Re: [Friesland-genealogy] Petrus de Vries Leeuwarden/Teetje van der Veer

  • Esther van Rems-Dijkstra
    Message 1 of 5 , Oct 1, 2007
      Hi John,

      Weet je ook wie de ouders zijn van Teetje? Worden daar ook kinderen naar
      vernoemd?
      Zoon Petrus is waarchijnlijk vernoemd naar Petrus zelf, Wytse zou zijn vader
      kunnen zijn, eerste dochter is vaak de naam van moeder van de bruid.

      Groetjes
      Esther

      Op 02-10-07 heeft johnplaysjazz <johnplaysjazz@...> het volgende
      geschreven:

      --
      Get Firefox!

    • reyacta
      Message 2 of 5 , Oct 2, 2007
        Hoi beiden,

        Nav het vermoedelijke zusje Antje Tjebbes van der Veer en Willem
        Alberts Persijn, die de nodige kinderen vernoemen,
        waaronder 2 antjes, bote en schelte:
        Tietjerksteradeel, dopen, geboortejaar 1761, doopjaar 1761
        Dopeling: Taetje
        Geboren op 29 mei 1761
        Gedoopt op 28 juni 1761 in Hardegarijp
        Dochter van Tjebbe Geerts en Antje Scheltes

        Dopeling : TEETSKE
        Vader : TJEBBE GEERTS
        Moeder : ANTJE SCHELTES

        Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
        Herv. gem. Rijperkerk en Hardegarijp, doop 1658-1811
        Inventarisnr. : 720

        en oa haar zus: Tietjerksteradeel, dopen, geboortejaar 1773, doopjaar 1773
        Dopeling: Antje
        Geboren op 3 januari 1773
        Gedoopt op 7 maart 1773 in Hardegarijp
        Kind van Tjebbe Geerts en Antje Scheltes

        Tietjerksteradeel, huwelijken 1760
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 augustus 1760 in Tietjerk
        Man : Tjebbe Geerts afkomstig van Hardegarijp
        Vrouw : Antie Scheltus afkomstig van Hardegarijp

        In Leeuwarden is een Wytse Wybes de Vries met Eelkje Jacobs - huwelijk
        1748, hij ovl 1783.
        Ze dopen niet, zoon Rinze wordt later op belijdenis gedoopt 1782 gb
        1759, de andere kinderen kun je wellicht vinden omdat ze Wytse vernoemen.
        Dit kunnen dus heel goed de ouders van Petrus zijn.

        groet margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Esther van Rems-Dijkstra"
        <esthervanrems@...> wrote:

> [...]
        zijn vader
        > kunnen zijn, eerste dochter is vaak de naam van moeder van de bruid.

      • johnplaysjazz
        Message 3 of 5 , Oct 2, 2007
          Margreet en Esther,
          bedankt voor de uiterst snelle reacties!
          De ouders van Tetje had ik al eerder gevonden (dank zij tresoar), en
          ook haar vermoedelijke zus.
          De suggestie van Wytse Wybes lijkt me wel kansrijk, zeker met Rinze
          geboren 1759 (dat suggereert dat een mogelijke petrus een oudere
          broer van Rinze zou kunnen zijn). het niet gedoopt zijn van Rinze
          tot de belijdenis zou kunnen verklaren waarom ik geen Petrus heb
          kunnen vinden in de Ljouwert doopboeken.
          Zodra ik (weer) in de LC archieven kan sneupen ) sinds gisteren uit
          de lucht???) zal ik gaan zoeken naar "rinze" en "wytse".
          Groetnis uit zomers Ottawa (!),
          John de Vries

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...>
          wrote:

> [...]
          vernoemen.
          > Dit kunnen dus heel goed de ouders van Petrus zijn.

        • johnplaysjazz
          Message 4 of 5 , Jul 15 8:20 PM
            en meer dan een half jaar later een "follow-up".
            Het lijkt inderdaad uiterst waarschijnlijk dat de ouders van mijn
            Petrus Wytze Wybes de Vries en Eelkjen Jacobs waren.
            Misschien is men wel geinteresseerd in mijn argumentatie, als volgt:
            1. Petrus de Vries was een koopman, met een bonthandel "bij de
            Meelbrug" (gevonden in de Leeuwarder Courant).
            2. in de authorisatieboeken van Leeuwarden vinden we een record,
            waarin Eelkjen Jacobs, huisvrouw van Wytse de Vries, aangifte doet van
            een diefstal in de winkel "AAN DE MEELBRUG".
            Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er twee "de Vries" waren met
            winkels aan/bij de Meelbrug.
            3. in de authorisatie boeken vinden we nog een tweede record, waarin
            vermeld worden twee kinderen van Wytse en Eeltje, genaamd Ijbeltje en
            Gerrit. Deze twee zijn "minderjarig", geboren in 1762 en 1763.
            4. Gezien het feit dat Wytse en Eelkjen minstens twee zoons hebben
            (Gerrit en Rinze) lijkt het waarschijnlijk dat de ook een zoon Wybe
            hebben (vernoemd naar Opa de Vries), en dat dit hun oudste zoon is.
            We vinden inderdaad een Wybe de Vries, geboren 1751. Hij is, zoals
            Rinze, gedoopt toen hij zijn belijdenis deed. Hij trouwt later met een
            Trijntje Aukes Bloembergen en heeft, onder andere, een dochter Eelkjen.
            5. Het lijkt daarom waarschijnlijk dat Petrus een tweede of derde zoon
            is van Wytse en eelkje, en dat hij geboren is tussen 1751 (Wybe) en
            Rinze (1759). Wybe wordt deurwaarder (gevonden in de LC); Petrus volgt
            zijn vader op als winkelier bij de Meelbrug; Rinze wordt later ook
            koopman ( ook gevonden dank zij de LC).
            Kan iemand gaten vinden in deze redenering, dan hoor/zie ik dat graag.
            Blijft de vraag waar ik met Wybe en Eelkje(n) verder kan - niets in
            HCL gevonden.
            Groetnis,
            John de Vries
            Ottawa