Alkema

  • Hans & Rinske Van Brederode
    Message 1 of 4 , Jan 26, 2001
      Hallo Rudi & Tony,
      Ik heb met interesse jullie emails gelezen over de familie Alkema, en nu
      heb ik een vraag. Er zijn twee huwelijken waar van ik niets weet van de
      vrouwen.
      1/ Alida Klazes Alkema geboren 16 Jan 1814, gehuwd met Jan Edzes van der
      Veen 30 Apr 1837 te Franeker.
      2/ Minke Alkema geboren 13 Mei 1829 ovl 17 Nov 1891, gehuwd met Edze
      Klazes van der Veen 14 Aug 1853 te Franeker.
      Komen deze dames ook in jullie data voor, dan hoor ik het graag. Over
      de manen heb ik wel meer info.
      mvg.
      Rinske van Brederode-van der Veen
    • M.E.Vijverberg-Kalkema
      Message 2 of 4 , Jan 28, 2003
        Lijstgenoten,

        Heeft iemand van jullie voor mij de gegevens het gezin van Minne Ymes
        Alkema en Trijntje Jacobs de Jong? Zij zijn gehuwd te Hemelumer Oldepherd
        13-05-1858 (acte 15)
        Het gaat mij hierbij alleen de geboortedata, huwelijksdata, overlijdensdata
        en beroep van de leden van dit gezin omdat 4 leden van hen oa wonen en
        werken te Bodegraven, Boskoop, Zegwaart, Koog a/d Zaan, Kockengen en
        's-Gravenhage.

        Alvast bedankt,

        Marjolijne

        Met vriendelijke groet,

        Marjolijne E Vijverberg-Kalkema
        kalkema@...
        GWZ Homepage : http://come.to/gwz
        Message 3 of 4 , Jan 29, 2003
          Marjolijne,

          Op www.ryksargyf.org vond ik:

          Vader Minne Alkema:
          Geboorteakte Hemelumer Oldeferd, 1836
          Aangiftedatum 1 februari 1836, akte nr. 5
          Minne Alkema, geboren 31 januari 1836
          zoon van Yme Baukes Alkema en Grietje Minnes Steigenga

          Moeder Trijntje de Jong:
          Geboorteakte Hemelumer Oldeferd, 1835
          Aangiftedatum 15 januari 1835, akte nr. 5
          Trijntje de Jong, geboren 15 januari 1835
          dochter van Jacob Jacobs de Jong en Willemke Tjommes Elzinga

          De huwelijksakte had je al. Van beide echtelieden heb ik geen overlijdensakte kunnen vinden. Is het hele gezin misschien uit Friesland vertrokken?
          Dan de kinderen (overal waar "huwelijk niet gevonden"of "overlijden niet gevonden" staat, bedoel ik uiteraard dat ik die niet op de genoemde site heb kunnen vinden):

          Yme Alkema, geboren Hemelumer Oldeferd 30 maart 1859 zoon van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          overleden 19 oktober 1881, oud 22 jaar; N.B. Overleden te Gouda, militair

          Willemke Alkema, geboren Hemelumer Oldeferd 27 maart 1860 dochter van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          overleden Stavoren 1 april 1861, oud 1 jaar dochter van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong

          Jacob Alkema, geboren Stavoren 8 juli 1861 zoon van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          Geen overlijden gevonden

          Willem Alkema, geboren Stavoren 8 oktober 1862 zoon van Minne Alkema en Trijntje de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          Geen overlijden gevonden

          Bauke Alkema, geboren Stavoren 14 september 1863 zoon van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          overleden Stavoren 2 maart 1865, oud 17 maanden zoon van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong

          Tjomme Alkema, geboren Stavoren 2 januari 1865 zoon van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          Geen overlijden gevonden

          Grietje Alkema, geboren Hemelumer Oldeferd 9 oktober 1866 dochter van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Te veel huwelijken voor Grietjs Alkema gevonden!
          Diverse overlijdens gevonden voor Grietjes Alkema, maar waarschijnlijk niet de juiste.

          Bauke Alkema, geboren Hemelumer Oldeferd 14 februari 1868 zoon van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          Geen overlijden gevonden

          Willemke Alkema, geboren Hemelumer Oldeferd 3 juni 1869 dochter van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          Geen overlijden gevonden

          Ale Alkema, geboren Hemelumer Oldeferd 25 januari 1871 zoon van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          Geen overlijden gevonden

          Miek Alkema, geboren Hemelumer Oldeferd 12 juli 1874 dochter van Minne Ymes Alkema en Trijntje Jacobs de Jong
          Geen huwelijk gevonden
          Geen overlijden gevonden

          Dat schiet dus nog niet echt op!

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 4 , Jan 30, 2003
            Aangiftedatum 1 februari 1836, akte nr. 5
            Knip

            Heeft U Copieen nodig van akten van b.v. de Burgelijke Stand, Notarissen enz. van de Friese Archieven kijk dan op