Jou(w)ster Veerhuis Sneek

  • Chris Boerema
    Message 1 of 10 , Sep 28 2:25 AM
      Beste mensen,
      Een mijner voorvaderen (Jacob Zeldenthuis, Horlogemaker) bezat een pottenbakkerij in Sneek. Dit moet tussen Klein Zand en De Wal hebben gestaan of mischien staat het er nog steeds. Deze Pottery werd ook het Jouwster Veerhuis genoemd. Nu doet me deze naam niet lelijk aan een pottenbakkerij denken, dus denk ik dat er meer achter zit.

      Wie kent het Jouwster Veerhuis in Sneek of heeft er wel eens van gehoord?

      Groetjes,
      Chris

    • Yvonne Blaauw
      Message 2 of 10 , Sep 28 3:28 AM
        Hallo Chris,

        Ik heb even voor je gezocht in de krant (zie onderstaande mail van Tjeerd Inia) op Jacob en Zeldenthuis en er is aardig wat!

        groet, Yvonne

        Beste medesneupers

        In een vorige mail van me noemde ik al de digitalisering van de
        Gelderlander en de voorbereidingen daartoe bij de Leeuwarder Courant,
        cq "de" krant van en voor Friesland sinds jaar en dag, inmiddels is de
        LC ook al grotendeels online te benaderen. Werkelijk een mooi en knap
        stuk werk, één avondje sneupen levert al zeer veel aanvullende en
        interessante informatie. De moeite zeker waard voor de genealogen met
        interesse voor de regio Fryslân. De LC is te benaderen op :
        http://www.archiefl eeuwardercourant .nl/ Na aanmelding en registratie
        is het vrij zoeken,

        met vriendelijke groet,

        Tjeerd P. Inia

        Message 3 of 10 , Sep 28 3:53 AM
          Hoi Yvonne,
          Dank voor je snelle reactie, maar ik kreeg deze info via deze site. Nu moet
          ik bekennen dat ik nog niet alles heb doorsnuffeld, want je hebt gelijk. Er
          is enorm veel te vinden.
          Waarschijnlijk is de site ook erg populair, want ik kom er niet meer in en
          krijg meer steeds dezelfde bladzijde. Wat ik ook aanklik.
          Blijft dus nog de vraag open wat en waar de potterij stond en wat Het
          Jouwster Veerhuis nu eigenlijk was.
          Nogmaals bedankt en groetjes,

          Message 4 of 10 , Sep 28 4:46 AM
            hallo Cris,
            Mijn vrouw, oud-Jouster en 80plus, herinnert zich dat zij als klein meisje met haar vader (Transportbedrijf Libra) wel naar het Jouster Veerhuis ging. Het was volgens haar gelegen aan het Martiniplein in Sneek.
            mvg.Peter Nijholt.

            Message 5 of 10 , Sep 28 6:28 AM
              Bestse Chris,

              In het boek Stads- en dorpskroniek van Friesland van dr. G.A. Wumkes is het
              volgende te vinden: 23 augustus 1821.
              Te koop huizinge en pottenbakkerij gedreven door Romke van der Werf te
              Workum, gevestigd op het Kleinzand.

              Groet

              Tsjitske

              _____

              Message 6 of 10 , Sep 28 6:37 AM
                Kijk eens hier: http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/index.php?option=com_adlib&Itemid=44&task=topview&CollectionID=2&RecordID=25800&PhotoID=30774

                Omschrijving:

                Titel Sneek - Kleinzand, de zuidzijde van de straat.
                Vervaardiger onbekend
                Periode van 1980
                Periode tot 1990
                Trefwoorden pottenbakkerijen
                vastlegging
                Sneek
                straat
                Kleinzand
                Beschrijving Sneek, Kleinzand. Trapgevel met gevelsteen in de vorm van een halve pot.
                Achtergrondinformatie In het pand was een pottenbakkerij gevestigd.
                Objectnummer FSM001012687

                Gr van Reina

              • Hinke
                Message 7 of 10 , Sep 28 10:04 AM
                  Hallo Chris,

                  Ik heb er wel eens van gehoord maar geen idee (meer) waar het heeft
                  gestaan. Ben bij de waterpoort geboren en heb daar tot mijn 9e gewoond
                  en er waren zowel op het Martiniplein als bij de waterpoort,
                  hokjes/huisjes voor bodediensten maar kan mij niet herinneren dat één
                  van die beide het Jouster verhuis werd genoemd. Bovendien is dat niet
                  dicht bij het Kleinzand. Maar volgens mij ook was er ook iets op de
                  Jousterkade, wel in de buurt van het Kleinzand, zo heb je niets aan dit
                  antwoord:-)) Misschien kan de Historische ver. in Sneek je verder helpen?

                  http://www.ver-hist-sneek.nl/

                  groet, Hinke Woudt-Westra

                  Chris Boerema schreef:

> [...]
                  > pottenbakkerij denken, dus denk ik dat er meer achter zit.
                  >
                  > Wie kent het Jouwster Veerhuis in Sneek of heeft er wel eens van gehoord?

                • Chris Boerema
                  Message 8 of 10 , Sep 30 5:41 AM
                    Dat zal inderdaad het stukje grond zijn wat ik zoek. De dochter van Jacob
                    Zeldenthuis, Geertie, deed het in 1809 van de hand.

                    groetjes, Chris

                    Message 9 of 10 , Sep 30 5:45 AM
                      Het zou mooi zijn als dit het pand is wat bedoeld wordt en dat de
                      pottebakkerij er dus ruim 200 jaar is gebleven.
                      Ik zal dat eens navragen.
                      Croetjes,
                      Chris

                      Message 10 of 10 , Sep 30 5:46 AM
                        Beste mensen,
                        Hiebij wil ik iedereen bedanken voor de informatie betreffende de
                        pottenbakkerij, of Jouwster Veerhuis.