Re: Overlijden Elisabeth Eizes

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 11 , Aug 3, 2007
      Hans,

      Het feit dat Elisabeth Eizes en Anthony van Ossenbrugge een dochter
      Hendrikje hadden, is al bijna 99,99% zeker bewijs dat Elisabeth de
      dopeling uit Buiksloot was.

      Stel dat Elizabeth voor 1836 (of voor 1846) overleden is, dan moet haar
      overlijden - inclusief hopelijk namen ouders - vermeld zijn in de
      huwelijkse bijlage van dochter Hendrikje (1836), en van dochter Maria
      Adriana Elisabeth (1846).

      Groetjes,
      Annemarth

      Huwelijksakte Schoterland, 1836
      Man : Hendrik Zeilmaker, oud 24 jaar, geboren te
      Zwartsluis, provincie Overijssel
      Ouders: Wicher Lubberts Antoni Zeilmaker en Hermina Kiers
      Vrouw : Hendrikjen van Ossenbruggen, oud 28 jaar, geboren
      te Oudeschoot
      Ouders: Antoni van Ossenbruggen en Elisabeth Eyses
      Datum : 7 augustus 1836, akte nr. 33
      *

      Huwelijksakte Schoterland, 1846
      Man : Jan Pieters Buisma, oud 27 jaar, geboren te
      Langweer, gemeente Doniawerstal
      Ouders: Pieter Hendriks Buisma en Yke Gerbens Joustra
      Vrouw : Maria Adriana Elisabeth van Ossenbruggen, oud 31
      jaar, geboren te Oudeschoot
      Ouders: Anthony van Ossenbruggen en Elisabeth Eyses
      Datum : 7 mei 1846, akte nr. 22
      *

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hans Gruizinga"
      <hans.gruizinga@...> wrote:

      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hans Gruizinga"
      > <hans.gruizinga@> wrote:
      > >
      > Goede middag,
      >
      > De gegevens omtrent Anthony van Ossenbrugge had ik al. Het gaat mij
      > met name om de ouders van Elisabeth. Ik heb nl een doopinschrijving
      > gevonden van een Elisabet in Buiksloot op 21 maart 1784. De vader is
      > Klaas Eijssis Vliedorp? en de moeder Hendrikje Barends Sap. Ik hoop in
      > de overlijdensacte van Elisabeth hiervan bevestiging te vinden.
      >
      > Groeten,
      >
      > Hans Gruizinga
    • Appy de Vries
      Message 2 of 11 , Aug 3, 2007
        Hans;
        heb jouw akte genoteerd,maar 16 Aug.,
        is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de groep komen,dan kijk ik wel even!
        want een heel stuk fam.zat in Schoterland,
        veel groetjes
        Appy.

        Message 3 of 11 , Aug 6, 2007
          Appy,

          Dank je wel voor je aanbod. Ikzelf woon grotendeels in Frankrijk, dus
          internet is voor mij erg belangrijk voor de hobby. Archieven bezoeken
          doe ik dan ook veel te weinig.

          Groeten,

          Hans Gruizinga

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"
          <appydevries@...> wrote:

> [...]
          > is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de
          groep komen,dan kijk ik wel even!
          > want een heel stuk fam.zat in Schoterland,

        • Appy de Vries
          Message 4 of 11 , Aug 16, 2007
            Hans;
            Bkn. 4178 akte 177 Schoterland.
            In het jaar 1855 den 21ste der maand
            Dec.zijn voor ons,Anne Meinesz,ambtenaar van den burgerlijke stand der gemeente Schoterland,
            prov.Friesland,verschenen;
            Hessel Jans Meibosch [32j.] arbeider
            en Jacob Roelofs Somer [25j.] klerk,
            beide won.te Oudeschoot,welke ons verklaard hebben dat Elisabeth Eizes
            oud 72 jaren,zonder beroep geboren
            te Buiksloot bij Amsterdam,won.Oudeschoot
            gehuwd met Anthony van Ossenbruggen
            rustend predikant aldaar en dochter van;
            Klaas Eizes en Hendrikje Beerends Sap,
            beide overleden,op den 30ste der maand Dec. des middags ten 6 ure in het huisnr.32 te Oudeschoot is overleden.

            Bkn.4180 akte 120 Schoterland.
            In het jaar 1861 den vijfden dag
            der maand July zijn voor ons
            Anne Meinesz ,ambtenaar van den burgerlijke stand der gem.Schoterland
            prov.Friesland verschenen;
            Klaas Berend Bosma oud 71jaren
            arbeider en Jacob Wiegers Kolk 44j,
            arbeider beide van Oudeschoot,
            welke ons verklaard hebben dat
            Anthony van Ossenbruggen 85j.
            rustend predikant geboren te REMBANG
            won. Oudeschoot weduwnaar van
            Elisabeth Eizes ,zoon van
            Pieter van Ossenbruggen en
            Maria Adrana Koningsreur ?
            beide overleden,op den vierdn der maandJuly des morgens ten zeven ure
            in het huisnr.32 te Oudeschoot is overleden.

            Volkstelling 1840 Schoterland.
            Huisnr.13 Oudeschoot.
            Anthony van Ossenbruggen [66j.]
            geboren 1776 te SAMMARANG,
            predikant.
            Elisabeth Eizes [56j.] geb.te Buiksloot
            Maria Adriana Elisabeth van Ossenbruggen [24j.] geb.21-02-1815 Ods.
            Anna Cornelia van Ossenbruggen [19j.]
            geb.04-04-1820 Ods.

            tot zover Hans,vragen?? mail maar.
            Groetjes Appy.

            <appydevries@...> wrote:

> [...]
            > is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de
            groep komen,dan kijk ik wel even!
            > want een heel stuk fam.zat in Schoterland,

          • Jos
            Message 5 of 11 , Aug 26, 2007
              Weet iemand ook wat er met Jan Pieters Buisma(n) [echtgenoot van Maria
              Adriana Elisabeth van Ossenbruggen] is gebeurt na de geboorte van dochter
              Yke (21-02-1847, Franeker) en het overlijden van zijn vrouw (20-03-1847,
              Franeker)?

              Is dit misschien 'n 2e huwelijk??

              Huwelijksakte Bolsward, 1862

              Man : Jan Pieters Buisma

              Vrouw : Antje Sjoerds Hidma

              Datum : 13 april 1862, akte nr. 7

              En weet iemand waar en wanneer hij overleden is?

              Groet,

              Jos Buisman

              _____

              Message 6 of 11 , Aug 28, 2007
                Hallo Jos.
                Succes er mee, Cor

                Antwoord:
                Jan * 17-02-1819 Langweer.
                Ouders: Pieter Hendriks Buisma , onderwijzer, 42jaar en Yke Gerbens
                Joustra.
                Antje * 10-12-1817 gem. Barradeel
                Ouders: Sjoerd Piers Hobma, timmerknecht onder Almenum en Rinske Tjallings
                Reitsma.

                Maria A E van O +20-03-1847 te Franeker 32 jaar.
                * te Oudeschoot, wonende te Franeker.
                Geh. met Jan P Buisma
                Dr. van Anthonij van O., predikant en Elisabeth Eizes beide won. te
                Oudeschoot.

                Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: Jan Pieters Buisma(n) - was

                Message 7 of 11 , Aug 28, 2007
                  Hallo Cor,

                  Hartelijk bedankt voor het opzoeken van de gegevens.

                  Het was dus inderdaad 'n 2e huwelijk van hem.

                  Groet,

                  Jos

                  _____

                  Datum : 13 april 1862, akte nr. 7

                  En weet iemand waar en wanneer hij overleden is?

                  Groet,
                  Jos Buisman
                  <http://geo.yahoo.com/serv?s=97359714/grpId=238370/grpspId=1705040837/msgId=
                  40089/stime=1188315924/nc1=4617365/nc2=4763758/nc3=4706133>