Re: [Friesland-genealogy] ten Cate

  • Appy De Vries
    Message 1 of 14 , Feb 3 5:48 AM
      Hallo Andries Bedankt voor jou reactie en een stukje geschiedenis dus
      minder geweldadig dan dat er verteld werd Er komen verder nog geen reacties
      binnen en wacht dus maar af! Groetnis Appy

      Message 2 of 14 , Feb 3 8:54 AM
        Appy en Andries,

        Jacob Sybes speelde een hoofdrol in het 'Reboelje in
        de Dongeradielen', van 2 juli 1749. Hierover is door
        DP Keizer een boek in het Fries geschreven (1980, ISBN
        90 06 272 2318), die ik enige tijd geleden bij
        Antiquariaat Atsee in Dokkum heb gekocht. Op het
        pachtersoproer van 1748 volgde de oprichting van de
        Doelistenbeweging in Leeuwarden om de staatsinrichting
        te verbeteren. De Friese landadel maakte immers op
        grote schaal misbruik van zijn stemrecht op basis van
        eigendom van stemgerechtigde boerderijen.
        De oproer van 1749 kwam echter nauwelijks van de
        grond, ondanks het luiden van de klokken her en der,
        en ik meen dat Jacob Sybes inderdaad als straf
        onthoofd is. Hij woonde in Ternaard in 1749 en was
        vlak daarvoor uit Oosternijkerk gekomen.
        Volgens het boek waren overigens de echte opstokers
        ene Lolke Hulshuis en Claes Cornelis, terwijl Jacob
        Sybes en Sicke Pyters slechts meelopers waren. Jacob
        was geboren rond 1694 en getrouwd met Eelkjen
        Reinders. Ze hadden 2 kinderen, waaronder een Sybe
        Jacobs. Maar ja, is dat dezelfde als die van jou ? Een
        bezoekje aan Leeuwarden kan het ophelderen.
        Ik kan me herinneren dat Jacob ook nog een zus
        Trijntje Sybes had die in een criminele affaire
        verzeild is geraakt waarover gepubliceerd is.

        Groet, Hans Zijlstra

        a year! http://personal.mail.yahoo.com/
      • Sake Wagenaar
        Message 3 of 14 , Feb 4 4:01 AM
          Hallo Appy,

          In 'De Feanster' heeft een oom van mij ooit een serie artikelen over het oproer van 1748 geschreven. Een fragment uit zijn artikel 'Min waar en feepest' geeft aan dat er behalve belastingperikelen heel wat meer redenen tot onrust waren:

          "It siet de boeren net mei yn de jierren 1740 - 1750. It jier 1740 begûn mei in tige strange winter. Oan't mids juny groeide der praktysk gjin gers. In protte fee moast slachte wurde of stoar fan de honger. Yn 1741 wie de summer wer tige skraal. Yn 1742 wie der in slimme mûzeplaech. De steaten ha de útfier fan hea doe ferbean.

          Yn de winter fan 1744/45 sloech de feepest wer ta. Yn 1714 wie dat ek it gefal west, mar do wie Achtkarspelen der relatief goed weikommen. Lyts en grut mei-inoar stoaren do yn Achtkarspelen 280 kij, yn Tietsjerksteradiel bygelyks 2134. Yn de winter 1744/45 stoaren yn Achtkarspelen lyts en grut mei-inoar 3154 kij. Ek yn it foarjier fan 1748 sloech de sykte wer ta. By de opjefte foar de "Fiif specien" (der oer dalik mear) wienen der yn Achtkarspelen yn 1749 mear hynders (905) as melke kij (892)" (bron: S. de Haan, in De Feanster, datum onbekend).

          Ik heb nog wel meer knipsels liggen (daarin niets gezien over doodstraffen). Een gescand artikel over de Buitengewone Landdag van 1748 kan ik eventueel rechtstreeks toesturen (iets te lang voor plaatsing in deze groep).

          Met vriendelijke groet,

          Sake Wagenaar

          At 10:54 2-02-01 +0100, you wrote:
          >(...) er gaat een verhaal dat een Jacob Sybes uit de Knijpe onthoofd is te Leeuwarden in verband met het Pachtersoproer <1752 >? Wie weet hier iets van? Ben benieuwd Groetjes Appy
        • j. van der meulen
          Message 4 of 14 , Feb 4 9:55 AM
            Dag Sake/Appy,
            Misschien ten overvloede: "de Feanster" heeft een toegankelijk archief, in
            Surhuisterveen. Mocht je de publicatiedatum willen achterhalen...
            Jan van der Meulen.

            Message 5 of 14 , Feb 5 5:52 AM
              Jan
              Bedankt voor de reactie .
              Als ik zeker weet dat dit de Jacob Siebes is die met de sweerde onthooft is
              voor de Kanselarij,
              zal ik de Feanster misschien nog raadplegen .Isdit net zoiets als de
              Woudklank?
              Groetnis fan Appy.

              Message 6 of 14 , Feb 5 6:05 AM
                Sake
                Bedankt voor de reactie en de info ,dit deed mij denken aan de verhalen van
                Twerda { Fan Fryslans ferline!}mar mei hwat mear humor.Voordat ik nog niet
                zeker weet of het de Jacob Siebes is laat ik het maar even zo. Groetnis fan

                Message 7 of 14 , Feb 5 6:24 AM
                  Hans
                  Bedankt voor de informatie .Ik heb alles genoteerd en probeer toch via via
                  er achter te komen
                  of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare Kostgangers van Dokkum
                  van W. Vleer
                  kon ik niets vinden! Groetnis fan Appy

                  Message 8 of 14 , Feb 5 1:48 PM
                    Datzou best kunnen. De Feanster is een streekkrant met een mix van
                    (plaatselijk) nieuws en plaatselijke advertenties. Het had een bekende
                    journalist: Joop Atsma, kamerlid CDA.
> [...]
                    is
                    > voor de Kanselarij,
                    > zal ik de Feanster misschien nog raadplegen .Isdit net zoiets als de

                  • Hans Zijlstra
                    Message 9 of 14 , Feb 5 2:16 PM
                      Appy,

                      Lijkt me een leuk boek over die Rare kostgangers. Is
                      dat nog te koop ?
                      De logica zegt dat de Jacob Sybes van Ternaard niet de
                      jouwe is. De namen van de kinderen die je noemt zie ik
                      niet in de naam van zijn vrouw (gezien de strikte
                      vernoemingsregels). Volgens de quotisatiekohieren van
                      1749 komen er 6 verschillende heren Jacob Sybes in
                      Friesland voor. Het is wel leuke heroiek zo'n
                      onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
                      geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.
                      Succes,
                      Hans
                      --- Appy De Vries <appy@...> wrote:
> [...]
                      > en probeer toch via via
                      > er achter te komen
                      > of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare

                      === message truncated ===

                      Message 10 of 14 , Feb 6 12:54 AM
                        Hans
                        De boekjes , Rare Kostgangers ,
                        zijn uitgegeven door Micro Print te Hardegarijp en
                        geschreven door W. TSJ. Vleer [1960] en bevat 15 delen
                        uit heel Friesland .Volgens mij alleen nog te koop in tweedehands
                        boekwinkeltjes.
                        Zelf heb ik 5 deeltjes [ dus nog 10] Ik heb er al wat fam- o.a..Siebe
                        Jacobs uit de Bovenknijpe uitgeplukt
                        i.v.b.m. een doopsgezinde dominee die zijn plichten verzaakte en meer met
                        politiek bezig was,
                        dan met zijn schaapjes ! [1795] Dus Hans toch een rare kostganger .
                        Veel groetjes Appy

> [...]
                        > onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
                        > geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.

                      • Movision
                        Message 11 of 14 , Feb 10 12:12 PM
                          Hoi Hans,

                          Bedoel jij soms Jacob Sybes Boersma x Eelkjen Reinders en Sicke Piters
                          Boersma?
                          Het lijkt me dat er haast een verband moet zijn met een Jacob Boersma geb
                          1725-1745 in-rond Dongeradeel, daar huwelijken van de kinderen van Jacob
                          Boersma (voor zover bekend; Renger, Antje, Sybe, Wytske, Houkje en Kornelis)
                          alle in Oostdongeradeel zijn getrouwd en daar kinderen hebben gekregen.
                          Tot op heden is de lijn Jacob-Sybe compleet en mijn oudste zoon heet dan ook
                          weer Sybe, naar zijn opa, hetzij het via moeders kant.

                          Misschien kun jij me verder helpen, ik vindt dit een grappige ontwikkeling.

                          Groeten,

                          John Besseling

                          The Opportunity

                          Your 1st choice for digital promotional tools! Ask us about: 3D & "Motion"
                          software! CD-R in Business Card, 8 & 12 cm dia sizes! Plus the "Multi-Flip
                          2000+ All New CD Labelling Kit" and ALL consumables; first quality labels,
                          screens and more!