Re: [Friesland-genealogy] "Klok"........

  • Gerrit Zweers
    Message 1 of 5 , Jan 28, 2001
      Aan Jan Vos en Detje van der Laan,

      Jan schreef:

      > Voor de tweede keer, nog maar een keer proberen, want het lukt nu
      blijkbaar wel....................

      beetje beter doet. Grietje Jacobs Klok was een dochter van Jacob Klok en
      Roelofje Jans. Deze Grietje Jacobs Klok huwde op 09.05.1816 te Smilde met
      Folkert Lamberts (de Groot(e).

      Hallo Jan,
      Dat is geweldig dat je computer het weer goed doet, want blijkbaar heb je nu
      zelf de gegevens van Grietje Jacobs Klok. Nu je weet dat haar ouders zijn
      Jacob Klok en Roelofje Jans, kan ik haar inpassen in de gegevens die ik
      zojuist van Detje van der Laan heb gekregen. Ik heb vandaag van de oudste
      persoon Hendrik Geerts CLOCK (geb. ca. 1630) een parenteel samengesteld en
      daarin staan die ouders vermeld als vierde generatie! Van die ouders had ik
      alleen hun zoon Hendrik Jacobs Klok, geboren te Smilde in 1791 (met
      nageslacht). Daar kan dus nu Grietje Jacobs Klok aan toegevoegd worden! Je
      schreef dat zij op 9-5-1816 is gehuwd met jouw voorvader Folkert Lamberts.
      Weet je ook haar juiste geboortedatum? Dat zal omstreeks 1790 geweest zijn.
      Ik kwam in de derde generatie tegen de grootvader van Grietje Jacobs Klok.
      Deze Lammert Geerts Klok, bleek gehuwd te zijn met een Geessien Roelfs Vos.
      Ook familie van jou?
      In de zesde generatie trof ik nog een onduidelijkheid (in de parenteel van
      Hendrik Clock)aan bij de broers Jan Jans en Hendrik Jans Klok. Dat moet ik
      nog verder uitzoeken omdat dit bij een andere parenteel (van Jan Klok uit
      Smilde) anders staat vermeld.
      Tot schrijfs dus,

      Gerrit Zweers

      Beste Detje,
      Hartelijk dank voor je GedCom-bestand. Ik heb er een parenteel van Hendrik
      Clock uit gedestilleerd met 740 personen en 301 relaties. Ik ben dus zoals
      je hierboven hebt gelezen, druk doende dat te bestuderen.
      Grtn.vn.Grrt.nl
    • Vos
      Message 2 of 5 , Jan 28, 2001
        Hallo Gerrit,
        Mooi werk. Ja, ik heb nog wel meer gegevens omtrent Grietje Jacobs Klok. Zij
        huwde met Folkert Lamberts (de Groote). Deze Folkert Lamberts de Groote zijn
        vader was Lambert Folkerts en die overleed als Lambert Folkerts Vos op
        19.03.1841 te Smilde. Dat is mijn stamvader.

        Grietje Jacobs Klok, geboren 28.05.1786 te Smilde en overleden op 09.11.1818
        te Smilde. Zij huwde Folkert Lamberts op 09.05.1816 te Smilde. Folkert
        Lamberts werd vermoedelijk geboren op 04.09.1791 te Smilde en gedoopt op
        11.09.1791 te Kloosterveen. Dit laatste is "vermoedelijk", aangezien ik twee
        keer een Folkert Lamberts van hetzelfde echtpaar ben tegengekomen.
        Vermoedelijk is het oudste kind op jonge leeftijd overleden. Folkert
        Lamberts de Groote huwde na het overlijden van Grietje Jacobs Klok met ene
        Sijchien Hendriks Mesken (Messchen en ook wel Meeken). Zij was geboren
        28.08.1794 te Dwingelo en overleden 14.11.1860 te Smilde. Zij huwden te
        Smilde op 14.12.1821.

        Die grootmoeder die tevens de naam Vos droeg, zal wellicht een verre
        verwante van mij zijn. Ik kan haar op dit moment echter nog niet plaatsen.
        Aangezien mijn stamvader in de mannelijke lijn de familienaam "Vos" heeft
        aangenomen, welke familienaam zijn tweede echtgenote reeds droeg, hierdoor
        heb ik dus zowel Vos(sen) in de mannelijke lijn als in de vrouwelijke lijn.
        Tevens is mijn betovergrootmoeder van mijn moederskant een "Vos" geweest,
        afkomstig uit Hoogeveen. Oftewel allemaal Vossen!

        Groetjes,
        Jan Vos, Heiloo

        > Voor de tweede keer, nog maar een keer proberen, want het lukt nu
        blijkbaar wel....................

        of: http://go.to/frgen .

      • elp
        Message 3 of 5 , Jan 29, 2001
          Hallo Gerrit Zweers, Jan Vos and Detje v.d. Laan,

          Ik heb een Geertjen Harmens Klok, geb. ca 1775 in Smilde, getr. met
          Wessel Zeunen (Zunnen, Seuns) ca 1791. Hun dochter Hillechien
          (Hilligjen) tr Tjeerd Wessels Holtrop in Juni 1814 Oldeberkoop.
          Past zij misschien ergens bij?

          Mvg,

          Eva.