Re: [Friesland-genealogy] Grietje Veen

    Message 1 of 3 , Jul 3, 2007
      Ineke,

      Misschien dat iemand in de geboorteakte (Leeuwarden 08-03-1847, akte nr 153)
      van Martinus Feike zou kunnen nazien of hij aan boord van een schip ter
      wereld kwam? En hoe oud zijn moeder was ten tijde van zijn geboorte? Dan zou
      dat met de volgende informatie vergeleken kunnen worden.

      Gezien het feit dat Martinus Feike schipper werd, zou het kunnen zijn dat
      ook Grietje uit een schippersfamilie kwam.
      In 1849 trouwt de volgende Grietje Veen in Groningen (waar later ook
      Martinus Feike trouwt, dus dat 'past'):
      Gemeente: Groningen
      Soort akte: Huwelijksakte
      Aktenummer: 29
      Datum: 02-02-1851
      Bruidegom Jan Elting
      Geboortedatum: 18-06-1815
      Geboorteplaats: Groningen
      Bruid Grietje Veen
      Geboortedatum: 13-08-1822
      Geboorteplaats: Gasselte
      Vader bruidegom Gerrit Elting
      Moeder bruidegom Jantien Jacobs
      Vader bruid Cornelis Veen
      Moeder bruid Martje Andries Ruiter
      Nadere informatie beroep bruidegom: arbeider; beroep bruid: arbeidster;
      beroep vader bruidegom.: arbeider; beroep moeder bruidegom: arbeidster;
      beroep vader bruid: schipper; beroep moeder bruid: schippersche; bruidegom
      35 jaar; bruid 28 jaar; weduwnaar van Hillegien Jans

      Ten tijde van Hillegien Jans overlijden was Jan Elting marinier....
      (toentertijd had dat vermoedelijk nog met zeevarend zijn te maken).
      Het bovenstaande zou betekenen dat Grietje 24 was toen Martinus Feike
      geboren werd. Zou mooi passen. Wie weet vernoemde ze haar zoon naar haar
      moeder en plakte er de naam van de (vermoedelijk bij haar bekende) vader
      achteraan? Zou ook mooi passen :-) Maar het blijven forse slagen in de
      lucht.......

      In ieder geval overleed deze Grietje in Groningen:
      Gemeente: Groningen
      Soort akte: overlijden
      Aktenummer: 322
      Aangiftedatum: 22-05-1863
      Overledene Grietje Veen
      Geslacht: V
      Overlijdensdatum: 21-05-1863
      Leeftijd: 40
      Overlijdensplaats: Groningen
      Vader Cornelis Veen
      Moeder Martje Andries Ruiter
      Partner Jan Elting
      Relatie: echtgenote
      Nadere informatie geboortepl: Gasselte; beroep vader: schipper; beroep
      moeder: schippersche

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 3 , Jul 3, 2007
        Ineke,

        Te vroeg gejuicht, vrees ik. Van medegroepslid Cor Seinstra vernam ik zojuist dat in Friese geboorteaktes de leeftijd van de moeder niet wordt vermeld........ Jammer, jammer.....

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 3 , Jul 3, 2007
          Ineke, Nynke, Cor,
          Is niet voor 100% waar; ik heb van diverse Friese voorouders en
          aanverwanten, uit b.v. Lemmer, de leeftijden van de moeders in de
          geboorteakten staan. Dus toch maar proberen dan?
          Met vriendelijke groet,
          Harry Snijder