Re: [Friesland-genealogy] schuitehol!

  • Appy de Vries
    Message 1 of 13 , Oct 3, 2007
      Hinke;
      dank voor jouw reactie maar,
      dan zou er een ''nieuwe'''staan
      ipv.''nieuw'' [als het een boot betrof ]
      ik hou het maar op Ruud zijn versie,
      overkapping voor een schuit!
      groetsjes Appy.
      Message 2 of 13 , Oct 3, 2007
        Appy,

        Op internet kom ik de volgende alinea's tegen op 2 verschillende sites. Het lijkt hier dus GEEN schiphuis (-hol) te zijn maar een holte, cq. casco van een schip:

        site:-------->http://www.genpage.nl/dekoe/dekoe1/stamreekskoe69.htm

        Cornelis Jellesz. [de Koe] (ca. 1670-1738)

        Dan is eindelijk het moment aangebroken, waarop we dit voorouderpaar met iets grotere zekerheid in verband kunnen brengen met de scheepvaart. Het is 1728 en één van de scheepstimmermannen van Woudsend is Obbe Haantjes. Daarnaast is hij de zwager van Cornelis, want hij is getrouwd met Swaentie, een jongere zus van Bauckje. Ze geven Obbe de opdracht een scheepscasco te bouwen, in hun tijdstaal een 'schuite hol' genoemd. Omdat daar een hoop geld mee gemoeid is, komt er een notaris aan te pas om alles juridisch waterpas te laten verlopen.

        site:--------->http://home.planet.nl/~sandk012/Stamboom/Stamboom-Scheepswerven.htm

        Genealogie van families die van het Emsland naar de Pekela’s verhuisden (Periode 1700-2000)

        De productie van kofschepen begint in de tweede helft van de 18e eeuw. De eerste kofschepen zijn klein. In Hoogezand verkoopt Jan Daniels Wachters in 1757 een koffeschuite voor 1.050 gulden en “een olde koffe”. Roelof Hooites Meursing verkoopt in 1760 “een coffeschuitehol” voor 1.740 gulden. Het mogelijk eerste kofschip [10] dat een scheepstimmerbaas in 1752 in Veendam verkoopt, kost de helft van een tjalk. Tegen het einde van de 18e eeuw bouwen de veenkoloniale scheepwerven dan vermoedelijk de echte grotere koffen. Er worden dan koffen overgedragen voor bedragen varierend van 4.000 tot 6.000 gulden

        Hendrik Berends en Liefke Berends Drenth
        Hendrik Berends en Liefke Berends Drenth hebben blijkbaar samen een werf te Oude Pekela. Zij dragen de volgende schepen over:
        - een tasche voor 607 car. gulden en kopers oude schuitehol 25 –3-1776;

        Groeten,
        Oebele Bijlsma, Hattem

        Message 3 of 13 , Oct 3, 2007
          Ruud;
          Dank voor jouw reactie,
          ik ken dit boekje niet,
          mijn eerste link is Sentje Durks
          ca.1751 Rottevalle of St.Jacobiparochie overl.18-09-1826
          Nijelamer gehuwd 11-10-1778 met
          Andries Karsten Andrea 29-07-/13-08-1741 overl.10-07-1810 Steggerda.
          Jouw overkapping lijkt mij aannemelijk .
          groetsjes Appy.
          Message 4 of 13 , Oct 3, 2007
            Appy,

            Het Engelse woord voor romp (van een schip) is 'hull'. En dat komt aardig overeen met het Nederlandse hol.
            Het Nederlands kent meerdere scheepstermen die van oorsprong Engels zijn. Zoals bijv 'alle hens aan dek', wat oorspronkelijk 'all hands on deck' was.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 13 , Oct 4, 2007
              HalloAppie,

              In het Nederlands was Schiphol een scheepskerkhof, op de plaats van het scheepskerkhof in de Haarlemmermeer ligt nu onze nationale vliegveld.

              Na hetgeen inmiddels onze computers gepasseerd is houd ik schuitehol toch op een scheepscasco.

              Bovendien lees ik in het voorwoord over de Westfriese tak dat het gezin van Sydse Sikkes op 24-2-1731 verhuisde naar Rottevalle waar Sieds in 1735 is overleden.

              De naam van zijn vrouw Sindsen komt nog voor op een akte uit 1741, toen zij een nieuw schuitehol kocht.

              Daaruit blijkt dat zij haar man overleeft heeft, en, hetzij zelf, hetzij met behulp van haar kinderen het beroep of bedrijf van haar man als veenboer en schuitevoerder heeft voortgezet.

              Het geslacht begint trouwens bij Sikke Nammes * tussen 1640 en 1650 in de Grietenijen rondom Het Bildt.

              Het boekje Westfriese geslachten deel XII overzicht van de familie Sietses en de daaruit voortgekomen tak de Vries is te bestellen bij:

              E.A.Grooteman

              Koriander-3

              1616 TD Hoogkarspel

              Tel. 0228-563137

              E-mail <grootemanet@...

              De prijs was € 8,00

              Met vriendelijke groet,

              Ruud Hylkema (Amsterdam)

[...]

              <knip>____

            • Rita Veeken - Ritsma
              Message 6 of 13 , Oct 4, 2007
                Hallo allemaal,

                Op een website over oude scheepswerven,
                http://home.planet.nl/~sandk012/Stamboom/Stamboom-Scheepswerven.htm vind ik
                oa dit:

[...]

                en dit:

                In 1767 wordt een tjalk verkocht voor 1.600 gulden en een oude schuit,
                afmetingen van de tjalk lang 67 voet, wijd 15 voet en hol 5 voet. Een andere
                tjalk in 1767 kost 2.000 gulden en heeft als afmetingen 69 voet en 9 duim,
                wijd 14,5 voet en hol 4,5 voet.

                Ze hebben het ook nog over een smakschiphol. Daarom denk ik ook dat het een
                casco van een schip is. Overigens een interessante website.

                Groetjes, Rita

                Message 7 of 13 , Oct 4, 2007
                  Appy,

                  Laat mij ook nog een duit in het zakje doen. Waar ik woon (Zuid-Holland
                  zuidwest) wordt het woord 'hol' of 'hobbel' gebruikt voor een helling.
                  Een scheepshelling of scheepswerf dus?
                  Ik associeer de naam Centje ook met de Zeeuwse / Zuidhollandse eilanden,
                  vandaar misschien?
                  Bovendien dacht ik ook nog aan de 'Roje Hel' of 'Rohel' aan het Tjeukemeer.
                  Een paar maanden geleden is er gediscussieerd over de betekenis van die
                  naam.
                  Wat speculaties, (voor bij de koffie). Doe er mee wat je goed dunkt

                  Ad

                  Message 8 of 13 , Oct 5, 2007
                    De van Vincent afgeleide (roep)naam Cent (vrouwelijk Centje) komt vanaf de 15e eeuw inderdaad in toenemende mate in Zeeland en (op de) Zuid-Holland(se eilanden) voor. Zoals veel namen kwam ook deze naam uit het toenmalig (zuid)-Vlaamse gebied, waar St. Vincent al zeker een eeuw eerder breder vernoemd werd.
                    Vanuit de Zeeuwse en Hollandse eilanden werd de naam, mede door huwelijken, in de 16 eeuw ook in het westen van (Zuid-)Holland algemener.

                    Met vriendelijke groet,

                    Johan Voorberg

                    To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: kwibus@...: Thu, 4 Oct 2007 18:23:40 +0200Subject: Re: [Friesland-genealogy] schuitehol!

                    Appy,Laat mij ook nog een duit in het zakje doen. Waar ik woon (Zuid-Holland zuidwest) wordt het woord 'hol' of 'hobbel' gebruikt voor een helling.Een scheepshelling of scheepswerf dus?Ik associeer de naam Centje ook met de Zeeuwse / Zuidhollandse eilanden, vandaar misschien?Bovendien dacht ik ook nog aan de 'Roje Hel' of 'Rohel' aan het Tjeukemeer.Een paar maanden geleden is er gediscussieerd over de betekenis van die naam.Wat speculaties, (voor bij de koffie). Doe er mee wat je goed dunktAd----- Original Message ----- From: "Appy de Vries" <appydevries@...>To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>Sent: Wednesday, October 03, 2007 5:48 PMSubject: [Friesland-genealogy] schuitehol!Kan iemand mij vertellen ,wat een ''Schuitehol''is?mijn voor...moeder Sintje Geertskoopt in 1741 een nieuw schuitehol,in Rottevalle.Groetjes Appy.[Non-text portions of this message have been removed]Genealogy yn Fryslân: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogyOm uw abonnement te beëindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:Friesland-genealogy-unsubscribe@yahoogroups.comYahoo! Groups Links