Re: Overlijden Elisabeth Eizes

  • Hans Gruizinga
    Message 1 of 11 , Aug 3, 2007
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hans Gruizinga"
      <hans.gruizinga@...> wrote:

      Goede middag,

      De gegevens omtrent Anthony van Ossenbrugge had ik al. Het gaat mij
      met name om de ouders van Elisabeth. Ik heb nl een doopinschrijving
      gevonden van een Elisabet in Buiksloot op 21 maart 1784. De vader is
      Klaas Eijssis Vliedorp? en de moeder Hendrikje Barends Sap. Ik hoop in
      de overlijdensacte van Elisabeth hiervan bevestiging te vinden.

      Groeten,

      Hans Gruizinga
    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 11 , Aug 3, 2007
        Hans,

        Het feit dat Elisabeth Eizes en Anthony van Ossenbrugge een dochter
        Hendrikje hadden, is al bijna 99,99% zeker bewijs dat Elisabeth de
        dopeling uit Buiksloot was.

        Stel dat Elizabeth voor 1836 (of voor 1846) overleden is, dan moet haar
        overlijden - inclusief hopelijk namen ouders - vermeld zijn in de
        huwelijkse bijlage van dochter Hendrikje (1836), en van dochter Maria
        Adriana Elisabeth (1846).

        Groetjes,
        Annemarth

        Huwelijksakte Schoterland, 1836
        Man : Hendrik Zeilmaker, oud 24 jaar, geboren te
        Zwartsluis, provincie Overijssel
        Ouders: Wicher Lubberts Antoni Zeilmaker en Hermina Kiers
        Vrouw : Hendrikjen van Ossenbruggen, oud 28 jaar, geboren
        te Oudeschoot
        Ouders: Antoni van Ossenbruggen en Elisabeth Eyses
        Datum : 7 augustus 1836, akte nr. 33
        *

        Huwelijksakte Schoterland, 1846
        Man : Jan Pieters Buisma, oud 27 jaar, geboren te
        Langweer, gemeente Doniawerstal
        Ouders: Pieter Hendriks Buisma en Yke Gerbens Joustra
        Vrouw : Maria Adriana Elisabeth van Ossenbruggen, oud 31
        jaar, geboren te Oudeschoot
        Ouders: Anthony van Ossenbruggen en Elisabeth Eyses
        Datum : 7 mei 1846, akte nr. 22
        *

        <hans.gruizinga@...> wrote:

> [...]
        > Klaas Eijssis Vliedorp? en de moeder Hendrikje Barends Sap. Ik hoop in
        > de overlijdensacte van Elisabeth hiervan bevestiging te vinden.

      • Appy de Vries
        Message 3 of 11 , Aug 3, 2007
          Hans;
          heb jouw akte genoteerd,maar 16 Aug.,
          is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de groep komen,dan kijk ik wel even!
          want een heel stuk fam.zat in Schoterland,
          veel groetjes
          Appy.

          Message 4 of 11 , Aug 6, 2007
            Appy,

            Dank je wel voor je aanbod. Ikzelf woon grotendeels in Frankrijk, dus
            internet is voor mij erg belangrijk voor de hobby. Archieven bezoeken
            doe ik dan ook veel te weinig.

            Groeten,

            Hans Gruizinga

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"
            <appydevries@...> wrote:

> [...]
            > is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de
            groep komen,dan kijk ik wel even!
            > want een heel stuk fam.zat in Schoterland,

          • Appy de Vries
            Message 5 of 11 , Aug 16, 2007
              Hans;
              Bkn. 4178 akte 177 Schoterland.
              In het jaar 1855 den 21ste der maand
              Dec.zijn voor ons,Anne Meinesz,ambtenaar van den burgerlijke stand der gemeente Schoterland,
              prov.Friesland,verschenen;
              Hessel Jans Meibosch [32j.] arbeider
              en Jacob Roelofs Somer [25j.] klerk,
              beide won.te Oudeschoot,welke ons verklaard hebben dat Elisabeth Eizes
              oud 72 jaren,zonder beroep geboren
              te Buiksloot bij Amsterdam,won.Oudeschoot
              gehuwd met Anthony van Ossenbruggen
              rustend predikant aldaar en dochter van;
              Klaas Eizes en Hendrikje Beerends Sap,
              beide overleden,op den 30ste der maand Dec. des middags ten 6 ure in het huisnr.32 te Oudeschoot is overleden.

              Bkn.4180 akte 120 Schoterland.
              In het jaar 1861 den vijfden dag
              der maand July zijn voor ons
              Anne Meinesz ,ambtenaar van den burgerlijke stand der gem.Schoterland
              prov.Friesland verschenen;
              Klaas Berend Bosma oud 71jaren
              arbeider en Jacob Wiegers Kolk 44j,
              arbeider beide van Oudeschoot,
              welke ons verklaard hebben dat
              Anthony van Ossenbruggen 85j.
              rustend predikant geboren te REMBANG
              won. Oudeschoot weduwnaar van
              Elisabeth Eizes ,zoon van
              Pieter van Ossenbruggen en
              Maria Adrana Koningsreur ?
              beide overleden,op den vierdn der maandJuly des morgens ten zeven ure
              in het huisnr.32 te Oudeschoot is overleden.

              Volkstelling 1840 Schoterland.
              Huisnr.13 Oudeschoot.
              Anthony van Ossenbruggen [66j.]
              geboren 1776 te SAMMARANG,
              predikant.
              Elisabeth Eizes [56j.] geb.te Buiksloot
              Maria Adriana Elisabeth van Ossenbruggen [24j.] geb.21-02-1815 Ods.
              Anna Cornelia van Ossenbruggen [19j.]
              geb.04-04-1820 Ods.

              tot zover Hans,vragen?? mail maar.
              Groetjes Appy.

              <appydevries@...> wrote:

> [...]
              > is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de
              groep komen,dan kijk ik wel even!
              > want een heel stuk fam.zat in Schoterland,

            • Jos
              Message 6 of 11 , Aug 26, 2007
                Weet iemand ook wat er met Jan Pieters Buisma(n) [echtgenoot van Maria
                Adriana Elisabeth van Ossenbruggen] is gebeurt na de geboorte van dochter
                Yke (21-02-1847, Franeker) en het overlijden van zijn vrouw (20-03-1847,
                Franeker)?

                Is dit misschien 'n 2e huwelijk??

                Huwelijksakte Bolsward, 1862

                Man : Jan Pieters Buisma

                Vrouw : Antje Sjoerds Hidma

                Datum : 13 april 1862, akte nr. 7

                En weet iemand waar en wanneer hij overleden is?

                Groet,

                Jos Buisman

                _____

                Message 7 of 11 , Aug 28, 2007
                  Hallo Jos.
                  Succes er mee, Cor

                  Antwoord:
                  Jan * 17-02-1819 Langweer.
                  Ouders: Pieter Hendriks Buisma , onderwijzer, 42jaar en Yke Gerbens
                  Joustra.
                  Antje * 10-12-1817 gem. Barradeel
                  Ouders: Sjoerd Piers Hobma, timmerknecht onder Almenum en Rinske Tjallings
                  Reitsma.

                  Maria A E van O +20-03-1847 te Franeker 32 jaar.
                  * te Oudeschoot, wonende te Franeker.
                  Geh. met Jan P Buisma
                  Dr. van Anthonij van O., predikant en Elisabeth Eizes beide won. te
                  Oudeschoot.

                  Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: Jan Pieters Buisma(n) - was

                  Message 8 of 11 , Aug 28, 2007
                    Hallo Cor,

                    Hartelijk bedankt voor het opzoeken van de gegevens.

                    Het was dus inderdaad 'n 2e huwelijk van hem.

                    Groet,

                    Jos

                    _____

                    Datum : 13 april 1862, akte nr. 7

                    En weet iemand waar en wanneer hij overleden is?

                    Groet,
                    Jos Buisman
                    <http://geo.yahoo.com/serv?s=97359714/grpId=238370/grpspId=1705040837/msgId=
                    40089/stime=1188315924/nc1=4617365/nc2=4763758/nc3=4706133>