Re: [Friesland-genealogy] Grietje Harmens en Grietje Harmens Slump.

    Message 1 of 5 , Sep 2, 2007
      Tjeerd,

      De in 1856 overleden Grietje zou de volgende kunnen zijn:
      Lemsterland, dopen, geboortejaar 1784, doopjaar 1784
      Dopeling: Grietje, geboren op 4 december 1784 in Lemmer, gedoopt op 12
      december 1784 in Lemmer
      Dochter van Harmen Freerks en Trijntje Anjema

      Dan zou de onderstaande doop die van Grietjes dochter kunnen zijn:
      Lemsterland, dopen, geboortejaar 1807, doopjaar 1807
      Dopeling: Trijntje, geboren op 30 september 1807 in Lemmer, gedoopt op 4
      oktober 1807 in Lemmer, Follega, Eesterga
      Dochter van Hette Ynnes en Grietje Harmens Pottebakker
      en de volgende ook:
      Lemsterland, dopen, geboortejaar 1810, doopjaar 1810
      Dopeling: Hendrikje, geboren op 10 april 1810 in Lemmer, gedoopt op 15 april
      1810 in Lemmer, Follega, Eesterga
      Dochter van Hette Ynnes en Grietje Harmens

      En was deze Grietje Harmens dus getrouwd met Hette Ynnes:
      Lemsterland, huwelijken 1806

      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 november 1806 in Lemmer

      Man: Hette Innes afkomstig van Lemmer

      Vrouw: Grietje Harmens afkomstig van Lemmer

      Hette was een zoon van :
      Bontekoe, Grietje Poppes, Lemmer
      k. Hette 29, Poppe 25, Sipke 22, Cornelis 20, Mayke 17kk. Trijntje 4,
      Hendrikje 1 (v. Hette), Inne 3, Wimke 1 (v. Poppe)
      N.B. Zie ook fol. 18v
      Mairie Lemmer, fol. 3v

      Hette overleed in 1836 in Haskerland.

      M.b.t. Grietje Slump heb ik geen huwelijk kunnen vinden. Het feit dat zij in
      de Namenregistratie 1811 voorkomt bij de registratiegegevens van haar vader
      zou er op kunnen wijzen dat ze toen in ieder geval (nog) niet getrouwd was.
      Maar ook daarna heb ik geen huwelijk kunnen vinden. Het kan natuurlijk ook
      zijn dat de aangevers van haar overlijden er maar een slag naar sloegen en
      niet echt op de hoogte waren van Grietjes burgerlijke staat.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 5 , Sep 3, 2007
        Nynke,

        Bedankt voor jouw antwoord.
        Wat ik met mijn vraagstelling probeerde uit te vinden, is zoals gezegd: wie waren haar ouders. Dit omdat Tiede Wijtzes (Oenema) op 12 oktober 1800 in Doniawerstal huwt met Grietje Harmens.
        Wat ik zelf al had vastgesteld, is dat niet de overleden Grietje Harmens van 15 maart 1828 in Doniawerstal.
        Nu blijkt uit jouw antwoord dat de overleden Grietje Harmens van 30 september 1856 in Lemsterland ook niet diegene was, die huwde met Tiede Wijtzes, valt deze dus ook af voor mij.

        Bij het overlijden van Grietje Harmens Slump op 6 april 1855 in Lemsterland (aangiftedatum 7 april 1855, blad nr. 9) staat dat zij weduwe was. Mogelijk dat in de akte staat met wie. Ik hoop dan Tiede Wijtzes, die zelf overigens reeds op 4 december 1807 te Follega is overleden.
        Wie kan deze akte voor mij nakijken?

        Met vriendelijke groeten,

        Tjeerd Oenema,
        Hengelo.

        Message 3 of 5 , Sep 5, 2007
          Hallo Tjeerd

          Hier de Grietje parade.
          Succes, Cor Seinstra

          Antwoord: 1855
          Grietje * en won. en + te Eesterga.
          Dr. van wijlen Harmen Pieters Slump en Korneliske Roelofs Kunst.
          Wed. van Tiede Wietzes Oenema.

          Antwoord:1856
          Grietje * en won. en + te Lemmer.
          Dr. van wijlen Harmen Freerks en Trijntje Hyema.
          Wed. van Hette Innes Bontekoe

          Message 4 of 5 , Sep 5, 2007
            Cor,

            Heel erg bedankt voor jouw hulp.
            De Grietje van 1855 is de Grietje, die ik zocht.

            Bedankt en groetjes,

            Tjeerd Oenema,
            Hengelo.