            Bruning heb ik er zonder verder bij na te denken de notitie in
            mijn map gestopt. Pas later realiseerde ik dat de naam Bruning
            mij bekend in de oren klonk en jawel hij komt in mijn bestand ook voor.
            Hieronder volgt een korte beschrijving.

            Het geslacht Bruning is afkomstig uit de stad Vreden Duitsland
            En wel dat gedeelte dat men vroeger Pruisen noemde
            De Nederlandse tak begint in 1857 toen Johannes Gerhard Bruning
            door naturalisatie Nederlander werd. Hij is uit het voormalig
            Pruisische leger gedeserteerd en naar Nederland gevlucht. Hij
            vestigde zich in het dorp Zwaagwesteinde. Zijn beroep was stoelwinder
            en hij woonde de eerste jaren samen met Antje Sapes Elzinga.

            Voor zijn wettig huwelijk dat op 19-02-1857 werd gesloten waren
            er reeds al twee kinderen geboren. Een zoon Johannes en een dochter Rinske
            Pas na zijn naturalisatie in 1857 kon het huwelijk worden gesloten.
            De twee kinderen werden erkend en een jaar later werd er nog een dochter
            Johanna geboren.

            Genealogie Bruning

            Johan Bruning gehuwd met Johanna Wissing.

            Kinderen:

            1. Johan Gerhard Bruning, geboren te Vreden (Duitsland)
            op 08-05-1814. Overleden te Zwaagwesteinde 23-12-1859 akte nr sub 5b
            om 09.00 uur. Gehuwd te Dantumadeel op 19-02-1857 akte nr. 3 met
            nna Sapes Elzinga, geboren te Zwaagwesteinde 16-06-1817 akte nr 45 B om
            09,00 uur. Dochter van Sape Metskes Elzinga en Rinske Rinzes Postma.
            De echtelieden verklaarden dat er 2 kinderen zijn geboren een zoon
            genaamd Johannes geboren te Zwaagwesteinde op 03-06-1846 en een dochter
            Rinske
            Geboren te Zwaagwesteinde op 18-06-1852 en deze voor het hunne
            erkennen.

            Kinderen:

            1. Johannes Bruning, geboren te Zwaagwesteinde op 03-06-1848 (zie II-1)
            2. Rinske Bruning, geboren te zwaagwesteinde 18-06-1852
            Gehuwd te Dantumadeel op 29-10-1874 met Christiaan Hilner.
            3. Johanna Bruning, geboren te Zwaagwesteinde 23-10-1858.
            Gehuwd te Dantumadeel op 17-05-1883 met Theodorus Berends Pijper
            geboren te Rinsumageest op 30-09-1858. Overleden te Rinsumageest
            op 26-11-1936. Zoon van Bernardus Henricus Theodorus Pijper
            en Klara Johannes Holman.

            II-1. Johannes Bruning, geboren te Zwaagwesteinde 03-06-1848
            Gehuwd te Dantumadeel op 01-10-1868 met Hendrikje Jans Lap
            geboren te Bergum 14-12-1846. Overleden te Murmerwoude op
            21-12-1911.. Dochter van ?????

            Kinderen;

            1. Antje Bruning, geboren te ??? op ??? Gehuwd te ??? met H. Sleifer
            2. Jan Bruning, geboren te Murmerwoude op 31-10-1872. Gehuwd te
            Westdongeradeel op 18-05-1895 met Maria Bruisma, geboren te Nes
            Oud 22 jaar. Dochter van ?? Dirks Bruinsma en ??? Catharina van de
            Meij.
            3. Tjitske Bruning, geboren 19-02-1873, gehuwd te dantumadeel op
            22-07-1893 met Jan Ernst.
            4. Rinske Bruning, geboren 14-08-1875, gehuwd met H. Halsema
            5. Gerardus Bruning, geboren 18-11-1877, gehuwd met K.G.Pijper
            6. Siebe Bruning, geboren 18-05-1880, gehuwd met R. Bruinsma
            7. Johanna Bruning, geboren te Dantumadeel 07-08-1882, .
            Gehuwd te Dantumadeel op 26-04-1902 (akte nr 10) met Jan Aukes de
            Vries geboren te Akkerwoude op 22-03-1877 om 17.00 uur, overleden te
            Rinsumageest op 12-10-1960. Zoon van Alle Aukes de Vries en
            Antje Hendriks Veenstra. (van deze twee stam ik af)
            8. Grietje Bruning, geboren 24-12-1884. Gehuwd met Pieter Tjeerds van der
            Galiën.

            Met vriendelijke groeten

            Hessel de Vries

          • R.J.G. Wink
            Message 5 of 8 , Feb 7, 2001
              Hessel bedankt voor de informatie over de Bruning mijn schoonzoon zal er
              blij mee zijn, alleen wordt het moeilijk zoeken nu we naar Duitsland gaan.
              Ik was eerst aan het zoeken naar Bruining ,mijn schoonzoon dacht zijn oma
              zo hete maar na het raadplegen van bidprentjes kwamen we er achter dat het
              Bruning was,dus maar weer opnieuw begonnen.
              De lijn die ik zoek is Bruning- Alves- Klappe allen te Leeuwarden.

              Weet je toevallig dat Catharina van de Meij uit Kollummerland
              komt????????daar ben ik nieuwsgierig naar.

              Met vr.gr. Rein Wink en bedankt voor de gegevens hopende dat ik je ook een
              keer kan helpen, ik zal het gaan invoeren misschien komen er nog wat vragen
              maar dan mail ik wel.

> [...]
              >
              > Hessel de Vries

              > of: http://go.to/frgen .
              >
              > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli

            • Rienk de Boer
              Message 6 of 8 , Feb 7, 2001
                Hallo Rein en Hessel,

                Uit het bericht van Hessel blijkt dat Jan en Grietje inderdaad broer en zus
                zijn.
                Wat Grietje betreft heb ik nog de volgende informatie.
                Grietje Bruning, geboren 23-12-1884 te Akkerwoude, overleden 31-03-1974 te
                Dokkum.
                Zij is 08-06-1907 gehuwd met Pieter Tjeerds van der Galiën geboren
                10-04-1885 te Akkerwoude,
                overleden 25-05-1981 te Dokkum.

                Met vriendelijke groet
                Rienk de Boer.

                  Aalet Catharina Bruning, geb. te Nes bij Dokkum op 2-9-1897, Overl. te
                  Leeuwarden 6-1-1977. geh. 10-5-1919 gem. Westdongeradeel met Gerlof
                  Henderikus Alves, geb. Leeuwarden, 30-5-1890, overl. Leeuwarden 10-1-1962.
                  Johanna Bruning geb. te Nes d.v Jan Johannes Bruning en Maria Lourens
                  Bruinsma, gehuwd 18-6-1930 te Leeuwarden met Gerlof Alves, geb. 6-5-1905 te
                  Leeuwarden.
                  groeten, H. de Haan-Klijnstra

                  Message 8 of 8 , Feb 7, 2001
                    Hallo Klijnstra,

                    Heel hartelijk dank voor deze aanvullingen
                    zo komen we steeds weer een stukje verder.

                    met vr. gr.

                    Hessel de Vries

                    Dan nog een berichtje voor Rein,

                    Of Catharina van de Meij uit Kollumerland komt weet ik niet

                    Catharina was haar tweede naam. De eertst was op de huwelijksakte
                    niet te lezen Deze begint met Aa en de rest is weggevallen.

                    met vr. gr.

                    Hessel de Vries