Re: [Friesland-genealogy] Overlijden Elisabeth Eizes

  • Ben Sinnema
    Message 1 of 11 , Aug 3, 2007
      Dit heb ik voor je kunnen vinden :Schoterland, huwelijken 1802
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 november 1802 in
      Oudeschoot
      Man : Anthony van Ossenbruggen
      Vrouw : Elisabeth Eyses afkomstig van Buiksloot (?)
      Opmerking : hij is predikant te Oudeschoot

      Gestandaardiseerde namen: ANTONIUS en LIJSBET EISES
      Overlijdensakte Schoterland, 1861
      Aangiftedatum 5 juli 1861, akte nr. 120
      Anthony van Ossenbruggen, overleden 4 juli 1861
      Oud 85 jaar, weduwnaar van Elisabeth Eizes
      Zoon van Pieter van Ossenbruggen en Maria Adriana Koningreur
      Opm.: geboren te Rembang; naam moeder staat zo in de akte vermeld
      Huwelijksakte Schoterland, 1836
      Man : Hendrik Zeilmaker, oud 24 jaar, geboren te
      Zwartsluis, provincie Overijssel
      Ouders: Wicher Lubberts Antoni Zeilmaker en Hermina Kiers
      Vrouw : Hendrikjen van Ossenbruggen, oud 28 jaar, geboren
      te Oudeschoot
      Ouders: Antoni van Ossenbruggen en Elisabeth Eyses
      Datum : 7 augustus 1836, akte nr. 33
      Huwelijksakte Schoterland, 1846
      Man : Jan Pieters Buisma, oud 27 jaar, geboren te
      Langweer, gemeente Doniawerstal
      Ouders: Pieter Hendriks Buisma en Yke Gerbens Joustra
      Vrouw : Maria Adriana Elisabeth van Ossenbruggen, oud 31
      jaar, geboren te Oudeschoot
      Ouders: Anthony van Ossenbruggen en Elisabeth Eyses
      Datum : 7 mei 1846, akte nr. 22Ben Sinnema
      Message 2 of 11 , Aug 3, 2007
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hans Gruizinga"
        <hans.gruizinga@...> wrote:

        Goede middag,

        De gegevens omtrent Anthony van Ossenbrugge had ik al. Het gaat mij
        met name om de ouders van Elisabeth. Ik heb nl een doopinschrijving
        gevonden van een Elisabet in Buiksloot op 21 maart 1784. De vader is
        Klaas Eijssis Vliedorp? en de moeder Hendrikje Barends Sap. Ik hoop in
        de overlijdensacte van Elisabeth hiervan bevestiging te vinden.

        Groeten,

        Hans Gruizinga
      • Annemarth Sterringa
        Message 3 of 11 , Aug 3, 2007
          Hans,

          Het feit dat Elisabeth Eizes en Anthony van Ossenbrugge een dochter
          Hendrikje hadden, is al bijna 99,99% zeker bewijs dat Elisabeth de
          dopeling uit Buiksloot was.

          Stel dat Elizabeth voor 1836 (of voor 1846) overleden is, dan moet haar
          overlijden - inclusief hopelijk namen ouders - vermeld zijn in de
          huwelijkse bijlage van dochter Hendrikje (1836), en van dochter Maria
          Adriana Elisabeth (1846).

          Groetjes,
          Annemarth

          Datum : 7 mei 1846, akte nr. 22
          *

          <hans.gruizinga@...> wrote:

> [...]
          > Klaas Eijssis Vliedorp? en de moeder Hendrikje Barends Sap. Ik hoop in
          > de overlijdensacte van Elisabeth hiervan bevestiging te vinden.

        • Appy de Vries
          Message 4 of 11 , Aug 3, 2007
            Hans;
            heb jouw akte genoteerd,maar 16 Aug.,
            is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de groep komen,dan kijk ik wel even!
            want een heel stuk fam.zat in Schoterland,
            veel groetjes
            Appy.

            Message 5 of 11 , Aug 6, 2007
              Appy,

              Dank je wel voor je aanbod. Ikzelf woon grotendeels in Frankrijk, dus
              internet is voor mij erg belangrijk voor de hobby. Archieven bezoeken
              doe ik dan ook veel te weinig.

              Groeten,

              Hans Gruizinga

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"
              <appydevries@...> wrote:

> [...]
              > is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de
              groep komen,dan kijk ik wel even!
              > want een heel stuk fam.zat in Schoterland,

            • Appy de Vries
              Message 6 of 11 , Aug 16, 2007
                Hans;
                Bkn. 4178 akte 177 Schoterland.
                In het jaar 1855 den 21ste der maand
                Dec.zijn voor ons,Anne Meinesz,ambtenaar van den burgerlijke stand der gemeente Schoterland,
                prov.Friesland,verschenen;
                Hessel Jans Meibosch [32j.] arbeider
                en Jacob Roelofs Somer [25j.] klerk,
                beide won.te Oudeschoot,welke ons verklaard hebben dat Elisabeth Eizes
                oud 72 jaren,zonder beroep geboren
                te Buiksloot bij Amsterdam,won.Oudeschoot
                gehuwd met Anthony van Ossenbruggen
                rustend predikant aldaar en dochter van;
                Klaas Eizes en Hendrikje Beerends Sap,
                beide overleden,op den 30ste der maand Dec. des middags ten 6 ure in het huisnr.32 te Oudeschoot is overleden.

                Bkn.4180 akte 120 Schoterland.
                In het jaar 1861 den vijfden dag
                der maand July zijn voor ons
                Anne Meinesz ,ambtenaar van den burgerlijke stand der gem.Schoterland
                prov.Friesland verschenen;
                Klaas Berend Bosma oud 71jaren
                arbeider en Jacob Wiegers Kolk 44j,
                arbeider beide van Oudeschoot,
                welke ons verklaard hebben dat
                Anthony van Ossenbruggen 85j.
                rustend predikant geboren te REMBANG
                won. Oudeschoot weduwnaar van
                Elisabeth Eizes ,zoon van
                Pieter van Ossenbruggen en
                Maria Adrana Koningsreur ?
                beide overleden,op den vierdn der maandJuly des morgens ten zeven ure
                in het huisnr.32 te Oudeschoot is overleden.

                Volkstelling 1840 Schoterland.
                Huisnr.13 Oudeschoot.
                Anthony van Ossenbruggen [66j.]
                geboren 1776 te SAMMARANG,
                predikant.
                Elisabeth Eizes [56j.] geb.te Buiksloot
                Maria Adriana Elisabeth van Ossenbruggen [24j.] geb.21-02-1815 Ods.
                Anna Cornelia van Ossenbruggen [19j.]
                geb.04-04-1820 Ods.

                tot zover Hans,vragen?? mail maar.
                Groetjes Appy.

                <appydevries@...> wrote:

> [...]
                > is ons archief weer open,mocht er voor die tijd geen info via de
                groep komen,dan kijk ik wel even!
                > want een heel stuk fam.zat in Schoterland,

              • Jos
                Message 7 of 11 , Aug 26, 2007
                  Weet iemand ook wat er met Jan Pieters Buisma(n) [echtgenoot van Maria
                  Adriana Elisabeth van Ossenbruggen] is gebeurt na de geboorte van dochter
                  Yke (21-02-1847, Franeker) en het overlijden van zijn vrouw (20-03-1847,
                  Franeker)?

                  Is dit misschien 'n 2e huwelijk??

                  Huwelijksakte Bolsward, 1862

                  Man : Jan Pieters Buisma

                  Vrouw : Antje Sjoerds Hidma

                  Datum : 13 april 1862, akte nr. 7

                  En weet iemand waar en wanneer hij overleden is?

                  Groet,

                  Jos Buisman

                  _____

                  Message 8 of 11 , Aug 28, 2007
                    Hallo Jos.
                    Succes er mee, Cor

                    Antwoord:
                    Jan * 17-02-1819 Langweer.
                    Ouders: Pieter Hendriks Buisma , onderwijzer, 42jaar en Yke Gerbens
                    Joustra.
                    Antje * 10-12-1817 gem. Barradeel
                    Ouders: Sjoerd Piers Hobma, timmerknecht onder Almenum en Rinske Tjallings
                    Reitsma.

                    Maria A E van O +20-03-1847 te Franeker 32 jaar.
                    * te Oudeschoot, wonende te Franeker.
                    Geh. met Jan P Buisma
                    Dr. van Anthonij van O., predikant en Elisabeth Eizes beide won. te
                    Oudeschoot.

                    Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: Jan Pieters Buisma(n) - was

                    Message 9 of 11 , Aug 28, 2007
                      Hallo Cor,

                      Hartelijk bedankt voor het opzoeken van de gegevens.

                      Het was dus inderdaad 'n 2e huwelijk van hem.

                      Groet,

                      Jos

                      _____

                      Datum : 13 april 1862, akte nr. 7

                      En weet iemand waar en wanneer hij overleden is?

                      Groet,
                      Jos Buisman
                      <http://geo.yahoo.com/serv?s=97359714/grpId=238370/grpspId=1705040837/msgId=
                      40089/stime=1188315924/nc1=4617365/nc2=4763758/nc3=4706133>