Nieuw lid van de lijst Frieskand-genealogy.

  • C.J.Los
    Message 1 of 3 , Dec 21, 1999
      Hallo hobbygenoten,

      Enkele dagen geleden heb ik me aangemeld als lid van o.a. deze lijst. Mijn belangstelling voor deze lijst komt voort uit het feit dat mijn vrouw afstamt van de doopsgezinde familie GROENVELD uit IJlst en omgeving. Gegevens heb ik vanaf een huwelijk in 1730 te IJlst.

      Verder doe ik onderzoek naar alle families LOS in Nederland. Tot nu toe heb ik 3 families Los in Friesland (nog) niet samen kunnen brengen. Alle families komen uit Gorredijk en omgeving.

      Voorts stamt mijn moeder af van Zweeris JANSEN, geb. 4-5-1749 te Visvliet en gedoopt te Luttekegast. De doop heb ik tot op heden nog niet gevonden. Zijn ouders heetten waarschijnlijk Jan Alberts en N.N. Genoemde Jan Alberts is vermoedelijk 2. x getrouwd met Froukjen Jans. Van Jan en Froukje zijn uit de periode 1768-1778 6 kinderen bekend, waaronder zoon Albert geb. zou zijn te Visvliet en ged. 28-2-1768 te Munnekezijl (Burum), dochter Ingetje (Engeltje) geb. ca. 1769 in (de provincie) Groningen en de overige kinderen geb. en/of ged. te Visvliet 1770-1778
      Alle kinderen komen uiteindelijk in Voorschoten terecht. Van hieruit vond verspreiding in Z-Holland plaats onder de namen JANSEN (Voorschoten en Stompwijk) en JANSZE (Voorhout).

      Onderstaand nog enkele families voorkomend in de kwartierstaat van mijn vrouw :

      Meinte Rinks GROENVELD 1784-1859 IJlst, z.v. Rink Keimpes GROENVELD (1746-1825) en Fokjen Pyters DIKLAND (1753-1813)
      1809 getr. met
      Martzen Jans BUITENHOFF 1788-1814 IJlst, d.v. Jan Symens BUITENHOFF alias de BOER (1755-1839) en Wijtske Gosses uit Oostham (1762 - voor 1804)

      Waling Gerkes WALINGA 1791 Langweer - 1832 IJlst, z.v. Gerke Walings WALINGA (1761 Langweer-1829 Heeg) en Tietje Klazes OVERMEER (ca. 1762 Gaastmeer- 1833 Heeg)
      1815 te Nijland getr. met
      Wypkjen Sybrens BROUWER, Geb. 1784 Bolsward, overl. 1869 IJlst, d.v. Sybren Jans BROUWER (ca. 1755-1809 Bolsward) en Jeltje Hantjes de BOER (ca. 1752-1812 Bolsward) (gezin Doopsgez.)

      Gerben Annes GERBENSMA, Geb. 1773 Oppenhuizen, overl. 1827 Oppenhuizen, z.v. Anne Gerbens (ged. 1726 te Oppenhuizen) en Jeltje Klaze, van Oppenhuizen
      1820 getr. te Wymbritseradeel met
      Tjitske Andries BOELENS, Geb. 1796 Oppenhuizen, overl. 1870 IJlst, z.v. Andries Minnes BOELENS (1746-1828 Oppenhuizen) en Sjoukjen Haayes HIEMSTRA (1761 Menaldum-1839 Oppenhuizen)

      Hopenlijk geeft bovenstaande voldoende informatie om tot uitwisseling van gegevens te komen.

      Verder wens ik allen prettige feestdagen en een goed jaar 2000 toe.

      Kees Los
      Veersemeerstraat 10
      4456 AZ Lewedorp
      Netherlands
      Telefoon : +31 113 612 571
      e-mail : los@...
    • Klaas Bylsma
      Message 2 of 3 , Dec 21, 1999
        Ik zou wel interessert wezen in de stamboom van Gerke Walings Walinga; hij
        was de grootvader van Tietje Klazes Walinga die is getrouwd mij mijn groot
        groot grootvader Gabe Kornelis Bijlsma 4/5/1850 in Hommerts,
        Wymbritseradeel. De vader van Tietje, Klaas, was zeker de broer van Gerke
        Walings Walinga. Ik weet alleen dat Gerke Walings Walinga woonde in Heeg in
        1811. Als u meer informatie zal ik dat graagwillen krijgen, hoor! Ik kan
        niet zoo best in Nederlands schrijven. Mijn familie is naar Canada
        ge-immigreerd in 1950!
        Klaas Bylsma

      • jan van der Meulen
        Message 3 of 3 , Dec 22, 1999
          Dag Kees,
          Welkom op de Friesland-site. Zelf ben ik er ook pas een dpaar dagen bij en
          heb er gelijk al voordeel van ondervonden. 'Heb geen nieuws voor je, geen
          links gevonden. Dank voor je goede wensen; bij dezen terug. Groet, Jan van
          dere Meulen