Bartel Pyters Hoogterp

  • janvanzandbergen
    Message 1 of 3 , Aug 19 12:08 PM
      mr. Bartel Pyters Hoogterp (mr.chiruchijn)krijgt met Tryntje Lummes
      (huwelijk 12-01-1727 6 kinderen
      bij de eerste twee in 1738 en in 1739 staat alles normaal ingevuld.
      bij de laatste 4 tussen 1746 en 1757 staat dat de vader is overleden.
      weet iemand waarom dit zo vermeld kon worden.
      de vader kon hij niet zijn , normaal gesproken had er moeten staan ,
      vader onbekend
    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 3 , Aug 19 12:31 PM
        Jan,

        Die kinderen zijn pas na het overlijden van hun vader gedoopt, waren
        al jaren eerder geboren zoals deze Pyter bijvoorbeeld: geboren in 1746

        Ferwerderadeel, dopen, geboortejaar 1746, doopjaar 1758
        Dopeling: Pyter
        Geboren op 6 februari 1746
        Gedoopt op 24 maart 1758 in Hallum
        Kind van Bartel Hoogterp en Trijntje Lummes

        Opm.: De vader is al overleden

        Groetjes,
        Annemarth

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "janvanzandbergen"
        <janvanzandbergen@...> wrote:

> [...]
        overleden.
        > weet iemand waarom dit zo vermeld kon worden.
        > de vader kon hij niet zijn , normaal gesproken had er moeten
      • J.Woudstra
        Message 3 of 3 , Aug 20 11:24 AM
          Beste Jan,
          De kinderen zijn inderdaad allemaal wel van Bartel, zie ook autorisatie
          Ferw.dl. dd.6.10.1773. Ben je al verder met de ouders van Bartel Pyters. Het
          is een beetje verwarrend want er is in dezelfde tijd ook een Bartel Pyters
          wagenmaker in Hallum. Ik denk dat de chirurgijn een zoon is van Pyter
          Bartels te Holwerd, die tr.
          1e 10.6.1713 Holw. x Rimkje Gerrits, kind Tjaltje ged.11.3.1714 Holw.
          2e 11.4.1722 Holw. x Maike Jans
          Bartel Pyters en Trijntje hebben ook een dochter Maike, hij zou dan zijn
          stiefmoeder hebben vernoemd. Ik kan echter geen doop vinden van Bartel
          Pyters.
          Pyter Bartels is zeer wrsch. een zoon van:
          Bartel Pyters tr. Tyal Bennes, attest.huwelijk Hallum 20.3.1686, hij van
          Hallum, zij van Holwerd. Laten dopen Holwerd. Pyter 30.1.1687 en 9.9.1688.

          Ben benieuwd naar jouw bevindingen.
          M.vr.gr.
          Joop Woudstra