Pieter Pieters en Oeke Eilerts Sexbierum

  • Reiny Wiersma
    Message 1 of 6 , Jul 28, 2007
      Lijstgenoten,

      Graag jullie advies.

      Ik zoek de ouders van Pieter Pieters en Oeke Eilerts/Eijles uit
      Sexbierum

      Barradeel, huwelijken 1773
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 september 1773 in Sexbierum
      Man : Pieter Pieters afkomstig van Sexbierum
      Vrouw : Oeke Eijles afkomstig van Sexbierum

      Kinderen: Andries, Pieter, Aaltje, Douwe, Rense, Durk, Watse, Rinske,
      Rigtsje

      Doopgegevens Pieter Pieters:
      Barradeel, dopen, geboortejaar 1740, doopjaar 1775
      Dopeling: Pieter Pieters
      Geboren in 1740
      Gedoopt op belijdenis op 30 april 1775 in Sexbierum
      Kind van niet genoemde vader en niet genoemde moeder

      De enige Pieter uit de Quotisatiekohieren 1749 in Sexbierum is:
      Pyter Dirks, Barradeel
      Plaats: Sexbierum
      Omschrijving: geringe schoenmaker
      Gezin volw: 2 en kind: 3
      Aanslag: 14-1-6
      Verhoging:
      Vermogen:
      Bron: Barradeel, fol. 49

      Maar hij laat wel kinderen dopen:
      Trijntie 1745, Geertje 1747, Antie 1752, Trijntie 1755, Antie 1757
      Misschien alleen de oudste(n) niet?

      Een trouwdatum van Pieter Dirks is niet te vinden, de Pieter Dirks die
      in 1739 trouwde is verhuisd naar Tzummarum en daar later terug te vinden
      als arbeider in de Quotisatiekohieren.

      Heeft iemand een idee hoe ik verder kan zoeken?

      Groet
      Reiny Wiersma

      P.S.
      Ik lees met plezier de mails die zo rondgaan en leer er regelmatig wat
      van.

    • Attie Hoogland
      Message 2 of 6 , Jul 28, 2007
> [...]
        > Vrouw : Oeke Eijles afkomstig van Sexbierum
        >
        > Kinderen: Andries, Pieter, Aaltje, Douwe, Rense, Durk, Watse, Rinske,

        Pieter en Oeke hoeven niet in Sexbierum geboren te zijn, maar wonen op
        het moment dat ze trouwen in Sexbierum.
        Misschien woont er een Pieter of een Oeke in 1773 in Sexbierum.

        succes verder,
        Attie
      • Reiny Wiersma
        Message 3 of 6 , Jul 29, 2007
          Attie,

          bedankt voor je suggestie. Ik was er al bang voor, Oeke Eiles/Eilerts
          kan ik helemaal niet terug vinden en Pieter Pietersen destemeer.
          Ben bang dat ik dit voorlopig moet laten rusten en hopen op een
          toevalstreffer, tenzij natuurlijk iemand nog een brillant idee heeft.

          Bedankt in ieder geval
          Reiny

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Attie Hoogland"
          <attie_hoogland@...> wrote:

> [...]
          op
          > het moment dat ze trouwen in Sexbierum.
          > Misschien woont er een Pieter of een Oeke in 1773 in Sexbierum.

        • Nieuwsgroep SE
          Message 4 of 6 , Jul 30, 2007
            Reiny,

            Volgens mij is Pieter Pieters gedoopt op belijdenis 30 april 1775. Het ziet
            er dus naar uit dat zijn ouders doopsgezind.
            Hieronder de gegevens van de website van Tresoar, waaruit zou blijken dat
            hij in 1740 is geboren.

            Verder heb ik het gezin van Pieter Pieters en Oeke Eilerts zoals ik het heb
            hieronder vermeld.

            Wellicht dat je met behulp van de vernoemingen van de kinderen nog iets kunt
            vinden ?

            Genealogisch Onderzoek

[...]

            Dopeling : PIETER of PIETJE PIETERS

            Bron:

            Herv. gem. Sexbierum, doop 1619-1812

            Inventarisnr. : 106

            Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

            Wijzigingsdatum: 15-8-2006

            I Pieter Pieters Post, huisman (boer), wonende te Sexbierum, is geboren
            in 1740, is Herv. gedoopt op 30 april 1775 te Sexbierum (gedoopt op
            belijdenis), is overleden in maart 1797 te Sexbierum (akte van bekendheid).
            Pieter werd 57 jaar.

            Pieter trouwt op 12 september 1773 te Sexbierum op 33-jarige leeftijd met
            Oeke Eilerts. Oeke, boerin, wonende te Sexbierum.

            Van Pieter en Oeke zijn tien kinderen bekend:

            1 Andries Pieters Post, kooltjer, wonende te Sexbierum, is geboren op 9
            oktober 1773 te Sexbierum, is Herv. gedoopt op 20 november 1774 te
            Sexbierum, is overleden op 14 december 1823 te Sexbierum. Andries werd 50
            jaar, 2 maanden en 5 dagen.

            Andries trouwt (Herv.) op 17 mei 1801 te Sexbierum op 27-jarige leeftijd met
            de 23-jarige Renske Alberts Elzinga, dochter van Albert Pieters en Rinske
            Alberts. Renske, arbeidster, wonende te Sexbierum, is geboren in 1778 te
            Sexbierum, is Herv. gedoopt op 27 april 1806 te Sexbierum, is overleden op
            19 maart 1837 17.00 uur te Sexbierum. Renske werd 59 jaar.

            2 Pieter Pieters is geboren op 23 oktober 1774 te Sexbierum, is Herv.
            gedoopt op 20 november 1774 te Sexbierum.

            3 Aaltje Pieters Post, winkelierster, wonende te Sexbierum, is geboren
            op 15 augustus 1776 te Sexbierum, is Herv. gedoopt op 8 september 1776 te
            Sexbierum, is overleden op 3 maart 1827 09.00 uur te Sexbierum
            "winkeliersche". Aaltje werd 50 jaar, 6 maanden en 16 dagen.

            Aaltje trouwt op 25 april 1802 te Sexbierum op 25-jarige leeftijd met de
            34-jarige Pieter Alberts Elzinga, zoon van Albert Pieters en Rinske Alberts.
            Pieter, mr. schoenmaker en winkelier, wonende te Sexbierum en te Hijlaard,
            is geboren in 1768 te Sexbierum, is Herv. gedoopt op 23 oktober 1803 te
            Sexbierum, is overleden op 20 maart 1844 te Sexbierum, is als overleden
            aangegeven op 21 maart 1844 te Barradeel (aangevers overlijden waren zijn
            zoon Pieter Pieters Elzinga en Pieter Harms Westra). Pieter werd 76 jaar.

            Pieter Alberts nam in 1811 de naam Elzinga aan. Hij woonde toen in Sexbierum
            en gaf 2 kinderen op.

            Akte datum 27-3-1812.

            4 Douwe Pieters is geboren op 8 september 1777 te Sexbierum, is Herv.
            gedoopt op 14 september 1777 te Sexbierum.

            5 Rense Pieters Post, boer, wonende te Klooster-Lidlum, is geboren op 13
            februari 1779 te Sexbierum, is Herv. gedoopt op 21 februari 1779 te
            Sexbierum.

            6 Durk Pieters is geboren op 18 december 1780 te Sexbierum, is Herv.
            gedoopt op 6 januari 1781 te Sexbierum.

            7 Durk Pieters is geboren op 7 januari 1782 te Sexbierum, is Herv.
            gedoopt op 27 januari 1782 te Sexbierum.

            8 Watse Pieters Post, landbouwer, wonende te Sexbierum, is geboren op 8
            juni 1783 te Sexbierum, is Herv. gedoopt op 29 juni 1783 te Sexbierum.

            Watse trouwt op 7 mei 1814 te Sexbierum (huwelijksgetuigen waren zijn broer
            Andries Pieters Post (zie I.1), zijn broer Renze Pieters Post (zie I.5),
            zijn zwager Pieter Alberts Elzinga en zijn zwager Johannes Sijtses Douma) op
            30-jarige leeftijd met de 19-jarige Rigtsje Sijtses Douma, dochter van
            Sijtse Sjoerds Douma en IJntje Johannes. Rigtsje, wonende te Sexbierum, is
            geboren op 30 augustus 1794 te Sexbierum, is Herv. gedoopt op 14 september
            1794 te Sexbierum, is overleden op 10 september 1846 te Barradeel. Rigtsje
            werd 52 jaar en 11 dagen.

            Rigtsje was later gehuwd (2) met Nies Taekes Zondervan.<1..3>

            9 Rinske Pieters is geboren op 20 februari 1785 te Sexbierum, is Herv.
            gedoopt op 15 maart 1785 te Sexbierum.

            10 Rigstje Pieters is geboren op 10 maart 1787 te Sexbierum, is Herv.
            gedoopt op 25 maart 1787 te Sexbierum.

            Sietze Elsinga

            www.elsinga-s.nl <http://www.elsinga-s.nl/>

            _____

[...]

            --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
            <attie_hoogland@...> wrote:

> [...]
            op
            > het moment dat ze trouwen in Sexbierum.
            > Misschien woont er een Pieter of een Oeke in 1773 in Sexbierum.

          • Reiny Wiersma
            Message 5 of 6 , Jul 30, 2007
              Sietze,

              Bedankt voor je reaktie, ik kwam veel gegevens tegen die ik nog niet
              had.
              Ik heb een paar vragen nog.

              *Hoe kom je aan de sterfdatum (maand) van Pieter Pieters?
              *Wat is een akte van bekendheid?
              *Hebben de doopsgezinden ook een geboorteregister bijgehouden, zodat
              ik de afkomst te weten kan komen?
              *Hoe kom je aan de beroepen van de mensen?

              Ik ben nog maar een paar maanden aan het zoeken naar familie, dus ik
              weet nog niet zo heel veel.

              Groet
              Reiny

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nieuwsgroep SE"
              <nieuwsgroepen@...> wrote:

> [...]
              is Herv.
              > gedoopt op 15 maart 1785 te Sexbierum.
              >

              > 10 Rigstje Pieters is geboren op 10 maart 1787 te Sexbierum, is

            • Nieuwsgroep SE
              Message 6 of 6 , Jul 30, 2007
                Reiny,

                Toen Watse Pieters Post in 1814 wilde trouwen met Rigtje Sijtses Douma,
                moest hij een bewijs van overlijden van zijn vader overleggen.

                Aangezien deze was overleden voor het ingaan van de burgerlijke stand zo
                rond 1811 werd er een zogenaamde akte van bekendheid opgemaakt, waarin
                getuigen verklaarden dat hij in maart 1797 is overleden (zonder de exacte
                datum te kunnen noemen).

                Over geboorteregisters van doopsgezinden kan ik je niets vertellen.

                De beroepen van de betreffende personen zijn te vinden in de
                huwelijksbijlagen bij een huwelijksakte, of in de geboorte, trouw of
                overlijdensakten.

                Meer informatie over genealogisch onderzoek kun je bijvoorbeeld vinden op
                http://www.tresoar.nl/ onder voorouders -> toelichting op genealogisch
                onderzoek

                Groeten

                sietze