onbekende dorpsbeelden

  • Wiecher Ponne
    Message 1 of 6 , Feb 4, 2001
      Op mijn homepage http://home.hetnet.nl/~wjponne staat vanaf vandaag onder de knop "Ansichten" een elftal foto's waarvan ik niet weet in welke plaats ze zijn genomen. Wie kan mij daarover inlichten?

    • Harm Selling
      Message 2 of 6 , Feb 4, 2001
        At 10:41 4-2-01 +0100, you wrote:
        >Op mijn homepage http://home.hetnet.nl/~wjponne staat vanaf vandaag onder
        >de knop "Ansichten" een elftal foto's waarvan ik niet weet in welke plaats
        >ze zijn genomen. Wie kan mij daarover inlichten?

        Op de foto Dorpsbeeld 3 staat vermeld "Op ter Borg".
        Ter Borg is een gehucht direct ten Zuidwesten van het plaatsje Sellingen in
        de gemeente Vlagtwedde (Groningen). Misschien wordt dat bedoeld.

        Harm Selling (h.selling@...)

        Het adres van "Genealogie in Groningen" is gewijzigd
        http://members.ams.chello.nl/h.selling/index.html

      • r.varkevisser@freeler.nl
        Message 3 of 6 , Feb 5, 2001
          Wieger,

          Ansicht 5 en 7 betreft volgens mij hetzelfde pand.
          De opstelling van panden, dijk en boerderij op ansicht 4 en 7 doen
          mij sterk aan de Bildtdijken (het Bildt) denken, maar ook niet meer
          dan dat. Ook een antal andere prentjes zouden daar te plaatsen zijn,
          maar misschien zijn er nog wel meer plaatsen die ervoor in aanmerking
          komen.
          Mochten het Bildtplaatjes blijken te zijn, dan ben ik wel
          geinteresseerd in een copy.

          Roelof

          --- In Friesland-genealogy@y..., "Wiecher Ponne" <w.j.ponne@h...>

          Message 4 of 6 , Feb 5, 2001
            Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft op mijn vraag hartelijk bedankt. Een "dorpsbeeld" (nr 3) is naar alle waarschijnlijkheid achterhaald en wel uit onverwachte hoek. Mijn eigen zoon blijkt bezig te zijn met het maken van tekeningen voor de restauratie van de boerderij "Op ter Borg" in Wirdum, gemeente Loppersum. Het kan haast niet anders dan deze ansicht is een afbeelding van deze nog bestaande boerderij.
            Wat nr 1 betreft is gesuggereerd Drachten, omdat die plaats zo'n Armenhuis heeft gehad, hoewel waarschijnlijk wat minder " weelderig". De serie 11 t/m 14 is wat moeilijker te achterhalen, denk ik. Iemand dacht aan Parrega (Wûnseradiel), een ander (Roelof Varkevisser) aan Bildtdijken (Het Bildt). Zekerheid had hij niet. Deze laatste wees er ook op dat op ansicht 5 en 7 hetzelfde pand staat afgebeeld. Dat had ik ook al gezien en omdat de (foto)kaarten alle dezelde vormgeving hebben, ga ik ervanuit dat ze alle betrekking hebben op hetzelfde dorp. Maar welk? Ik hoop nog steeds dat er iemand komt met de oplossing.

          • Sake Wagenaar
            Message 5 of 6 , Feb 5, 2001
              Beste Wiecher,

              Ik dacht bij het zien van deze foto ook meteen aan Drachten. Na je bericht gelezen te hebben heb ik even een boekje met ansichten van Drachten ingekeken. Daar staat precies dezelfde ansicht in. Alleen is de versie op de website niet compleet. O.a. het opschrift mist (Dragten, Arm- en Weeshuis) en ook links mist nog een strookje. De toelichting in het boekje luidt:

              "Het aan de Zuidkade gelegen Arm- en Weeshuis, later genoemd Huis voor Ouden van Dagen. Naast het huis een bijbehorende schuur die niet alleen diende voor de opslag van brandhout, maar ook voor allerlei andere zaken. De weeskinderen bezochten de tegenover liggende school aan de Noordkade en vielen op door het dragen van witte klompen." (Bron: Drachten, zo was het. Christina - Almere Haven)

              Als je geinteresseerd bent in een gescande afbeelding van de complete foto, laat het dan even weten.

              Met vriendelijke groet,

              Sake Wagenaar

              Message 6 of 6 , Feb 6, 2001
                Bedankt Sake voor je reactie. Die ansichtkaart uit het boekje van Drachten is dus een andere afdruk van dezelfde foto als de kaart uit mijn verzameling. Graag zou ik ter vergelijking een gescande afdruk van de kaart uit het boekje van je ontvangen.
                Zo is inmiddels van de foto's 1 (Drachten) en 3 (Wirdum) bekend van welke plaats ze een beeld geven. Foto 2 lijkt mij uit de provincie Groningen te komen.
                Wat de rest (4 t/m 11) betreft, behoren de fotokaarten tot een serie van waarschijnlijk dezelfde plaats. Ik ben erg benieuwd of daar een oplossing voor wordt gevonden.
                Bij nader inzien blijk ik nog een kaart uit deze serie te hebben, die ik Dorpsbeeld 12 zal noemen. Op het afgebeelde huis staat BIERHUIS & BILLARD en in het bovenlicht van de deur T. POPMA.
                Wie heeft een vermoeden ?