Re: [Friesland-genealogy] Johannes & Nicolaas Bijnema

    Message 1 of 4 , Aug 5, 2007
      Margaret,

      Zou onderstaande vader Nicolaes dezelfde kunnen zijn als 'de jouwe'?
      Sneek, dopen, doopjaar 1697
      Dopeling: Johanna
      Gedoopt op 3 februari 1697 in Sneek
      Dochter van Nicolaes Jacobi Binema en Femina Veen
      Het is in ieder geval een Nicolaas die een vader Jacobus had. En Femina's
      moeder heette mogelijk Johanna.

      De volgende ondertrouw van dit echtpaar gevonden:
      Sneek, huwelijken 1695
      Vermelding: Ondertrouw op 5 oktober 1695
      Man : Nicolius Bynema afkomstig van Sneek
      Vrouw : Femmina Veen afkomstig van Kampen

      In 1701 laat dit echtpaar in Sneek vervolgens een dochter Femina (Femke)
      dopen. Grappig detail: het Latijnse femina betekent vrouw, maar de Friese
      variant Femke/Famke betekent meisje :-)
      Daarna laat Nicolaas Binema/Bijnema in Sneek de volgende kinderen dopen
      (moeder niet genoemd):
      25-05-1703 Rensia (Reintje gelatiniseerd, naar haar oma van vaders kant?)
      07-03-1706 Hilbrandus
      En vervolgens wordt Femina Veen weer als moeder vermeld en worden in Sneek
      de volgende kinderen gedoopt:
      31-05-1709 Femina
      16-12-1711 Jacobus (naar opa van vaders kant)
      19-07-1713 Jacobus

      Nicolaas liet ook 2 kinderen begraven:
      Sneek overlijden/begraven 1712
      Beluid : een kind van Niclaes Bynnema op 12 januari 1712 te Sneek
      Beluid: een kind van Niclaes Bynnema op 28 februari 1712 te Sneek

      Vermoedelijk overleed Femina in 1721 (en zou Nicolaes bij zijn huwelijk in
      1725 inderdaad weduwnaar zijn geweest):
      Sneek overlijden/begraven 1721
      Beluid : de echtgenote van Claes Bynema op 21 maart 1721 te Sneek

      Nicolaas zelf overleed vermoedelijk in 1730:
      Sneek overlijden/begraven 1730
      Beluid : Claas Bynema op 11 juli 1730 te Sneek

      Op 05-12-1727 laten Nicolaas Bijnema en Tryntie Eelkes een zoon Johannes
      dopen.

      Nicoalaas zou onderstaande Klaes geweest kunnen zijn:
      Sneek, dopen, doopjaar 1672
      Dopeling: Klaes, gedoopt op 16 augustus 1672 in Sneek
      Kind van Jacobus Marcus Bijnema en Reyntje Klaeses Hagswolt

      Overigens laat hetzelfde echtpaar 4 maanden later een zoon Marcus
      dopen.....:
      Sneek, dopen, doopjaar 1672
      Dopeling: Marcus, gedoopt op 27 december 1672 in Sneek
      Zoon van Jacobus Marcus Bijnnema, mr. en Reyntje Klaeses Hagswolt

      Hm, ik hoop dat het verhaal niet al te warrig is....
      En misschien had je het meeste van het bovenstaande zelf ook al gevonden.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 4 , Aug 5, 2007
        Margaret,

        Ik vergat nog een kind, zag ik net:

        Sneek, dopen, doopjaar 1699
        Dopeling: Rinsyna
        Gedoopt op 16 juli 1699 in Sneek
        Kind van Claes Bijnema en Femina Veen

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        ------------------------------------
[...]
      • blauweparel
        Message 3 of 4 , Aug 5, 2007
          Hallo Nynke,

          Heel erg hartelijk dank voor het meedenken en al je moeite om alles
          op te schrijven!
          De meeste gegevens had ik inderdaad al, maar het is goed te zien dat
          een ander tot de zelfde resultaten komt. En nee, het is voor mij
          helemaal niet warrig.
          Wel een vraagje: beluiden, gebeurde dat op de dag van overlijden of
          de dag van de begrafenis? Ik zou denken het laatste.

          Het lijkt er toch steeds meer op dat Nicolaas een 2e keer trouwde, en
          de 2 nicolaasen een en de zelfde persoon is.
          Maar waar is het bewijs?!

          De moeder van Femina Veen heette Femma.

          Nogmaals dank voor je reaktie,

          Margaret