Johannes & Nicolaas Bijnema

  • blauwe- parel
    Message 1 of 4 , Aug 4, 2007
      Hallo allemaal,
      In mijn bestand heb ik een Johannes Bijnema van Sneek, gereformeerd, 27 jaar, woont in de Batavierenstraat te Amsterdam, geass. met zijn moeder Trijtje Eekes en
      Hille Claartje Hardenberg van Amsterdam, gereformeerd, 18 jaar, woont in de Kijserstraat, ouders dood, geass. met haar oom Pieter van Velzen
      18-04-1755
      ------------------------------------
      Johannes Bijnema werd 05-12-1727 te Sneek geboren als zoon van Nicolaas Bijnema en Trijtje Eekes.
      Wie weet wie de ouders zijn van deze Nicolaas Bynema?? Was Nicolaas weduwnaar toen hij met Trijtje in 1725 trouwde?
      Bedankt,
      Margaret
      Message 2 of 4 , Aug 5, 2007
        Margaret,

        Zou onderstaande vader Nicolaes dezelfde kunnen zijn als 'de jouwe'?
        Sneek, dopen, doopjaar 1697
        Dopeling: Johanna
        Gedoopt op 3 februari 1697 in Sneek
        Dochter van Nicolaes Jacobi Binema en Femina Veen
        Het is in ieder geval een Nicolaas die een vader Jacobus had. En Femina's
        moeder heette mogelijk Johanna.

        De volgende ondertrouw van dit echtpaar gevonden:
        Sneek, huwelijken 1695
        Vermelding: Ondertrouw op 5 oktober 1695
        Man : Nicolius Bynema afkomstig van Sneek
        Vrouw : Femmina Veen afkomstig van Kampen

        In 1701 laat dit echtpaar in Sneek vervolgens een dochter Femina (Femke)
        dopen. Grappig detail: het Latijnse femina betekent vrouw, maar de Friese
        variant Femke/Famke betekent meisje :-)
        Daarna laat Nicolaas Binema/Bijnema in Sneek de volgende kinderen dopen
        (moeder niet genoemd):
        25-05-1703 Rensia (Reintje gelatiniseerd, naar haar oma van vaders kant?)
        07-03-1706 Hilbrandus
        En vervolgens wordt Femina Veen weer als moeder vermeld en worden in Sneek
        de volgende kinderen gedoopt:
        31-05-1709 Femina
        16-12-1711 Jacobus (naar opa van vaders kant)
        19-07-1713 Jacobus

        Nicolaas liet ook 2 kinderen begraven:
        Sneek overlijden/begraven 1712
        Beluid : een kind van Niclaes Bynnema op 12 januari 1712 te Sneek
        Beluid: een kind van Niclaes Bynnema op 28 februari 1712 te Sneek

        Vermoedelijk overleed Femina in 1721 (en zou Nicolaes bij zijn huwelijk in
        1725 inderdaad weduwnaar zijn geweest):
        Sneek overlijden/begraven 1721
        Beluid : de echtgenote van Claes Bynema op 21 maart 1721 te Sneek

        Nicolaas zelf overleed vermoedelijk in 1730:
        Sneek overlijden/begraven 1730
        Beluid : Claas Bynema op 11 juli 1730 te Sneek

        Op 05-12-1727 laten Nicolaas Bijnema en Tryntie Eelkes een zoon Johannes
        dopen.

        Nicoalaas zou onderstaande Klaes geweest kunnen zijn:
        Sneek, dopen, doopjaar 1672
        Dopeling: Klaes, gedoopt op 16 augustus 1672 in Sneek
        Kind van Jacobus Marcus Bijnema en Reyntje Klaeses Hagswolt

        Overigens laat hetzelfde echtpaar 4 maanden later een zoon Marcus
        dopen.....:
        Sneek, dopen, doopjaar 1672
        Dopeling: Marcus, gedoopt op 27 december 1672 in Sneek
        Zoon van Jacobus Marcus Bijnnema, mr. en Reyntje Klaeses Hagswolt

        Hm, ik hoop dat het verhaal niet al te warrig is....
        En misschien had je het meeste van het bovenstaande zelf ook al gevonden.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 4 , Aug 5, 2007
          Margaret,

          Ik vergat nog een kind, zag ik net:

          Sneek, dopen, doopjaar 1699
          Dopeling: Rinsyna
          Gedoopt op 16 juli 1699 in Sneek
          Kind van Claes Bijnema en Femina Veen

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 4 , Aug 5, 2007
            Hallo Nynke,

            Heel erg hartelijk dank voor het meedenken en al je moeite om alles
            op te schrijven!
            De meeste gegevens had ik inderdaad al, maar het is goed te zien dat
            een ander tot de zelfde resultaten komt. En nee, het is voor mij
            helemaal niet warrig.
            Wel een vraagje: beluiden, gebeurde dat op de dag van overlijden of
            de dag van de begrafenis? Ik zou denken het laatste.

            Het lijkt er toch steeds meer op dat Nicolaas een 2e keer trouwde, en
            de 2 nicolaasen een en de zelfde persoon is.
            Maar waar is het bewijs?!

            De moeder van Femina Veen heette Femma.

            Nogmaals dank voor je reaktie,

            Margaret