Re: [Friesland-genealogy] Re: Hollinga-Eiland

  • Yvonne Blaauw
    Message 1 of 4 , Aug 4, 2007
      Ad,

      Ze wordt vermeldt op de cd dopen Zuid Holland, als zijnde gedoopt in Oude Tonge!
      Meer is er op die cd niet te vinden van dit echtpaar, gedoopt op doorreis? misschien was haar vader visser of predikant? soldaten afkomstig uit Friesland en andersom vindt je genoeg in o.a. Zuid Holland en Brabant, maar kan geen garnizoen vinden in Oude Tonge

      groet, Yvonne

      Micheline,

      Oude Tonge en Leeuwarden liggen ver uit elkaar, voor Nederlandse begrippen.
      Zoek maar op bij www.maps.google. nl
      Oude Tonge ligt in de provincie Zuid-Holland (op het eiland Goeree -
      Overflakkee, ten onrechte wordt vaak gedacht dat het Zeeland is)
      Als ze trouwt is ze woonachtig in Leeuwarden. Vóór 1811 was het blijkbaar
      niet gebruikelijk om naar geboorteplaats te vragen. Er was nog geen
      burgerlijke stand en geen standaardisatie van de gegevens.
      Voor haar overlijdensacte is er wel gevraagd naar haar geboorteplaats.
      Het zou kunnen (nu ben ik speculatief) dat ze uit Oudorp afkomstig is, bij
      Alkmaar in Noord-Holland. Daar komt de naam Eiland veel voor (zie Genlias).

    • melis micheline
      Message 2 of 4 , Aug 7, 2007
        Mij E-mail bounced, so here it comes again M

        Beste Nynhen, Annemarth, Yvonne, Ad, en Richard

        Ik denk niet dat we meer zullen vinden, maar dat weet je nooit, ze
        zijn zoveel verhuisd... : Utrecht, Oude Tonge,Leeuwarden, Harlingen,
        Oostende en nu misschien ook Oudorp.

        Ik denk niet dat ze predikanten waren want Renerius (x Bussay) die in
        Oostende aankwam heeft eerste 4 onwettige kinderen en dan 5 na zijn
        huwelijk...Zeeman ? maar dan Utrecht pas daar niet bij.

        De 230 Eyland die tot 1975 in Oostende zijn geboren stammen allemaal
        van het echtpaar Eyland-Bussay af.

        Op welke Forum zoek ik voor Oudorp ?

        Hartelijke dank , we blijven in kontakt en tot ziens

        Micheline

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Ad Rienks" <kwibus@...>
        wrote:

> [...]

        is, bij
        > Alkmaar in Noord-Holland. Daar komt de naam Eiland veel voor (zie

      • Annemarth Sterringa
        Message 3 of 4 , Aug 7, 2007
          Hallo Micheline,
          Het was zeker een verhuislustige familie: ik zag bij Genlias een
          overlijden van een kind van Maria Eiland/Eijland/IJland en Jacob
          Hollinga die in de stad Groningen geboren was.

          In Oudorp (Noord-Holland) hoef je NIET te zoeken.
          Maria's doop staat op de cd dopen Zuid-Holland vermeld in Oude Tonge!!

          Groetjes,
          Annemarth Sterringa

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "melis micheline"