Re: [Friesland-genealogy] ten Cate

  • Hans Zijlstra
    Message 1 of 14 , Feb 3, 2001
      Appy en Andries,

      Jacob Sybes speelde een hoofdrol in het 'Reboelje in
      de Dongeradielen', van 2 juli 1749. Hierover is door
      DP Keizer een boek in het Fries geschreven (1980, ISBN
      90 06 272 2318), die ik enige tijd geleden bij
      Antiquariaat Atsee in Dokkum heb gekocht. Op het
      pachtersoproer van 1748 volgde de oprichting van de
      Doelistenbeweging in Leeuwarden om de staatsinrichting
      te verbeteren. De Friese landadel maakte immers op
      grote schaal misbruik van zijn stemrecht op basis van
      eigendom van stemgerechtigde boerderijen.
      De oproer van 1749 kwam echter nauwelijks van de
      grond, ondanks het luiden van de klokken her en der,
      en ik meen dat Jacob Sybes inderdaad als straf
      onthoofd is. Hij woonde in Ternaard in 1749 en was
      vlak daarvoor uit Oosternijkerk gekomen.
      Volgens het boek waren overigens de echte opstokers
      ene Lolke Hulshuis en Claes Cornelis, terwijl Jacob
      Sybes en Sicke Pyters slechts meelopers waren. Jacob
      was geboren rond 1694 en getrouwd met Eelkjen
      Reinders. Ze hadden 2 kinderen, waaronder een Sybe
      Jacobs. Maar ja, is dat dezelfde als die van jou ? Een
      bezoekje aan Leeuwarden kan het ophelderen.
      Ik kan me herinneren dat Jacob ook nog een zus
      Trijntje Sybes had die in een criminele affaire
      verzeild is geraakt waarover gepubliceerd is.

      Groet, Hans Zijlstra
      --- andries de Vries <ajadevries@...> wrote:
> [...]
      > Ypey.
      > (Je ziet, BTW is een al oud verschijnsel, men noemde
      > het anderts, de
      > effecten zijn hetzelfde!)
      > Tot die tijd scheen er nogal het een en ander mis te
      > gaan met de eerlijkheid
      > van belasting-inning.
      > Dit verving de belasting die betaald moest worden op
      > goederen, "welke van
      > Buitenlands in deeze Provincie werden ingevoerd, en
      > inderdaad grootelijks
      > strekkende ter belemmeringe van den koophandel".
      > De veroordeling van personen en eventuele

      Lamkje--Jacob--Akke--Sietze--Ekke--Janke--Luitjen--<de

      a year! http://personal.mail.yahoo.com/
    • Sake Wagenaar
      Message 2 of 14 , Feb 4, 2001
        Hallo Appy,

        In 'De Feanster' heeft een oom van mij ooit een serie artikelen over het oproer van 1748 geschreven. Een fragment uit zijn artikel 'Min waar en feepest' geeft aan dat er behalve belastingperikelen heel wat meer redenen tot onrust waren:

        "It siet de boeren net mei yn de jierren 1740 - 1750. It jier 1740 begûn mei in tige strange winter. Oan't mids juny groeide der praktysk gjin gers. In protte fee moast slachte wurde of stoar fan de honger. Yn 1741 wie de summer wer tige skraal. Yn 1742 wie der in slimme mûzeplaech. De steaten ha de útfier fan hea doe ferbean.

        Yn de winter fan 1744/45 sloech de feepest wer ta. Yn 1714 wie dat ek it gefal west, mar do wie Achtkarspelen der relatief goed weikommen. Lyts en grut mei-inoar stoaren do yn Achtkarspelen 280 kij, yn Tietsjerksteradiel bygelyks 2134. Yn de winter 1744/45 stoaren yn Achtkarspelen lyts en grut mei-inoar 3154 kij. Ek yn it foarjier fan 1748 sloech de sykte wer ta. By de opjefte foar de "Fiif specien" (der oer dalik mear) wienen der yn Achtkarspelen yn 1749 mear hynders (905) as melke kij (892)" (bron: S. de Haan, in De Feanster, datum onbekend).

        Ik heb nog wel meer knipsels liggen (daarin niets gezien over doodstraffen). Een gescand artikel over de Buitengewone Landdag van 1748 kan ik eventueel rechtstreeks toesturen (iets te lang voor plaatsing in deze groep).

        Met vriendelijke groet,

        Sake Wagenaar

        At 10:54 2-02-01 +0100, you wrote:
        >(...) er gaat een verhaal dat een Jacob Sybes uit de Knijpe onthoofd is te Leeuwarden in verband met het Pachtersoproer <1752 >? Wie weet hier iets van? Ben benieuwd Groetjes Appy
      • j. van der meulen
        Message 3 of 14 , Feb 4, 2001
          Dag Sake/Appy,
          Misschien ten overvloede: "de Feanster" heeft een toegankelijk archief, in
          Surhuisterveen. Mocht je de publicatiedatum willen achterhalen...
          Jan van der Meulen.

> [...]
          van? Ben benieuwd Groetjes Appy

          > of: http://go.to/frgen .
          >
          > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli

        • Appy De Vries
          Message 4 of 14 , Feb 5, 2001
            Jan
            Bedankt voor de reactie .
            Als ik zeker weet dat dit de Jacob Siebes is die met de sweerde onthooft is
            voor de Kanselarij,
            zal ik de Feanster misschien nog raadplegen .Isdit net zoiets als de
            Woudklank?
            Groetnis fan Appy.

            Message 5 of 14 , Feb 5, 2001
              Sake
              Bedankt voor de reactie en de info ,dit deed mij denken aan de verhalen van
              Twerda { Fan Fryslans ferline!}mar mei hwat mear humor.Voordat ik nog niet
              zeker weet of het de Jacob Siebes is laat ik het maar even zo. Groetnis fan

              Message 6 of 14 , Feb 5, 2001
                Hans
                Bedankt voor de informatie .Ik heb alles genoteerd en probeer toch via via
                er achter te komen
                of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare Kostgangers van Dokkum
                van W. Vleer
                kon ik niets vinden! Groetnis fan Appy

                Message 7 of 14 , Feb 5, 2001
                  Datzou best kunnen. De Feanster is een streekkrant met een mix van
                  (plaatselijk) nieuws en plaatselijke advertenties. Het had een bekende
                  journalist: Joop Atsma, kamerlid CDA.

                  Message 8 of 14 , Feb 5, 2001
                    Appy,

                    Lijkt me een leuk boek over die Rare kostgangers. Is
                    dat nog te koop ?
                    De logica zegt dat de Jacob Sybes van Ternaard niet de
                    jouwe is. De namen van de kinderen die je noemt zie ik
                    niet in de naam van zijn vrouw (gezien de strikte
                    vernoemingsregels). Volgens de quotisatiekohieren van
                    1749 komen er 6 verschillende heren Jacob Sybes in
                    Friesland voor. Het is wel leuke heroiek zo'n
                    onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
                    geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.
                    Succes,
                    Hans
                    --- Appy De Vries <appy@...> wrote:
> [...]
                    > en probeer toch via via
                    > er achter te komen
                    > of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare

                    === message truncated ===

                    Message 9 of 14 , Feb 6, 2001
                      Hans
                      De boekjes , Rare Kostgangers ,
                      zijn uitgegeven door Micro Print te Hardegarijp en
                      geschreven door W. TSJ. Vleer [1960] en bevat 15 delen
                      uit heel Friesland .Volgens mij alleen nog te koop in tweedehands
                      boekwinkeltjes.
                      Zelf heb ik 5 deeltjes [ dus nog 10] Ik heb er al wat fam- o.a..Siebe
                      Jacobs uit de Bovenknijpe uitgeplukt
                      i.v.b.m. een doopsgezinde dominee die zijn plichten verzaakte en meer met
                      politiek bezig was,
                      dan met zijn schaapjes ! [1795] Dus Hans toch een rare kostganger .
                      Veel groetjes Appy

> [...]
                      > onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
                      > geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.

                    • Movision
                      Message 10 of 14 , Feb 10, 2001
                        Hoi Hans,

                        Bedoel jij soms Jacob Sybes Boersma x Eelkjen Reinders en Sicke Piters
                        Boersma?
                        Het lijkt me dat er haast een verband moet zijn met een Jacob Boersma geb
                        1725-1745 in-rond Dongeradeel, daar huwelijken van de kinderen van Jacob
                        Boersma (voor zover bekend; Renger, Antje, Sybe, Wytske, Houkje en Kornelis)
                        alle in Oostdongeradeel zijn getrouwd en daar kinderen hebben gekregen.
                        Tot op heden is de lijn Jacob-Sybe compleet en mijn oudste zoon heet dan ook
                        weer Sybe, naar zijn opa, hetzij het via moeders kant.

                        Misschien kun jij me verder helpen, ik vindt dit een grappige ontwikkeling.

                        Groeten,

                        John Besseling

                        The Opportunity

                        Your 1st choice for digital promotional tools! Ask us about: 3D & "Motion"
                        software! CD-R in Business Card, 8 & 12 cm dia sizes! Plus the "Multi-Flip
                        2000+ All New CD Labelling Kit" and ALL consumables; first quality labels,
                        screens and more!