ten Cate

  • Appy De Vries
    Message 1 of 14 , Feb 2, 2001
      Ik zoek ouders van Sybe Jacobs ten Cate geb-1747 te? geh-24-02-1770 met Minke Ekkes <Ekkema>geb-1750 ged-gelijk met Sybe 01-02-1782 <doopsgezindt> Sybe Jacobs was boer in Bov-knijpe Krijgen 7 kinderen waarvan hier de namen Lamkje--Jacob--Akke--Sietze--Ekke--Janke--Luitjen--<de bekende schoenmaker> dit alles Bovenknijpe over deze kinderen heb ik wel meer gegevens voor de liefhebbers ps deze ouders van Sybe Jacobs ben ik al heel lang mee bezig er gaat een verhaal dat een Jacob Sybes uit de Knijpe onthoofd is te Leeuwarden in verband met het Pachtersoproer <1752 >? Wie weet hier iets van? Ben benieuwd Groetjes Appy

    • andries de Vries
      Message 2 of 14 , Feb 2, 2001
        Appy,

        Die pachtersoproer is geweest in 1748, "in de Bloeimaand deezes jaars
        berstte een smeulend misnoegen tegen de Pagters in Friesland tot geweldige
        daadelijkheden uit."(Tegenwoordige Staat van Friesland,deel 4 blz 115).
        Dit was de reden dat in 1748 de Quotisatie werd ingevoerd, een manier om in
        het vervolg een belasting op verteringen in te vorderen, gebaseerd op het
        aantal personen per gezin en de rijkdom, dit was een idee van Professor N.
        Ypey.
        (Je ziet, BTW is een al oud verschijnsel, men noemde het anderts, de
        effecten zijn hetzelfde!)
        Tot die tijd scheen er nogal het een en ander mis te gaan met de eerlijkheid
        van belasting-inning.
        Dit verving de belasting die betaald moest worden op goederen, "welke van
        Buitenlands in deeze Provincie werden ingevoerd, en inderdaad grootelijks
        strekkende ter belemmeringe van den koophandel".
        De veroordeling van personen en eventuele onthoofdingen wordt in dit boek
        niet over gerept.
        Groeten,

        Andries

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Appy De Vries
        Message 3 of 14 , Feb 3, 2001
          Hallo Andries Bedankt voor jou reactie en een stukje geschiedenis dus
          minder geweldadig dan dat er verteld werd Er komen verder nog geen reacties
          binnen en wacht dus maar af! Groetnis Appy

> [...]
          > strekkende ter belemmeringe van den koophandel".
          > De veroordeling van personen en eventuele onthoofdingen wordt in dit boek

        • Hans Zijlstra
          Message 4 of 14 , Feb 3, 2001
            Appy en Andries,

            Jacob Sybes speelde een hoofdrol in het 'Reboelje in
            de Dongeradielen', van 2 juli 1749. Hierover is door
            DP Keizer een boek in het Fries geschreven (1980, ISBN
            90 06 272 2318), die ik enige tijd geleden bij
            Antiquariaat Atsee in Dokkum heb gekocht. Op het
            pachtersoproer van 1748 volgde de oprichting van de
            Doelistenbeweging in Leeuwarden om de staatsinrichting
            te verbeteren. De Friese landadel maakte immers op
            grote schaal misbruik van zijn stemrecht op basis van
            eigendom van stemgerechtigde boerderijen.
            De oproer van 1749 kwam echter nauwelijks van de
            grond, ondanks het luiden van de klokken her en der,
            en ik meen dat Jacob Sybes inderdaad als straf
            onthoofd is. Hij woonde in Ternaard in 1749 en was
            vlak daarvoor uit Oosternijkerk gekomen.
            Volgens het boek waren overigens de echte opstokers
            ene Lolke Hulshuis en Claes Cornelis, terwijl Jacob
            Sybes en Sicke Pyters slechts meelopers waren. Jacob
            was geboren rond 1694 en getrouwd met Eelkjen
            Reinders. Ze hadden 2 kinderen, waaronder een Sybe
            Jacobs. Maar ja, is dat dezelfde als die van jou ? Een
            bezoekje aan Leeuwarden kan het ophelderen.
            Ik kan me herinneren dat Jacob ook nog een zus
            Trijntje Sybes had die in een criminele affaire
            verzeild is geraakt waarover gepubliceerd is.

            Groet, Hans Zijlstra

            a year! http://personal.mail.yahoo.com/
          • Sake Wagenaar
            Message 5 of 14 , Feb 4, 2001
              Hallo Appy,

              In 'De Feanster' heeft een oom van mij ooit een serie artikelen over het oproer van 1748 geschreven. Een fragment uit zijn artikel 'Min waar en feepest' geeft aan dat er behalve belastingperikelen heel wat meer redenen tot onrust waren:

              "It siet de boeren net mei yn de jierren 1740 - 1750. It jier 1740 begûn mei in tige strange winter. Oan't mids juny groeide der praktysk gjin gers. In protte fee moast slachte wurde of stoar fan de honger. Yn 1741 wie de summer wer tige skraal. Yn 1742 wie der in slimme mûzeplaech. De steaten ha de útfier fan hea doe ferbean.

              Yn de winter fan 1744/45 sloech de feepest wer ta. Yn 1714 wie dat ek it gefal west, mar do wie Achtkarspelen der relatief goed weikommen. Lyts en grut mei-inoar stoaren do yn Achtkarspelen 280 kij, yn Tietsjerksteradiel bygelyks 2134. Yn de winter 1744/45 stoaren yn Achtkarspelen lyts en grut mei-inoar 3154 kij. Ek yn it foarjier fan 1748 sloech de sykte wer ta. By de opjefte foar de "Fiif specien" (der oer dalik mear) wienen der yn Achtkarspelen yn 1749 mear hynders (905) as melke kij (892)" (bron: S. de Haan, in De Feanster, datum onbekend).

              Ik heb nog wel meer knipsels liggen (daarin niets gezien over doodstraffen). Een gescand artikel over de Buitengewone Landdag van 1748 kan ik eventueel rechtstreeks toesturen (iets te lang voor plaatsing in deze groep).

              Met vriendelijke groet,

              Sake Wagenaar

              At 10:54 2-02-01 +0100, you wrote:
              >(...) er gaat een verhaal dat een Jacob Sybes uit de Knijpe onthoofd is te Leeuwarden in verband met het Pachtersoproer <1752 >? Wie weet hier iets van? Ben benieuwd Groetjes Appy
            • j. van der meulen
              Message 6 of 14 , Feb 4, 2001
                Dag Sake/Appy,
                Misschien ten overvloede: "de Feanster" heeft een toegankelijk archief, in
                Surhuisterveen. Mocht je de publicatiedatum willen achterhalen...
                Jan van der Meulen.

                Message 7 of 14 , Feb 5, 2001
                  Jan
                  Bedankt voor de reactie .
                  Als ik zeker weet dat dit de Jacob Siebes is die met de sweerde onthooft is
                  voor de Kanselarij,
                  zal ik de Feanster misschien nog raadplegen .Isdit net zoiets als de
                  Woudklank?
                  Groetnis fan Appy.

                  Message 8 of 14 , Feb 5, 2001
                    Sake
                    Bedankt voor de reactie en de info ,dit deed mij denken aan de verhalen van
                    Twerda { Fan Fryslans ferline!}mar mei hwat mear humor.Voordat ik nog niet
                    zeker weet of het de Jacob Siebes is laat ik het maar even zo. Groetnis fan

                    Message 9 of 14 , Feb 5, 2001
                      Hans
                      Bedankt voor de informatie .Ik heb alles genoteerd en probeer toch via via
                      er achter te komen
                      of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare Kostgangers van Dokkum
                      van W. Vleer
                      kon ik niets vinden! Groetnis fan Appy

                      Message 10 of 14 , Feb 5, 2001
                        Datzou best kunnen. De Feanster is een streekkrant met een mix van
                        (plaatselijk) nieuws en plaatselijke advertenties. Het had een bekende
                        journalist: Joop Atsma, kamerlid CDA.

                        Message 11 of 14 , Feb 5, 2001
                          Appy,

                          Lijkt me een leuk boek over die Rare kostgangers. Is
                          dat nog te koop ?
                          De logica zegt dat de Jacob Sybes van Ternaard niet de
                          jouwe is. De namen van de kinderen die je noemt zie ik
                          niet in de naam van zijn vrouw (gezien de strikte
                          vernoemingsregels). Volgens de quotisatiekohieren van
                          1749 komen er 6 verschillende heren Jacob Sybes in
                          Friesland voor. Het is wel leuke heroiek zo'n
                          onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
                          geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.
                          Succes,
                          Hans
                          --- Appy De Vries <appy@...> wrote:
> [...]
                          > en probeer toch via via
                          > er achter te komen
                          > of dit inderdaad de Jacob Siebes is. p.s. In de Rare

                          === message truncated ===

                          Message 12 of 14 , Feb 6, 2001
                            Hans
                            De boekjes , Rare Kostgangers ,
                            zijn uitgegeven door Micro Print te Hardegarijp en
                            geschreven door W. TSJ. Vleer [1960] en bevat 15 delen
                            uit heel Friesland .Volgens mij alleen nog te koop in tweedehands
                            boekwinkeltjes.
                            Zelf heb ik 5 deeltjes [ dus nog 10] Ik heb er al wat fam- o.a..Siebe
                            Jacobs uit de Bovenknijpe uitgeplukt
                            i.v.b.m. een doopsgezinde dominee die zijn plichten verzaakte en meer met
                            politiek bezig was,
                            dan met zijn schaapjes ! [1795] Dus Hans toch een rare kostganger .
                            Veel groetjes Appy

> [...]
                            > onthoofding maar ik vermoed dat jouw Jacob wat meer
                            > geluk heeft gehad en niet zo'n rare kostganger was.

                          • Movision
                            Message 13 of 14 , Feb 10, 2001
                              Hoi Hans,

                              Bedoel jij soms Jacob Sybes Boersma x Eelkjen Reinders en Sicke Piters
                              Boersma?
                              Het lijkt me dat er haast een verband moet zijn met een Jacob Boersma geb
                              1725-1745 in-rond Dongeradeel, daar huwelijken van de kinderen van Jacob
                              Boersma (voor zover bekend; Renger, Antje, Sybe, Wytske, Houkje en Kornelis)
                              alle in Oostdongeradeel zijn getrouwd en daar kinderen hebben gekregen.
                              Tot op heden is de lijn Jacob-Sybe compleet en mijn oudste zoon heet dan ook
                              weer Sybe, naar zijn opa, hetzij het via moeders kant.

                              Misschien kun jij me verder helpen, ik vindt dit een grappige ontwikkeling.

                              Groeten,

                              John Besseling

                              The Opportunity

                              Your 1st choice for digital promotional tools! Ask us about: 3D & "Motion"
                              software! CD-R in Business Card, 8 & 12 cm dia sizes! Plus the "Multi-Flip
                              2000+ All New CD Labelling Kit" and ALL consumables; first quality labels,
                              screens and more!