Petrus de Vries Leeuwarden/Teetje van der Veer

  • johnplaysjazz
    Message 1 of 5 , Oct 1, 2007
      groetnis medesneupers,
      ik zit met een puzzeltje betreffende mijn voorvader Petrus de Vries.
      Ik heb de volgende gegevens:
      1. hij trouwt op 30 Nov 1788 in Finkum met Teetje (Tettje) Tjebbes van
      der Veer. Zijn beroep is "koopman".
      2. Er worden drie kinderen geboren;
      Wytse, geboren 15-3-1789, gedoopt 8-4-1789
      Anna, geboren 28-3-1791, gedoopt 20-4-1791
      Petrus, geboren 6-10-1792, gedoopt 21-11-1792.
      3. Hij overlijdt 3-11-1792 Leeuwarden, begraven 8-11-1792 Oldehoofster
      (beroep: koopman).
      As deze gegevens heb ik op HCL gevonden dank zij het internet.
      Nu had ik, al geruime tijd, aangenomen dat "mijn" Petrus in 1769 in
      Leeuwarden geboren was, als zoon van Jan de Vries en Aaltie Petrus.
      Die hypothese leidt tot ietwat ongebruikelijke consequenties:
      Petrus zou in dat geval 19 jaar oud zijn als hij trouwt (niet
      onmogelijk), maar zijn bruid is tien jaar ouder (wat we kunnen
      afleiden uit de doodsregistratie voor Teetje (13-8-1841 Leeuwarden).
      Ook dit is niet onmogelijk, maar niet erg waarschijnlijk. Ook lijkt
      het mij niet waarschijnlijk dat hij op negentien-jarige leeftijd al
      "koopman" zou zijn.
      Ik had aangenomen dat "mijn" Petrus in 1769 geboren is omdat dit de
      enige Petrus de Vries is die in Leeuwarden gedoopt is in een jaar wat
      bij het trouwen in 1788 zou KUNNEN passen.
      Om de zaak nog wat gecompliceerder te maken: er is een
      doodsregistratie voor een petrus de Vries in Veenhuizen op 17-3-1837.
      "Deze" Petrus is geboren in Leeuwarden op 23-8-1769 (wat wel zou
      kunnen kloppen met een doopdatum van 8-9-1769). "Deze" Petrus is
      ongetrouwd.
      Voorts is er melding van een Petrus de Vries in het registre civique
      voor 1811 (tailleur) en 1815 (kleermakersknecht); geboren in 1769,
      wonende A142.
      Als de Petrus de Vries geboren in 1769 NIET de "mijne" is, wie is het
      dan wel?
      Gezien de naamgeving van de drie kinderen zou het een Wytse "moeten"
      zijn. Ik heb jammer genoeg niets op tresoar of HCL kunnen vinden wat
      mij hierbij helpt. Wel heb ik in de archieven van de LC ettelijke
      meldingen gevonden van de winkel die "mijn" Petrus had, bij de
      Meelbrug (en die, na zijn overlijden, voor een aantal jaren door zijn
      weduwe is aangehouden).
      Zouden jullie mee kunnen denken? En zo mogelijk in de
      lidmaatschapslijsten kijken of daar iets te vinden is wat mij naar de
      "juiste" Petrus de Vries kan leiden?
      Bij voorbaat dank,
      John de Vries
      Ottawa
    • Esther van Rems-Dijkstra
      Message 2 of 5 , Oct 1, 2007
        Hi John,

        Weet je ook wie de ouders zijn van Teetje? Worden daar ook kinderen naar
        vernoemd?
        Zoon Petrus is waarchijnlijk vernoemd naar Petrus zelf, Wytse zou zijn vader
        kunnen zijn, eerste dochter is vaak de naam van moeder van de bruid.

        Groetjes
        Esther

        Op 02-10-07 heeft johnplaysjazz <johnplaysjazz@...> het volgende
        geschreven:

        --
        Get Firefox!

      • reyacta
        Message 3 of 5 , Oct 2, 2007
          Hoi beiden,

          Nav het vermoedelijke zusje Antje Tjebbes van der Veer en Willem
          Alberts Persijn, die de nodige kinderen vernoemen,
          waaronder 2 antjes, bote en schelte:
          Tietjerksteradeel, dopen, geboortejaar 1761, doopjaar 1761
          Dopeling: Taetje
          Geboren op 29 mei 1761
          Gedoopt op 28 juni 1761 in Hardegarijp
          Dochter van Tjebbe Geerts en Antje Scheltes

          Dopeling : TEETSKE
          Vader : TJEBBE GEERTS
          Moeder : ANTJE SCHELTES

          Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
          Herv. gem. Rijperkerk en Hardegarijp, doop 1658-1811
          Inventarisnr. : 720

          en oa haar zus: Tietjerksteradeel, dopen, geboortejaar 1773, doopjaar 1773
          Dopeling: Antje
          Geboren op 3 januari 1773
          Gedoopt op 7 maart 1773 in Hardegarijp
          Kind van Tjebbe Geerts en Antje Scheltes

          Tietjerksteradeel, huwelijken 1760
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 augustus 1760 in Tietjerk
          Man : Tjebbe Geerts afkomstig van Hardegarijp
          Vrouw : Antie Scheltus afkomstig van Hardegarijp

          In Leeuwarden is een Wytse Wybes de Vries met Eelkje Jacobs - huwelijk
          1748, hij ovl 1783.
          Ze dopen niet, zoon Rinze wordt later op belijdenis gedoopt 1782 gb
          1759, de andere kinderen kun je wellicht vinden omdat ze Wytse vernoemen.
          Dit kunnen dus heel goed de ouders van Petrus zijn.

          groet margreet

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Esther van Rems-Dijkstra"
          <esthervanrems@...> wrote:

> [...]
          zijn vader
          > kunnen zijn, eerste dochter is vaak de naam van moeder van de bruid.

        • johnplaysjazz
          Message 4 of 5 , Oct 2, 2007
            Margreet en Esther,
            bedankt voor de uiterst snelle reacties!
            De ouders van Tetje had ik al eerder gevonden (dank zij tresoar), en
            ook haar vermoedelijke zus.
            De suggestie van Wytse Wybes lijkt me wel kansrijk, zeker met Rinze
            geboren 1759 (dat suggereert dat een mogelijke petrus een oudere
            broer van Rinze zou kunnen zijn). het niet gedoopt zijn van Rinze
            tot de belijdenis zou kunnen verklaren waarom ik geen Petrus heb
            kunnen vinden in de Ljouwert doopboeken.
            Zodra ik (weer) in de LC archieven kan sneupen ) sinds gisteren uit
            de lucht???) zal ik gaan zoeken naar "rinze" en "wytse".
            Groetnis uit zomers Ottawa (!),
            John de Vries

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...>
            wrote:

> [...]
            vernoemen.
            > Dit kunnen dus heel goed de ouders van Petrus zijn.

          • johnplaysjazz
            Message 5 of 5 , Jul 15, 2008
              en meer dan een half jaar later een "follow-up".
              Het lijkt inderdaad uiterst waarschijnlijk dat de ouders van mijn
              Petrus Wytze Wybes de Vries en Eelkjen Jacobs waren.
              Misschien is men wel geinteresseerd in mijn argumentatie, als volgt:
              1. Petrus de Vries was een koopman, met een bonthandel "bij de
              Meelbrug" (gevonden in de Leeuwarder Courant).
              2. in de authorisatieboeken van Leeuwarden vinden we een record,
              waarin Eelkjen Jacobs, huisvrouw van Wytse de Vries, aangifte doet van
              een diefstal in de winkel "AAN DE MEELBRUG".
              Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er twee "de Vries" waren met
              winkels aan/bij de Meelbrug.
              3. in de authorisatie boeken vinden we nog een tweede record, waarin
              vermeld worden twee kinderen van Wytse en Eeltje, genaamd Ijbeltje en
              Gerrit. Deze twee zijn "minderjarig", geboren in 1762 en 1763.
              4. Gezien het feit dat Wytse en Eelkjen minstens twee zoons hebben
              (Gerrit en Rinze) lijkt het waarschijnlijk dat de ook een zoon Wybe
              hebben (vernoemd naar Opa de Vries), en dat dit hun oudste zoon is.
              We vinden inderdaad een Wybe de Vries, geboren 1751. Hij is, zoals
              Rinze, gedoopt toen hij zijn belijdenis deed. Hij trouwt later met een
              Trijntje Aukes Bloembergen en heeft, onder andere, een dochter Eelkjen.
              5. Het lijkt daarom waarschijnlijk dat Petrus een tweede of derde zoon
              is van Wytse en eelkje, en dat hij geboren is tussen 1751 (Wybe) en
              Rinze (1759). Wybe wordt deurwaarder (gevonden in de LC); Petrus volgt
              zijn vader op als winkelier bij de Meelbrug; Rinze wordt later ook
              koopman ( ook gevonden dank zij de LC).
              Kan iemand gaten vinden in deze redenering, dan hoor/zie ik dat graag.
              Blijft de vraag waar ik met Wybe en Eelkje(n) verder kan - niets in
              HCL gevonden.
              Groetnis,
              John de Vries
              Ottawa