Mijn familielijn.........

  • Vos
    Message 1 of 5 , Jan 30, 2001
      Beste Wytske,
      Neem het onderstaande verhaal maar eens rustig door. Wellicht tevens leuk voor de liefhebber.
      Allereerst bedankt voor de toegezonden informatie. Tiny de Vries- Zielstra in Soest is blijkbaar wel erg bekend. Ik ken haar ook al een tijdje en ben al een keer een dag bij haar op bezoek geweest in Soest. Dit i.v.m. haar onderzoek naar de familie Vos in Smilde, waarnaar zij reeds zo'n 11 jaren intensief onderzoek verricht. Ik ben die dag weer heel wat wijzer geworden dankzij haar eigen privé- archiefje.

      Ik zie trouwens dat je in Kampen woont en daar wonen ook nog een paar Vos(sen) van mijn familie, weliswaar 'verre' familieleden (achter- achter- achterneven/nichten). Om de situatie wat duidelijker te maken zal ik eerst mijn eigen rechtstreekse lijn geven.

      Generatie 01:
      Jan Vos, geb. 1968 te Veenhuizen, gemeente Norg (dit ben ik zelf)
      Martha Karin Veltman, geb. 1970
      Gehuwd te Winschoten in 1993

      Generatie 02:
      Hendrik Vos, geb. 1942
      Maria Schepers, geb. 1943
      Gehuwd te Emmen

      Generatie 03:
      Jan Vos, geb. 25.02.1909 te Emmen - overl. 12.07.1985 te Emmen
      Pietertje Strijker, geb. 18.12.1912 te Schoonebeek - overl. 01.02.1986 te Emmen

      Gehuwd te Emmen op 27.03.1934

      Jan Vos en Pietertje Vos- Strijker liggen begraven op de begraafplaats van Nieuw-Amsterdam.

      Generatie 04:
      Lammert Vos, geb. 09.11.1888 te Nieuw- Amsterdam, gemeente Emmen - overl. 29.01.1976 te Emmen
      Henderika Gerritdina van Aalst, geb. 21.04.1890 te Drouwen, gemeente Borger - overl. 08.05.1977 te Coevorden
      Gehuwd te Emmen op 28.01.1909

      Lammert Vos en Henderika Gerritdina Vos- van Aalst liggen begraven op de begraafplaats van Nieuw- Amsterdam.

      Generatie 05:
      Jan Jans Vos, geb. 07.10.1845 te Smilde - overl. 23.03.1912 te Emmen, enkele dagen na een arbeidsongeval.
      Harmtje Wever, geb. 15.02.1849 te Smilde - overl. 27.05.1932 te Enschede toen zij bij haar dochter Geesje Post- Vos op bezoek was.
      Gehuwd te Smilde op 05.10.1870

      Zij werden op 04 mei 1873 ingeschreven in het bevolkingsregister van Nieuw- Amsterdam, gemeente Emmen en waren afkomstig uit Smilde. Op dit moment woont er nog steeds naaste familie van mij in het Drentsche Nieuw- Amsterdam.

      Jan Jans Vos en Harmtje Vos- Wever liggen begraven op de begraafplaats te Nieuw- Amsterdam.

      Generatie 06:
      Jan Lamberts Vos, geb. 03.03.1806 te Smilde, ged. 12.03.1806 te
      Kloosterveen - overl. 22.12.1870 te Hijkersmilde, gemeente Smilde.
      Annegien Jacobs Kamping, geb. 10.07.1815 te Smilde - overl. 21.08.1855 te Smilde
      Gehuwd te Smilde op 06.05.1837

      Generatie 07:
      Lambert Folkerts Vos, ged. 08.05.1763 te Diever - overl. 19.03.1841 te Smilde
      Geesje Jans Vos, ged. 28.06.1767 te Diever - overl. 14.03.1847 te Smilde

      Gehuwd te Diever op 15.05.1803 (Lambert Folkerts was reeds op 03.05.1789 gehuwd)

      Lambert Folkerts Vos wordt tijdens zijn doop geschreven als "Lammert" en in latere doop- en trouwboeken als Lamert Folkert. In de akten van na 1811 wordt hij telkens beschreven als Lambert Folkerts Vos.

      Generatie 08:
      Folkert Jans, ged. 29.12.1729 te Donkerbroek - overl. 1781
      Hiltje Andries Huisman, geb. op 't oost van 't dorp Oosterwolde, ged. 18.09.1729 te Donkerbroek - overl. 08.03.1802

      Generatie 09:
      Jan Jacobs, geb. 1686 te Donkerbroek. (vermoedelijk rond de 11e maand van dat jaar) Tot op dit moment heb ik zijn geboortejaar/doop niet kunnen vinden. Deze gegevens zijn afkomstig van het internet waar een persoon uit de stad Groningen deze heeft neergezet. De namen plus dopen van de kinderen die deze persoon op het internet heeft gezet, heb ik allen laten controleren door het R.A. te Leeuwarden. Hier kwam uit, dat de gegevens correct waren en er kwamen zelfs nog een tweetal of drietal dopen van kinderen bij. Het gegeven dat Jan Jacobs in 1686 te Donkerbroek is geboren moet dus ook ergens in originele documenten zijn te vinden. Het is mij tot op heden echter niet gelukt om deze gegevens op te sporen.
      NN NN

      VERMOEDELIJK - Generatie 10 - VERMOEDELIJK:

      Jacob Folkerts, geb. ca. 1665 en afkomstig uit Appelscha

      Jantien Lamberts, geb. ca. 1665 en afkomstig uit Doldersum

      Gehuwd te Oosterwolde op 21.06.1685

      Andere kinderen uit het gezin Jacob Folkerts en Jantien Lamberts zijn:

      Aeltie Jacobs, ged. 21.02.1686 te Donkerbroek/Appelscha

      Geert Jacobs, ged. 19.07.1687 te Appelscha

      Grietie Jacobs, ged. 08.05.1689 te Appelscha

      Tot en met generatie 6 was alles glashelder en klopte het hele verhaal. Vanaf dat moment begon het puzzelen! In de huwelijksakte van generatie 06 Jan Lamberts Vos staat dat zijn moeder was Grietje Vos. De zuster van Jan Lamberts Vos huwde dezelfde dag. Dit was Hillegien Lamberts Vos en tevens in haar huwelijksakte werd vermeld, dat haar moeder was Grietje Vos. In de overlijdensakte van Lambert Folkerts Vos stond echter, dat zijn echtgenote was ene Geesje Jans Vos. Rarara???? Nader onderzoek wees uit, dat Lamert Folkert als weduwnaar huwde met Geesje Jans Vos op 15.05.1803 te Diever. Ik ging verder op onderzoek en kwam erachter, dat Lamert Folkert reeds eerder gehuwd was geweest. Hij huwde op 03.05.1789 te Diever met Grietje Jans. Aan de hand van de doop- en trouwboeken van Diever en Kloosterveen, kon ik de gehele situatie reconstrueren. Nadat Lamert Folkert gehuwd was met Grietje Jans kregen zij in ieder geval vijf kinderen. Het oudste kind Folkert werd gedoopt in Diever en de vier daaronder (t.w. Folkert, Geessien, Jan en Geert) werden in Kloosterveen gedoopt. Bij de doop van het vijfde kind Geert staat vermeld, dat de moeder Grietje Jans was overleden tussen de geboorte en de doop van het kind. Oftewel....Grietje Jans was overleden tussen 17.05.1800 en 03.06.1800. Op 15.05.1803 hertrouwt Lamert Folkert dan met Geesje Jans Vos. Zij droeg toen reeds de familienaam Vos. Uit dit tweede huwelijk komen drie kinderen voort, t.w.: Aaltien, Jan en Hillegien. Deze drie kinderen dragen allen in hun latere leven, de naam "Vos". Laatstgenoemde Jan is mijn voorvader. Zijn zuster en hij zijn uit het tweede huwelijk en hun moeder is Geesje Jans Vos. Dit staat heel duidelijk in de doopboeken. Ik had anders nog kunnen denken dat mijn stamvader misschien de "Jan" uit het eerste huwelijk zou kunnen zijn, maar in het eerste huwelijk is geen Hillegien geweest. HIER IS DUIDELIJK SPRAKE VAN EEN FOUT, GEMAAKT DOOR DE AMBTENAAR VAN DE BURGELIJKE STAND!!!

      Dan nog verder terug in de tijd wordt het pas echt puzzelen. In de overlijdensakte van Lambert Folkerts Vos staat, dat hij is geboren in 1763 en dat zijn vader was ene Folkert Lamberts en moeder NN NN. Na vele bezoeken aan het R.A. te Assen moest ik echter tezamen met een medewerker van het R.A. tot de conclusie komen, dat de enige Lammert die werd gedoopt in 1763 te Diever was een zoon van Folkert Jans en Hiltien Andries. Dan krijg je dus al automatisch als patroniem "Folkerts" en dit kon allemaal geen toeval zijn. Tevens heette de jongste dochter van Lambert Folkerts Vos nog eens Hillegien. Nader onderzoek bij het R.A. te Assen en het R.A. te Leeuwarden wees uit, dat er tenminste nog een broer en zuster waren van Lambert Folkerts. Dit was een oudere broer Jan Folkerts, gedoopt 25.04.1756 in de hervormde gemeente Donkerbroek, Haule en Haulerwijk en een jongere zuster genaamd Tjalkjen Folkerts, geboren te Oude Smilde (tegenwoordig Hoogersmilde) in 1768 en gedoopt te Diever op 06.03.1768. Ook kwam ik erachter, dat de ouders van Hiltien (tijdens doop "Hiltje") Andries waren ene Andries Lammerts Huisman en een Meijntje Pieters. De oudste zoon Jan Folkerts is dus vernoemd naar de vader van de bruidegom, de tweede zoon Lammert Folkerts werd vernoemd naar de vader van de bruid. Naar wie Tjalkjen vernoemd is, is nog onbekend. Zelf heb ik het vermoeden dat dit de moeder is van Folkert Jans. Er komt namelijk in dezelfde periode in Oude Smilde ene Meintje Folkerts voor. Zelf heb ik het vermoeden dat zij een zuster is van Lambert Folkerts. Tot op dit moment is haar doop echter nog niet gevonden!!!

      Groetjes,

      Jan Vos, Heiloo

    • edagter
      Message 2 of 5 , Jan 31, 2001
        Beste Jan,

        Ik zag dat je in de "Vos-sen" zit en in mijn genealigie mis ik een
        overlijden van Jantien Lammerts Vos, geb. 25 oktober 1810 en gehuwd met
        Hendrik Roelofs van Agteren. Heb jij dat overlijden? Mocht je gegevens van
        Hendrik nodig hebben dan stuur ik die omgaand.

        Groeten Ed Agter agter@...

> [...]
        >
        > Jan Vos, Heiloo

        > of: http://go.to/frgen .
        >
        > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli
        1999 geposte berichten staat op

      • Vos
        Message 3 of 5 , Jan 31, 2001
          Hallo Ed,
          Ik neem aan dat die Jantien Lammerts Vos waar jij het over hebt een dochter
          is van Lammert Jans Vos x Anthijn Pieters, of van Lammert Folkerts
          Vos?????????

          Ik heb wel een Jantje Vos, geboren te Smilde en gedoopt op 25.02.1810 te
          Diever dr. van Lammert Jans Vos x Anthijn Pieters.............

          Ik hoor het graag....

          M.vr.gr.,
          Jan Vos.

          Message 4 of 5 , Feb 1, 2001
            Het gaat inderdaad om Jantje Vos, dochter van Lammert Jans Vos en Anthijn
            Pieters.

            Groeten, Ed Agter

            Message 5 of 5 , Feb 1, 2001
              Hallo Ed,
              Ik heb op dit moment de overlijdensdatum niet voorhanden, maar ik zal per e-
              mail informeren bij mevr. Zielstra. Zij heeft deze datum vast wel!!! Dit
              komt ik wel enige gegevens van de Vos(sen) van de vrouwelijke lijn, maar
              houdt mij vooralsnog voornamelijk bezig met de Vos(sen) van de mannelijke
              lijn. Dit daar ik die nog niet helemaal compleet heb.

              Je hoort hier nog van.

              M.vr.gr.,
              Jan Vos, Heiloo